Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Pentax på G! Pentax K-5 , Pentax Kr och Pentax Evil.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja! Sa att dom skulle släppa lite grejer den 9e:)
Däremot fattar jag inte varför dom ska lägga in ett spel i Pentax Kr.
Tydligen ska man kunna spela mot varandra med IR.
Hoppas att dom har någon mer användning av IR i kameran, mer än att överföra filer och spela (vem använder IR längre).
Kanske trådlös trigger och blixtar kanske!! Det skulle vara grymt!

Mvh Robin
 
Ja! Sa att dom skulle släppa lite grejer den 9e:)

Hoppas att dom har någon mer användning av IR i kameran, mer än att överföra filer och spela (vem använder IR längre).
Kanske trådlös trigger och blixtar kanske!! Det skulle vara grymt!

Mvh Robin

Det stod nåt om överföring av bilder till mobiltelefon
så man kan skicka småbilder på direkten.
"High-speed infrared data transmission system
The K-r is the first PENTAX digital SLR camera equipped with the IrSimple™ high-speed infrared data transmission system. Since this system allows the user to transfer image data to IrSimple-compatible digital devices with great ease, users can effortlessly post images taken with the K-r on their own blogs via a cellular phone. This system also makes the K-r a brand-new photo communication tool, as it also allows users to exchange their image data using a pair of K-r, and even let them engage in a simple match game using Exif data attached to the images such as aperture or shutter-speed values.

Kanske kommer en mobil som extra tillbehör...
 
För egen del är en mera rudimentär kameran på önskelistan, manuell fokusering, så jag kan lägga fokus på en slät viklad yta, för att få föremålet inom skärpezonen, när jag valt bländare.

Utvecklingen har gått åt andra hållet, från ljusstarka skarpa lättfokuserade fasta brännvidder, till ljussvaga "dimmiga" zoomar, som i sin tur drivit fram autofokus på kamerorna. Eftersom en stor del av dagens fotografer inte har en blekaste aning om bländare/tid förhållandet, ställer kameran en förvald tid oftast 1/125 sek och anpassar bländaren till detta.

När jag började fotografera i slutet av 50 talet, var det inte fråga om att dessutom investera i exponeringsmätare första året, jag nöjde mig med "exponeringsstickorna" och lärde mig dom utantill. De fungerar till 95% av situationerna, sen får man chansa och göra det bästa av det i mörkrummet.

Det gör det frustrerande att "ta kort" med en modern kamera. Man har ingen aning om vad kameran pysslar med. Skall man sedan ställa fokus på displayen, är resultatet än mer oförutsägbart.

Men man kan ju implementera tekniken från iPhone och iPod, för att sköta inställningarna, då kanske i kombination med att "kameran tänker" och kommer med begåvade förslag, så man inte behöver belasta sin hjärna med skärpedjupzooner och ev behov av stativ o.s.v. Det blir ju enklare att bygga kameran för att ta med den under vattnet om man får bort knappar och rattar.
http://www.fotosidan.se/forum/images/icons/icon6.gif
 
det kom ett spegellöst Limited-hus... (lekte/drömde med PS):

Det skulle vara smartare av pentax att komma med
en kompaktkamera i APS format med ombyggd DA21.

Samsung kör eget race utan Pentax med sitt spegellösa
liksom Sony, Olympus/Panasonic och .Richo.
Canon och Nikon kommer säkert att göra nåt liknande.

Det kan dröja ett år till för Pentax med nytt system och
smartast vore kanske att ta fram ett system(ny K-fattning)
tillsammans med tex JVC, Cosina, Casio, Sanyo ...
... och kanske ett Kinesiskt företag.
Då har fattningen större chans att bli succé.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.