Annons

Nya Pentax på G! Pentax K-5 , Pentax Kr och Pentax Evil.

Produkter
(logga in för att koppla)
På Pentaxforums påstår dom att K5 och K-r ska visas
i September och komma ut i Oktober.
http://www.pentaxforums.com/Specs-on-Pentax-K-5-and-KR-Leaked

Samt att K-r ska vara en introkamera, som alltså ska
ersätta K-x när den är slutsåld.

Så om det stämmer så ska Pentax fortsätta med
2 APS-C jämfört med Sony som har en hel drös med kameror.
Men det kan bero på att Hoya har minskat på personalen
och att 645D oxå måste utvecklas.
Det behövs nog en del nya och uppdaterade
gluggar till 645an oxå, åtminstone vidvinklar.
 
Frågan är vad Pentax hittat på till nya K5.
Antagligen nya Sony 16Mp sensorn som
i Sony 55 kan ta 10 bilder/sek har ISO12800
och filmar i både AVCHD och Motion Jpeg.
http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/

Men Sonyn har elektronisk sökare och transparant
spegel som alltid är nere och möjligör 10b/s.
Men bara 70% av ljuset går till sensorn pga att spegeln
reflekterar 30% till autofokusen.
Roligt om K5 har high speed som tex 10 b/s
med uppfälld spegel och fungerande autofokus i live view.
 
Ryktet säger väl 7 bps. Men visst vore det kul om det gamla high speed-läget kom tillbaka också. men jag behöver inte den snabbheten 99% av fallen. Viktigast för mig är bruset och sökaren. Jag vill kunna fota med ISO 1600 och 3200 utan att bli ledsen när jag ser resultatet, och jag vill ha en sökare som är så lik min 67a som möjligt, helst med snittbildsskivor att köpa. Dessutom vill jag att kameran kalibrerar AF automatiskt och på fler än ett avstånd. Jo en sak till, jag vill ha nerladdningsbara profiler till kameran så man snabbt kan välja mellan låt säga 4 userlägen (har aldrig fattat varför K-7 bara har ett userläge). I övrigt är väl K-7 så perfekt det kan bli.

Kom på en sak till, detta med synk mellan husen. Det skulle vara en otroligt praktisk funktion om husen kunde pratat bluetooth med varandra och se till att klockan gick lika, samt att ha möjlighet att kopiera en userinställning/profil från ena huset till det andra. Med lite tänk borde husen också kunna utbyta information om fokusjusteringar på olika objektiv och därigenom komma fram till om det är huset eller objektivet som skall justeras. Det ökar ju chansen att ett nytt objektiv fokuserar som en smäck direkt. Då skulle man ju också kunna tänka sig en tethering app för iPhone eller liknande... Men nu sprang jag visst iväg och drömde...
 
9 september har Hoya bokad för visning av nyheter, men tidigare har inte Pentax bränt av alla fyrverkeripjäser på en gång så det är troligt att de gör som tidigare gånger - nämligen delar upp släppandet av nyheter till åtminstone två olika tillfällen. Detta för att få maximal exponering.

Jag har inget problem med att Pentax inte överöser marknaden med olika modeller. Sony anser jag vara på fel spår när de har fler kameror än man klarar av att minnas, och nu tre olika modellserier med APS-C sensor varav två delar samma fattning och en har en ny fattning. Det är hur förvirrande som helst, särskilt eftersom alla modellserierna vänder sig till nybörjare och vanliga konsumenter och ingen vänder sig till mer avancerade fotografer eller fotoentusiaster. Det blir rätt många instegsmodeller det... och väldigt förvirrande för konsumenterna. Låter dessutom väldigt dyrt hålla på så.

K-x kommer finnas kvar ett tag till, den är fortfarande i produktion.
K-r blir en kamera som ligger något högre i segmentet, alltså mellan K-x och K-7. K-x:en ersätts inte med en gång. Strategin kan vara att när K-x:en är färdig på marknaden så sänker man priset på K-r och introducerar en ny kamera ovanför K-r...

K-5 hamnar på en nivå över dagens K-7, alltså ingen egentlig ersättare utan mer en uppgradering.
 
Någon mer än jag som tänker att Pentax skulle tjäna både pengar och kunder på att introducera en ännu billigare kamera i klass med EOS 1000D och D3000? Och en serie med billiga objektiv på det vore fint. Pentax priser ger mig lust att vänsterprassla vid eventuellt kommande objektivköp. Även om jag vet att jag får vad jag betalar för hos pentax.
 
Det är högre marginal på dyrare produkter, och det finns en poäng för Pentax att i första hand försöka tjäna pengar snarare än att vinna marknadsandelar. Sony försöker köpa sig marknad - man måste ha gott om pengar i kassan för att klara en sådan kostsam strategi.

Möjligen kan Pentax komma med ett billigare plastobjektiv med fast brännvidd, men det har aldrig varit grejjen för Pentax utan de har lämnat den marknaden till tredjepartstillverkare. Tror inte på en hel serie av fasta plastgluggar från Pentax.

Tror de vinner mer på att satsa på fler vädertätade objektiv riktade till vanliga konsumenter och fotoentusiaster, än extra billiga plastobjektiv.
 
Tycker Pentax skjuter sig i foten genom att inte ha några billigare objektiv. Jag rekommenderar inte längre Pentax till nybörjare med begränsad budget. Objektivpriserna avskräcker.
 
jämför med
Canon EF 35/2,0 2800:-
Nikon AF 35/2,0 3300:-

och det är cyberphoto priser där en Pentax DA35/2,8 kostar 6000:-

Visst det är bättre byggkvalitet och det är kul att de finns, men det är alldeles för dyrt för alla utom de riktiga entusiasterna.
 
kan inte annat än att hålla med. canon har väl en plastig sak för typ 1500, ett 50 mm 1,2.
det hade jag köpte direkt om jag hade canon (eller om det fanns till pentax).
det var mest ett exempel på att det fanns :)
 
Någon mer än jag som tänker att Pentax skulle tjäna både pengar och kunder på att introducera en ännu billigare kamera i klass med EOS 1000D och D3000? Och en serie med billiga objektiv på det vore fint. Pentax priser ger mig lust att vänsterprassla vid eventuellt kommande objektivköp. Även om jag vet att jag får vad jag betalar för hos pentax.

En billigare kamera än K-x skulle visst sälja,
men antagligen ta köpare från K-x och då blir marginalerna mindre.
Om nu K-r lägger sig på en högre nivå kan K-x säljas billigare
som Roland säger.
K-x har säkert redan "betalat sig själv" och då blir det lönsamt
att sälja den billigare. Det blir säkert billigare för en mindre
tillverkare än att ta fram en ny lågpriskamera .

Man kan tänka sig att Pentax hakar på DA L-objektiv serien,
med fasta objektiv. Då tänker jag på autofokus objektiv
i F och FA serien. Med metallbajonett, men inte så dyra
genom att objektiven redan är utvecklade,
behöver bara vara nytt, lite billigare objektivhus
och uppdaterat chip och SMC behandling.
Konstruktionen finns redan på tex:
FA28/2,8, FA35/2, FA50/1,7, FA135/2,8.
Kanske oxå helt nya objektiv som DA-L 18/4(mots. 28mm),
DA-L 90/3,5 (135mm) och DA-L mirror 500/5,6.

Dom skulle bli attraktivare för många än Limited och SDM gluggarna.
 
En billigare kamera än K-x skulle visst sälja,
men antagligen ta köpare från K-x och då blir marginalerna mindre.
Om nu K-r lägger sig på en högre nivå kan K-x säljas billigare
som Roland säger.
K-x har säkert redan "betalat sig själv" och då blir det lönsamt
att sälja den billigare. Det blir säkert billigare för en mindre
tillverkare än att ta fram en ny lågpriskamera .

Det har jag inte tänkt på, det har du nog rätt i :)
Vi får hoppas att det går bra för Pentax helt enkelt.
 
Det har jag inte tänkt på, det har du nog rätt i :)
Vi får hoppas att det går bra för Pentax helt enkelt.

Så K-r kommer bli en ny K200D alltså? En instegskamera fast med vädertätning och lite mer godsaker. (nu säger jag inte att K200D har mer godsaker än en K-x)
Jag har verkligen gillat min K200D så tror det kan vara en bra väg att gå.

Fast i examenspresent blir det nog en K-5 för mig ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.