Annons

Nya Panasonic FZ30 på G

Produkter
(logga in för att koppla)
mycket talar för FZ30:an...synd bra att inte optiken börjar på 28mm...det är ju i de flesta fall mer användbart än ett supertele...
någon som vet vad vidvinkeloptiken kommer att kosta ?
 
16:9 kanske är för att kunna visa bilderna på en widescreen-TV?

Och att den har mer tele än vidvinkel är väl delvis av marknadsföringsskäl. Ett högre nummer är ju "bättre".
 
Förvisso, men Samsung har gått steget längre med sin 28-420 optik...men tyvärr utan bildstabilisering....men framtida test kommer väl att göra att den får bekänna färg :) Detta är vad dom själva skriver om PRO815 :

Steady shooting even in tele-zoom
The High Speed mode provided by the DIGIMAX PRO815 ensures steady shooting even in tele-zoom. The camera has a high-sensitivity 2/3" CCD and a large high-performance lens. When High Speed mode is selected, the DIGIMAX PRO815 automatically increases the sensitivity up to max ISO 800, depending on the surrounding exposure and focal length. Employing an exclusive low-noise processing algorithm, the DIGIMAX PRO815 ensures superb image quality with low noise, even at ISO 800. In addition, in High Speed mode, a faster shutter speed enables sharp shooting of fast moving targets.
 
mm, sitter å väger om jag ska inköpa min Minolta 7D ellr blåsa på en superzoomare..väntar otåligt på reviews..

tror skillnaderna vid mindre print än A4 e omärkbara (jmft med Dslr).. vid ison under 200..
 
sagan skrev:
Det är ju bara en beskärning som man lika gärna kan göra efteråt, men det är klart, det kan ju vara enklare att komponera om man ser formatet direkt i sökaren.

16:9 formatet ger på Z30: 3072 x 1728 pixlar, alltså 5.3Mp.

Ofta blir arbetsgången jpeg->bild->beskärning->jpeg.
Ur den aspekten är det bättre att låta kameran göra beskärningen innan jpeg-komprimeringen. Jag har dock inte testat om det ger upphov till någon verklig skillnad.
På samma sätt förhåller det sig med digital "zoom". Det ÄR faktiskt bättre, även om jag inte vet hur mycket, att använda digital "zoom" än att beskära bilden efteråt, i varje fall om man sparar bilden som jpeg efter beskärningen.
Jaja, jag bortser från den viktiga aspekten att man kan välja utsnittet om man beskär efteråt :)
 
Ronnie Sidwall skrev:
Det som för mej var helt avgörande var faktiskt att Canon-kameran använder AA-baterier av typ R6. Dessa går att få tag på överallt, läs utomlands på långresor, om man inte har en uppsättning reserver med sig. Dessutom är det mycket billigare att köpa R6:eek:r än något specialbatteri till en viss kameratyp.

Men man får se upp.. batterierna blir inte speciellt billiga..

Vet inte om det gäller alla digitalkompakter, men med min A95´a är det omöjligt att ta bilder utan riktigt kraftfulla R6 or. Jag kan förhandsgranska, men så fort jag går över till kameraläge kommer batteriloggon upp.

Med Panasonic M3 fick jag ut ca 50 bilder,
Och de sista fick jag ta 2-3 åt gången utan att använda displayen.
Dessutom använde jag blixten max på 3 av dessa bilder.

Har nu 4 laddningsbara 2300 mAh.. nu får jag lätt 2-300 bilder per laddning.

betalade 300 för laddare och 4 accar så. med tanke på att du får ge kanske 40-50 kr för ett par vanliga känns det rätt ovärt med möjligheten att köra standard R6...
 
OK, är det någon som investerat i en FZ30?

Finns det goda eller onda erfarenheter värda att dela med sig?

(Undrar en som nu släpper sin Mamiya 645 Super + objektiv, hoppas på lägre vikt... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.