Annons

Nya Panasonic FZ30 på G

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Nya Panasonic FZ 30 är på väg med 8 MegaPixlar, kollade på test bilder och de var fina men man kunde tiver se brus i bilder tagna med ISO 400 som är inget vidare bra.
 
Megazoomar är brusigare

Alla megazoom-kameror (Panasonic, Canon, Sony) är brusigare på alla känsligheter, jämfört med till exempel spegelreflexer, men det märks framför allt mer ju högre känslighet man använder.
Det beror naturligtvis på deras små sensorer.

En fördel som FZ30 har mot sina konkurrenter är att den elektroniska sökaren har dubbla upplösningen. En av nackdelarna med de här kamerorna är just att det inte går att se detaljer i sökeren eller på LCD-skärmen ordentligt. Det är svårt att kontrollera resultatet till 100%. I och för sig resulterar det bara i alternativ exponeringar som man sorterar bort hemma men själva osäkerheten är inte kul.

Kul är det däremot att fotografera med dem. De är mångsidiga, har långa teleobjektiv (med effektiv bildstabilisering) och macro möjligheter. För en normal hobbyfotograf är det mycket lattjo man får för pengarna.

Själv har jag en Canon S2 IS som alternativkamera till en digital Nikon och den gör förvånadsvärt bra ifrån sig mot "storebror"...
 
då skulle de kanske behöva liten hjälp från Fujifilm som har en kompack med 6MP (finepix F10) och tycks klara 1600 ISO ganska bra.
 
Senast ändrad:
Alla megazoom-kameror (Panasonic, Canon, Sony) är brusigare på alla känsligheter,


De är inte zoom storlek som gör brus det är sensorn och mjukvaran, men mega zoomarna har mera CA än de med mindre zoom sen är det olika mycket brus på kompack kameror oxå och många som hadde ca 3MP och kommer med nya modeller med ca 4-5MP har fått ökad brus men det gäller inte alla modeller.
 
Kaxigare Samsung ?

den verkar inte helt fel...men frågan är om inte Samsungs 815 pro blir kaxigare med 2/3 sensor och 3,5"skärm dessutom har den ju vidvikel med 28 mm...kommentarer tack ???
 
Vi får väl se när det finns några bilder tagna med Samsungen. Den saknar bildstabilisering men har ju en del andra intressanta finesser.

Å andra sidan har Panasonic kanske mer erfarenhet av den här typen av kameror. FZ30 har lite mer finnesser än t.ex FZ20, men kan kanske ändå ses som en vidareutveckling, inte en helt ny produktlinje som Samsung.

Samsung är rejält tung: 910 gram! FZ30 väger 740 g.
 
Senast ändrad:
fel uppgift beträffande Samsung 815 pro...
vikten är 850 gr.

Jag roade mig med att göra en jämförelse av längden på dessa två med hänsyn till skalan,
och skillnaden är inte så stor som man kan tro !
Har utgått från blixtskon...den bör ju ha samma bredd !
 

Bilagor

  • längd pan - sam kopiera.jpg
    längd pan - sam kopiera.jpg
    35.9 KB · Visningar: 653
perhel skrev:
ingen som har någon kommentar....vilken blir vinnaren Panasonic eller Samsung ???
Panasonic vinner så klart, den har bildstabilisator och det ser jag närmast som ett minimikrav på en superzoomare.
För det är knappast stativfotograferna denna typ av kamera riktar sig till i första hand.

Ytterligare en sak som försämrar möjligheten till skarpa, handhållna bilder på samsungen i teleläget är att den är ljussvagare f/3.7 vs f/4.6.
Så skillnaden kan handla som så stora tal som 3-4 steg.
 
Senast ändrad:
borde inte Panasonic bli "brusigare" med 1/1.8 sensor jämfört med Samsungs 2/3 dito ?

Samsung är ju emellertid lite kaxigare 28 mm och 3,5" Lcd .....vidvinkeltillsatsen till panasonic
är ju inte standard precis.....
 
Bildstabilisering är inte bara för det längsta brännvidsområdet på zoomen (där det oftast är ett måste vid låga känsligheter).

Har själv använt min Canon S2 IS på 1/5 sekund med skarpt resultat vid vidvinkel och 1/20 på längsta telet med stöd (jo det blev skarpt). Om motivet tillåter det vill säga...

Själv gick jag länge och drog på inköpet av Canon S2 IS innan jag bestämde mig. Det som för mej var helt avgörande var faktiskt att Canon-kameran använder AA-baterier av typ R6. Dessa går att få tag på överallt, läs utomlands på långresor, om man inte har en uppsättning reserver med sig. Dessutom är det mycket billigare att köpa R6:eek:r än något specialbatteri till en viss kameratyp.

Glöm inte bort att Sony åxå kommer med en meagzoomare nu i juli som är väl värt en koll. Den heter Sony DSC-H1 och har fått toppbetyg på Cyberphoto. Själv anser jag att alla dessa modeller (Lumix, Canon, Sony) är likvärdiga, alla har sina för- och nackdelar.
 
perhel skrev:
ok...men hur var det med sensorn ?
1/1.8 resp 2/3 har det inte en viss betydelse ?

Jo, det kan det ha, men mer viktigt är signalbehandlingen av datn från sensorn. Detta tillsammans med objektivet är viktigare än den relativt lilla skillnad som det är mellan en 1/1,8" och 2/3.

Jag testade 4 st 7MP kompakter för en tid sedan.. och trots att kamerorna hade likadana sensorer så skiljde bildkvalitén.
 
ok...ser med spänning fram mot ett test av kamerorna !
Hoppas även K.M har hunnit blanda sig i leken innan dess...så blir det säkert riktigt tufft !
 
En sensor på 2/3" har en diagonal på den aktiva ytan av 11mm.

En sensor på1/1.8" har en diagonal på den aktiva ytan av 8.9mm.

Det är inte bara storleken av sensorn som påverkar utan även, självklart, varje pixels storlek. En mindre pixel "tar in" mindre ljus och ger upphov till mer brus. Brus är inte heller helt enhetligt utan olika sorters brus påverkar synintrycket beroende på frekvensinnehåll.

Jag har inte lyckats få fram uppgifter på hur just de här två sensorerna (Panasonic och Samsung) är uppbyggda. Det kanske någon annan vet?
 
Jag har läst att Panasonic DMC-FZ30 kan ta kort i 16:9 är det sant?

Kan man isåfall framkalla kort i det formatet någonstans?
 
Det är ju bara en beskärning som man lika gärna kan göra efteråt, men det är klart, det kan ju vara enklare att komponera om man ser formatet direkt i sökaren.

16:9 formatet ger på Z30: 3072 x 1728 pixlar, alltså 5.3Mp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.