ANNONS
Annons

Nya Nikonprodukter i nästa vecka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har svårt att förstå varför det skulle komma AF-S-varianter av 50/1.4 och 85/1.4. Det är väl inte direkt några linser där snabb AF är helt avgörande. Detsamma gäller väl 35/2. Men visst, kommer det så vore det ju trevligt. Men då kan man väl lika väl tänka sig att VR skulle komma i dom också.

Personligen skulle jag vilja se en uppdatering av 28/1.4 eller något ljusstarkt runt 30-35mm (1-4-2) som ger åtminstone bra mittskärpa på full glugg. Gärna också några fasta länge zoomar som är mindre ljusstarka men med VR. Mer VR överlag också, bättre bygkvalitet istället för plastkrams.

Och vad det gäller FX. Har svår att se något så stort lanseras nu. Kommer den en prosumerkamera med FX så torde det väl ligga mer nära tillhands att basera det på ett D300-hus. DÅ kan jag tänka mig att köpa nytt igen :) Min gissning är att vi får se fler hus med CMOS-sensor, ett mindre och enklare hus än D300 och med "grön ruta" :-D SKall man hålla jämt med Pentax nylansering så borde man erbjuda vädertätning också.

Den som lever får se.

Teodorian skrev:
D40X har gått ur produktion.

Hela serien med 10mpix kamerorna har gått ur produktionen.
D200, D80, D40X.
Också 6mpix versionen D40.
Samtliga modeller reas ut från Nikon till NicePrice.

Antingen kommer det bara en modell som ersätter D80 som ligger mittemellan D40 och D300. Möjligt kanske med den nya 12mpix sensorn.
Senare en ersättare för D40 så 6mpix också fasas ut.

Eller så kommer en D80 med 12mpix (D90) och ev ersättare för D40X (D40XS, D45 ..) och kanske till nästa år en ersättare för D40. OM dom inte nöjer sig med ersättaren för D40X som instegsmodell.

Sensorerna för dessa modeller är enligt hörsägen från många slut från fabrik och kommer inte att nytillverkas.

johan.morck skrev:
Och vad det gäller FX. Har svår att se något så stort lanseras nu. Kommer den en prosumerkamera med FX så torde det väl ligga mer nära tillhands att basera det på ett D300-hus. DÅ kan jag tänka mig att köpa nytt igen :)

Jag hade ju tidigare en tråd där jag diskuterar om man kanske skulle satsa på FX objektiven istället för DX, då FX är en så inarbetad storlek.

Jag gick vidare lite och frågade Nikon om saken. Ett litet råd bad jag om. Vad satsa på för framtiden med ev kommande kameramodeller i tanke.

Svaret från Nikon var "FX objektiven är klokt"

Det svaret tror jag man får ta för vad det är. Inget löfte, eller förhandstips. Utan kanske mer en mini bekräftelse på att det troligtvis är FX formatet som kommer att satsas på.

Ett 35-135/2,8 DX och ett 200-400/4 VR till "rimliga" pengar vore ju som sagt mumma.
Mer troligt är väl ett par ~18-XX och ~18-XXX/3,5-5,6 ( typ 16-85)!
Men som tur är finns det ju andra tillverkare som spottar ut intressanta alternativ.

Å andra sidan vore det nog vettigast om Nikon väntade att lansera något nytt till den dagen de klarar att leverera det nuvarande sortimentet inom 6 månaders leveranstid...

Ett svar på Canons 5D borde ju komma snart. Det vill säga D3ans sensor i ett enklare hus. Det är många som vill ha det och nu när sensorn finns vore det konstigt om Nikon inte tillverkade en sådan kamera.

Zotamedu skrev:
Ett svar på Canons 5D borde ju komma snart. Det vill säga D3ans sensor i ett enklare hus. Det är många som vill ha det och nu när sensorn finns vore det konstigt om Nikon inte tillverkade en sådan kamera.

Fast Nikon har ju D300, det finns ingen anledning att lansera en sådan fullformatskamera, annat än för att mätta pryltokeriet. För de som verkligen behöver fullformat så är ju inte en D3 en helt omöjlig investering, det är två 5D vad gäller priset, alltså får man helt enkelt bara räkna på en dubbelt så lång avräkningsperiod.

Det jag önskar skulle komma är en serie bländare 4 objektiv med hög finish och som ligger strax under 10.000:- . Tycker att Canon har en klar fördel på objektivsidan genom att kunna erbjuda L-objektiv för runt 8000:-

Senast ändrad:
ektober skrev:
Fast Nikon har ju D300, det finns ingen anledning att lansera en sådan fullformatskamera, annat än för att mätta pryltokeriet. För de som verkligen behöver fullformat så är ju inte en D3 en helt omöjlig investering, det är två 5D vad gäller priset, alltså får man helt enkelt bara räkna på en dubbelt så lång avräkningsperiod.

2 5D + objektiv kanske man bör räkna med.
Jag har inget jättebehov av en småbildssensor men skulle nikon släppa en kamera med en sådan skulle jag nog handla den ändå för att ha ibland när "det vore käckt att ha".

Testar lite...
ah, koden funkar ju inte som tänkt, får testa något annat.

Jag hoppas på AF-S 28/f1.4 ED-N, men troligtvis så får man väl drömma vidare om en snabb normal till AP-S-C, men med tanke på att det skulle vara klokt av Nikon att erbjuda en snabb vidvinkel prime till D3'an så är det väl inte helt omöjligt att 28'an kommer i produktion igen, uppdaterad med till AF-S och med Nano coating.

/kent

ektober skrev:

Det jag önskar skulle komma är en serie bländare 4 objektiv med hög finish och som ligger strax under 10.000:- . Tycker att Canon har en klar fördel på objektivsidan genom att kunna erbjuda L-objektiv för runt 8000:-
Jag har hört väldigt många som skulle köpa en motsvarighet till 5D direkt. Även en motsvarighet till Leica M8 fast billigare har många efterlyst men det lär vi nog aldrig se.

HÅlelr med om att det vore trevligt med ett par objektiv som ligger mellan billiga nybörjar grejer och svindyra pro så som Canon har.

ektober skrev:
För de som verkligen behöver fullformat så är ju inte en D3 en helt omöjlig investering...
Vilka är det som "verkligen behöver" FX? Det är väl ingen som behöver den alls egentligen. Det är en kamera, inte en livsnödvändighet. Det går att fota i princip vad som helst även med en mycket enklare kamera med mindre sensor.
Nä, det här handlar inte om att behöva. Och därmed är argumentet inte värt något. 5D har sålt väldigt bra vad jag vet, och alla dessa köpare hade INTE köpt 1Ds om inte 5D fanns, var så säker.

Makten skrev:
Vilka är det som "verkligen behöver" FX? Det är väl ingen som behöver den alls egentligen.

I mina ögon är det de som drar nytta av t.ex det ökade tonomfånget i en fullformatssensor (ungefär som man tidigare gick upp i filmformat, från småbild till mellanformat). Men jag tänkte nog lite enkelt, det är ju långt ifrån alla som kan jobba med fotografi och därmed räkna av kostnaden inom sin rörelse. Det är stor skillnad på 80.000 och 25.000 men inte lika stor skillnad på 50.000 och 25.000 om man ändå får in pengar på sin fotografering.

En kamera är aldrig en livsnödvändighet, nej, men kan vara en konstnärlig nödvändighet.

ektober skrev:
För de som verkligen behöver fullformat så är ju inte en D3 en helt omöjlig investering, ...
Behöver jag fullfomat, nej kanske inte. Men vill ha. Fast inte i ett så klumpigt hus som D3. Ett litet nätt hus med fullformat är vad jag vill ha. När kommer det, Nikon?

Jag vill också ha, speciellt som fd mellanformatsfotograf så skulle jag vilja upp i storlek, samt i DR och brusegenskaper :) När kommer den? Jag tror inte på denna gång för D3 är just släppt och har bara levererats några månader. Nej, den kommer om 6 månader eller ett år. Sedan kommer också en mindre uppgradering av D3 till D3h och då kommer också en D3x. Om 6 månader skulle jag gissa :)

Kalle

Tydligen så har Canon och Nikon tillsammans bestämt att dom inte skall konkurera mot varandra innom samma segment.

Citat "Cheferna undslipper sig också att de inte ser en framtid i att konkurrera i exakt samma segment på systemkamerasidan. Med andra ord kommer inte Canon med en direkt motsvarighet till Nikon D300 och Nikon svarar heller inte med en 5D-variant. Åtminstone inte inom den närmsta framtiden." slut citat.. Källa Kamera&Bild.

Så en billig FX kamera från Nikon lär nog dröja några år.

/kent

Bokeh skrev:
Tydligen så har Canon och Nikon tillsammans bestämt att dom inte skall konkurera mot varandra innom samma segment.
Ähh, så har det varit så länge jag kan minnas, det är knappast något nytt, bara sund affärsstrategi för två företag som dominerar en marknad. Klart att det kommer en "FX-D300" tämligen snart. Det handlar ju inte om att man inte tävlar inom samma segment, utan snarare att man inte gör modellerna *inom* respektive segment alltför lika varandra.

Jag tror det handlar om att de inte vill vara härmapor. "Det är minsann ingen annan tillverkare som ska sätta standarden för vilka modeller som är intressanta". Bara för att 5D finns så behöver ju inte Nikon anse att det är en vettig väg att gå med stor sensor i enkelt hus. Olika tekniska filosofier helt enkelt. D300 är ju egentligen en vida överlägsen kamera jämfört med 5D på alla andra plan än sensorstorleken. Ändå är den billigare. Man kan mycket väl anse att dessa kameror är direkta konkurrenter med lite olika strategi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar