** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nya Nikonmodeller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla!

Här är en gröngöling, både på Fotosidan och vad gäller mer "avancerat" foto.
Jag har länge tyckt att det varit roligt att plåta med kompaktkamera där jag försökt få till en del fina bilder.
Jag jobbar även som tv-fotograf, så intresset för bilder har funnits länge.
Nu har jag under en tid funderat på att skaffa mig en digital systemkamera och det har stått, som för så många andra, mellan Canon och Nikon (nej, detta är inte tänkt att bli ännu en Nikon vs Canon-diskussion ;)).

Just nu lutar det mer åt jag införskaffar mig en D70s som jag varit och klämt på,
frågat om och kikat runt på forum samt läst tester om.

Men så har jag hört att Nikon snart ska släppa någon/några nya modell(er) snart, så jag tänkte helt sonika fråga om det är någon som vet något om detta.
Ska den/de isåfall ersätta någon/några nuvarande modeller eller ska det stå i en egen (pris)klass?

Eftersom det är min första systemkamera så känner jag inte att jag behöver något hyperavancerat och därmed inte något så hiskeligt dyrt (runt 10k hade jag tänkte lägga ner, på en höft).

I mitt huvud snurrar även tankar om att köpa en helt sprillans kamera till rätt pris eller kanske vänta ett tag på att någon modell går ner i pris i och med att nya modeller kommer ut.
Självklart kan man vänta i all oändlighet på att nya modeller ska ersätta de som precis blev nya.
Men då D70s är så pass gammal som den nu är (detta betyder naturligtvis inte att det är en dålig kamera på något sätt, utan säkerligen en kamera som skulle passa mig alldeles utmärkt).

En massa tankar och onödigheter som säkert någon har lust att bege sig in i och hjälpa mig reda ut :).

Jag får ödmjukast be om ursäkt om ämnet "kommande modeller" redan betats av, men jag hittade inget om det.

Tack på förhand!

Anders

Nej jag har då inte hört några rykten om nya modeller i det lägre prissegmentet. Det mumlas om D3 eller dylikt, men det blir isåfall en proffskamera.

Kollat in D50 som alternativ då? Lite modernare vad gäller sensorn (lite lägre brus på höga ISO). Du spara lite pengar till att köpa riktig bra gluggar istället.

Ett alternativ kan vara att köpa en begagnad D70, kommer finnas en hel del på marknaden när Nikon får fart på D200-leveransera och många vill byta upp sig ett snäpp.

Jag har inte heller hört några rykten och det ligger inte i fas vare sig med den normala längden på produktcykeln hos Nikon eller med lanserandet av D200 att släppa nya produkter i det segmentet nu.

Ett begagnat D70-kit är nog det mest prisvärda. Ska du lägga max 10kkr till en början så får du ju ändå inte råd med så himla mycket bättre objektiv om du köper en D50 isf en (ny) D70. En D50 + 18-70 kostar ju inte nämnvärt mycket mindre än D70-kitet tex. Med sigma 18-50/2.8 landar du ännu högre och då ska det ändå till väska och minneskort och så åxå.

Kamerahus hit o dit

Strunta i för dyrt kamera hus & köp optik, det lönar sig och vänta till dom kommer med ett hus som inte behöver uppdateras varje halvår ( dom vet att ni köper så fort det kommer en ny modell), det är ingen större skillnad på dagens konsumentkameror. ( D70 är en konsumentkamera och ingen proffskamera )
Det enda intresse företagen har är att tjäna pengar.
Kvaliten & konsumenter struntar dom i så länge ni öppnar plånböckerna och så länge det inte är ett proffs hus såklart.

Eller så satsar du på ett d2x hus. de lär väl hålla hur länge som helst.

Eller för att slippa allt det där så varför inte en mellanformatskamera för film?? Så slipper du oroa dig för dålig bildkvalite´

Men visst D70 s räcker väl gott o väl!
Ägde en D70 och sålde den för en tid sedan pga att jag kände att min "älskling" Pentax 67II är överlägsen över allt som finns på kameramarknaden, både i hållbarhet och bilkvalitet.

Ett tips från mig ;)

/ Jim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar