Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Nikon D200 för 9995:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon skillnad på en d200 från 2006-2007-2008? Har det skett årliga uppgraderingar. jag står i valet och kvalet att köpa en begagnad eller ny. Jag söker på blocket efter fynd och jag har sett en som är inköpt 2006 och just fått en justering av nikon. Denna kostar 6500kr. Är detta ett bra köp eller är 2007 års kameror bättre? Eller är det precis som med bilar, den sista årsmodellen är bäst i alla avseenden.
 
hailstorm skrev:
... arbetar på expert... ... ... vi hade Sveriges lägsta pris på Nikon D40 under julen... 3999 med bundlad kit...

och 5999kr för D40x med kit och 500kr i presentkort...

rätt bra priser?
Ja det är ett bra pris. Så det är så ni motiverar andra extremt höga priser. Genom att kompensera med bra dealar ibland?
 
hordac skrev:
Två helt olika svar, hehe. Tänkt på vad ni båda sagt och känner mig... inte speciellt mycket klokare, haha!
Har suttit i x antal timmar nu och blandat in ännu kamera, Canon 30D.

Jag tror inte att kameran borde vara ditt första problem i det här läget.

Jag skrev så här i mitt förra inlägg:

"När du säger att du inte använder zoomen, vilken brännvidd är den normalt inställd på? Max vidvinkel?

Objektivet på din Z3 har brännvidden 5.83 – 69.9mm (35mm motsv 35 – 420mm). En 50:a på en D80 motsvarar ungefär dubbla minsta brännvidden på din Z3, skulle du klara dig med den som enda brännvidd? Prova att ställa in din Z3 på 12.5 mm och plåta en dag, så upptäcker du om 50 mm skulle duga på en D80 som enda optik. Jag tror inte det.
"

Inte förrän du har svaret frågan jag ställer här kan du välja optik.

Per.
 
perstromgren skrev:
Jag tror inte att kameran borde vara ditt första problem i det här läget.

Jag skrev så här i mitt förra inlägg:

"När du säger att du inte använder zoomen, vilken brännvidd är den normalt inställd på? Max vidvinkel?

Objektivet på din Z3 har brännvidden 5.83 – 69.9mm (35mm motsv 35 – 420mm). En 50:a på en D80 motsvarar ungefär dubbla minsta brännvidden på din Z3, skulle du klara dig med den som enda brännvidd? Prova att ställa in din Z3 på 12.5 mm och plåta en dag, så upptäcker du om 50 mm skulle duga på en D80 som enda optik. Jag tror inte det.
"

Inte förrän du har svaret frågan jag ställer här kan du välja optik.

Per.

Jag testade faktiskt det du sa och ja, det var rätt snävt.
Däremot började jag fundera över om man skulle lägga ut lite mer för att få en d200 med någon vettig allround-optik.

Var i alla fall och kände på kamerorna i lördags, det blev en d80 med 18-135mm till slut.

Otroligt nöjd, vilken skillnad från den gamla Z3:an! Alla kort blir ju bra! Och då har jag ändå bara hunnit fota inne i mörkret vilket ju inte är kit-gluggens starkaste sida.

Ska börja komplettera med 50mm 1.8 och sedan gärna något <50 runt f/2. Som sagt hel nöjd! =)
 
Ny för 9000kr

Jag var hos min lokala fotohandlare i fredags. Jag köpte min d40 av honom i våras. Jag frågade honom om han hade en d200 hemma så att jag kunde känna på den. Det hade han inte. Du ska ha en d300 sa han då. Jag tyckte att man borde kunna fynda d200 nu när den ska utgå. Han slog då i datorn och sa att han kunde beställa den och att den skulle kosta 9000kr blankt. Detta verkar ju vara ett ganska vettigt pris för ett nytt kamerahus av den kvalitén. Frågan är om det kommer ett dräparkit under våren där de rear ut kamera med objektiv. Ska jag slå till nu eller vänta? Frågan hänger i luften och det kliar i fingrarna att köpa en. Begagnatmarknaden på objektiv är ju oändlig till denna kamera jämfört med d40, som jag för övrigt kommer att behålla, den är smidig, lätt och tar grymt bra kort.
 
hordac skrev:
Var i alla fall och kände på kamerorna i lördags, det blev en d80 med 18-135mm till slut.

Otroligt nöjd, vilken skillnad från den gamla Z3:an! Alla kort blir ju bra! Och då har jag ändå bara hunnit fota inne i mörkret vilket ju inte är kit-gluggens starkaste sida.

Va' kul!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.