Annons

Nya Macbook som nöjesmaskin och lättare bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Värt att uppgradera RAM-minnet?

Anderzon skrev:
För 815SEK uppgraderar jag min macbook fr. 1GB till 4GB på dustinhome.se.

Jag har inte köpt PsCs3 än men planerar detta inom kort... antar att jag kommer märka en markant skillnad eller? Driver ju runt Nikon Capture NX rätt hyffsat med D3ans och D2x:ens filer idag.

Mvh // Martin

uppgradera, du kommer att märka en skilnad, speciellt om du köper cs3, lycka till och läkkert pris du har hittat hos dustin :)
 
Ang brandvagg,

Min man, som dock ar pc snille, tyckte jag skulle klicka i det andra alternativet 'Block all incoming connections'
Sen markerade jag bada rutorna under 'avanserat' Enable firewall logging och enable stealth mode.
 
Ett tips är att köra backup ofta.

I vår klass är vi nu uppe i sex stycken på 16 datorer som har fått hårddiskkrasch, samtliga är macbooks... Nästan lika många har haft problem med att skalet spricker på tangentbordet. Hur många som drabbats av dataförluster pga mjukvarumässiga problem har jag tappat räkningen på.

Samtliga i stort sett har valt att köpa till en extern fw-disk som säkerhet och backup.

Kontentan är väl att vanliga macbooken inte håller för det som krävs av en frilansande fotograf. Två stycken i klassen har macbook pro och de verkar mer stabila.

Mvh
Maverick
 
Det har varit problem med vissa diskar i Macbook tydligen. Men vad jag förstått har man inte den typen längre. I DN:s stötsäkerhetstest vann ju macbooken.

Men visst måste man vara försiktig. En pressfotograf jag känner fick hårddiskkrasch på sin Macbook för något halvår sedan. Hon var förtvivlad eftersom hon nästan inte gjort någon backup på flera månader.

Så en extern liten hårddisk för några hundra kronor och schemalagd backup ett par gånger i veckan är nog helt klart att rekommendera...
 
Slowfinger skrev:
Men visst måste man vara försiktig. En pressfotograf jag känner fick hårddiskkrasch på sin Macbook för något halvår sedan. Hon var förtvivlad eftersom hon nästan inte gjort någon backup på flera månader.

Man skall vara försiktig, absolut!
Jag skulle aldrig våga köra bärbart utan backup. En bärbar får ståpall för betydligt större belastningar är en stationär...

Jag kör det mycket enkla microsoft synktoy på jobbet, autostartar varje dag när jag slår på datorn och kör över en kopia till företagets server som i sin tur backas upp varje natt.

Mvh // Martin
 
Det är ju också väldigt lätt att fälla ner locket och slänga ner den bärbara i väskan i tron att den gått i viloläge när "äpplet" på locket slocknat. Men det tar ju ungefär tio sekunder innan hårddisken stängs av när man försatt datorn i vila. Lär inte vara speciellt bra att utsätta datorn för stötar just under den parkeringen.
 
Personligen jämför jag mest med de bärbara PC:s jag haft genom tiderna. Tycker själv inte att min hantering blivit annorlunda mot då. Nu är hanteringen ändå ganska snäll tycker jag. Vi är ändå mycket i skolmiljö, vi har sällan datorerna med oss ut på uppdrag osv och ändå går de sönder.

Jag gissar att för egen del är det CS3-licensen som avgör ifall jag stannar i mac eller inte. Går den att uppgradera till PC kommer jag nog att göra det.

Mvh
Maverick
 
Har inte läst ngr inlägg,, svarar bara på starten.

Sitter själv på café med min macbook nu. Knappast ngn supersuccé om du frågar mig. Pinnar på bra med 2gb och div prog uppe. Men själva datorn är ju inte liten om man betänker skärmstorleken.. Den har ju mängder av billig återvinningsplast runt skärmen. Knepigt val av mac. ...

köp en gammal IBOOK vetja :) bra slitmaskin

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.