Annons

Nya iMac!

Produkter
(logga in för att koppla)
Thunderbolt är ju grymt att ha. Så blir det ingen flaskhals att jobba med externa enheter.

LaCie släppte en liten hårddisk i samband med lanseringen av Macbook Pro med thunderbolt. Man kan väl gissa att de kommer med fler väldigt snart som matchar iMac.

Hur som helst är det ju bra med framtidssäkra prylar. Och det finns ju FW800 för de äldre diskarna.

Dom gick väl ner en del i pris också, tyckte dom nämnde på min lokala Applebutik att 27":an gått ner 1500:-, men om det är sant låter jag vara osagt, fast dollarkursen borde ju bidra till ett lägre pris...

Mellan 1000 och 2000 kr billigare enl macworld

Som fotograf skulle det passa bäst med en utan skärm. Datordelen är väldigt lagom, men jag behöver ändå en bättre skärm.

Tror att de yrkesfotografer som sitter med "dåliga" okalibrerade iMac/MacBook Pro-icke-Eizo-skärmar är i majoritet.

Hur som helst är det ju bra med framtidssäkra prylar. Och det finns ju FW800 för de äldre diskarna.

Den saknar ju USB3-port, vilket förmodligen är det som kommer gälla ett tag framöver när det gäller diskar. Det är ytterst tveksamt om snurrhårddiskar kommer bli snabbare än USB3 innom överskådlig framtid.

Att Apple av någon anledning väljer att inte hoppa på USB3-tåget betyder att Appleanvändarna kommer få dras med dyrare TB-diskar istället för dom billiga USB3-diskarna.

/Karl

Den saknar ju USB3-port, vilket förmodligen är det som kommer gälla ett tag framöver när det gäller diskar. Det är ytterst tveksamt om snurrhårddiskar kommer bli snabbare än USB3 innom överskådlig framtid.

Att Apple av någon anledning väljer att inte hoppa på USB3-tåget betyder att Appleanvändarna kommer få dras med dyrare TB-diskar istället för dom billiga USB3-diskarna.

/Karl

En USB3 /TB-adapter är kanske inte otänkbar. TB har flera fördelar mot USB3 (skärm och data i samma signal, högre hastighet och enheterna kan kopplas efter varandra utan hubb). Men visst kommer massmarknaden vara USB3 och billiga hårddiskar kan ändå inte vara hur snabba som helst.

Sen finns det ju också FW800 för den som tycker USB2 är långsamt. Och till FW800 är det ju inte så dyrt med diskar.

Det är väl iofs ingen som vet vad en hd med Thunderbolt kommer att kosta? Och hur många datorer har usb3-kontakter?

För övrigt kommer ju TB att ersätta i princip alla andra kontakter, inklusive hdmi.

Det är väl iofs ingen som vet vad en hd med Thunderbolt kommer att kosta? Och hur många datorer har usb3-kontakter?

För övrigt kommer ju TB att ersätta i princip alla andra kontakter, inklusive hdmi.

Det är det ingen som vet än. TBs stora svaghet är att det finns två olika kontakter som inte är kompatibla med varandra, så det är inte säkert att TB-disken man köpt passar till sin dator man har. Fördelarna mot USB3 och HDMI är också än så länge väldigt få.

/Karl

TBs stora svaghet är att det finns två olika kontakter som inte är kompatibla med varandra, så det är inte säkert att TB-disken man köpt passar till sin dator man har. Fördelarna mot USB3 och HDMI är också än så länge väldigt få.
Vad jag vet är det bara en typ av TB-kontakter som faktiskt existerar, den elektroniska varianten. Men den kommer, i motsats till vad du påstår, att vara kompatibel med eventuella framtida optiska TB-kopplingar.

Fördelarna är uppenbara. Dels är TB snabbare än usb3, dels kan man koppla både t ex skärm och hårddisk i samma kontakt, samtidigt.

En USB3 /TB-adapter är kanske inte otänkbar. TB har flera fördelar mot USB3 (skärm och data i samma signal, högre hastighet och enheterna kan kopplas efter varandra utan hubb). Men visst kommer massmarknaden vara USB3 och billiga hårddiskar kan ändå inte vara hur snabba som helst.

Sen finns det ju också FW800 för den som tycker USB2 är långsamt. Och till FW800 är det ju inte så dyrt med diskar.

Det får väl bli lösningen om man har en iMac med en TB-USB3-apapter, men varför inte bygga in USB3. Det finns väl knappt en ny PC nu utan USB3, ASUS tablet har till och med USB3. Mac användare är kanske inte så känsliga över adaptrar som ligger och skräpar på bordet.

En 1GB FW800-disk är nästan 50% dyrare än USB2/3-diskarna. Nu är väl då kanske disken bättre i FW800-disken får vi hoppas också. Saken är dock den att även dom sunkigaste diskarna numera presterar bättre än USB2, så backupbillighetsdisken kommer prestera bättre på USB3 än USB2 om den har USB3-interface.

/Karl

Vad jag vet är det bara en typ av TB-kontakter som faktiskt existerar, den elektroniska varianten. Men den kommer, i motsats till vad du påstår, att vara kompatibel med eventuella framtida optiska TB-kopplingar.

Fördelarna är uppenbara. Dels är TB snabbare än usb3, dels kan man koppla både t ex skärm och hårddisk i samma kontakt, samtidigt.

Det finns många fördelar med TB, men det gjorde det med FW också utan att FW lyckades speciellt bra på marknaden.
Jag säger på inget sätt att det är fel att ha en TB-port med på datorn, det jag säger är att det är sunkigt att ha USB2-portar istället för USB3-portar.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar