Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya EFKE-filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

davor

Aktiv medlem
EFKE lär släppa en hel del nya filmer under 2007. Det jag hört är bland annat att de ska släppa en ny iso 32- och 400-film, samt en infraröd. Har ni hört något mer om dem och vet ni kanske om/när Photax kommer sälja dem?

Någon som vet lite mer?
 
Ja det var ju en glad nyhet, speciellt att de även kommer med nya papper. Kanske kan vi då få se det formidabla Fineprint G i fibervariant?
 
"Skåningen" skrev:
Vad var det för en film? Nu blev jag ju nyfiken :)

Snälla berätta mer !

En pankromatisk film med mycket hög upplösningsförmåga (upp till 200 linjepar per mm). Filmkurvan verkar lik Tri-X, alltså med bättre skuggkontrast än högdagerdito. Känslighet i dagsljus 32 ISO. Jag skulle inte bli förvånad om det är denna som Efke nu tagit upp under eget namn? Man behöver ju inte ha köpt rättigheterna av Kodak utan enbart rätten att tillverka och sälja filmen under eget namn. Kodak tillverkar ju den fortfarande men då i specialutförande som t.ex för flygfotografering.
 
Senast ändrad:
Och den nya 400 ISO- filmen som ska komma i början av 2007? Vilken film kan det tänkas vara? Hp5 säljs ju redan under EFKE-namn och därför kanske det blir en T-kornsfilm? Ilford Delta 400? Eller kanske en vanlig rundkorns Agfa APX400? Eller har man verkligen satsat resurser på att utveckla egna emulsioner?
 
-Skåningen!

Se Nils Bs utömmande svar om Panatomic-X, otroligt snygg film, speciellt i skuggorna. Fantastiskt korn, som en modern T-kornsfilm fast med klassisk Tri-X karaktär. Om du förstår vad jag menar. Precis som Nils skriver tillverkas den fortfarande av Kodak, men bara för flygfoto, främst militärt sådant.
Tvivlar på att Efke köpt rättigheterna till Agfas filmer då Rollei köpt upp dem och har tillverkning i Adoxfabriken. Vilket inte alls är dumt då APX100 är en av mina absoluta favoritfilmer. Tänk att få komplettera APX100 med Panatomic-X i kameraväskan, då fattas bara Ektar 25 för färgbilderna;-)
 
Är det någon som har hört för sig med Photax om de vet något, och om/när de kommer att saluföra filmerna?
 
Nehe, ingen har tydligen hört något.

Jag ska prova med att mejla Photax och se om vi får ut något mer. Ska åka ner till Zagreb om två veckor och se om jag kan pressa något ur de lokala fotohandlarna eller eventuellt direkt från fabriken...
 
Filmerna kommer ju först (kanske) nästa år, så jag tvivlar på att Photax kan ge något klart besked om de kommer att ta hem dem eller inte.
 
Kanske det. På photo.net-forumet skrev en kille i kanda att han precis hade provat efkes nya 400 film (han skrev också att det inte var hp5+). Ska kanske skriva ett PM till honom och höra mig för där också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.