Annons

Nya DX-gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Med tanke på diskussionen om zoomar till D70. Är det någon som vet om det är nya DX-zoomar på gång? De är kanske värda att vänta på? Borde väl vara lättare och smidigare än de "gamla" eller har jag missuppfattat något.
Har just sålt min gamla film-systemkamera Minolta med alla objektiv så jag är ingen Nikon digitalexpert ännu...

Själv har jag beställt D70-kitet och funderar just nu på kompletteringsobjektiv.

Det är väl de som finns (förutom 18-70):

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED 12860 kr
Nikon Nikkor AF-S DX 10,5/2,8 G ED fisheye 7095 kr
Nikon Nikkor AF-S DX 17-55/2,8 G ED 15350 kr

Inga lågbudgetobjektiv direkt..uppgifterna kommer från: http://www.cyberphoto.se/

Senast ändrad:
Tack, men jag tänkte mest på om det var några längre zoomar på gång. De här är ju ganska låga brännvidder. Men de "gamla" objektiven är kanske ett bättre val. Det verkar ju som om DX-serien är ganska dyr.

Kan nämligen köpa en lite sliten Nickor AF 80-200/2,8 ED för dryga 6000 kr men är osäker på om det är ett bra val till min D70. Kanske missar jag några viktiga funktioner med ett sånt objektiv?

Nej, du missar inga nya funktioner med ett sånt objektiv. Möjligtvis VR-funktionen (bildstabilisator) som finns på nikons 70-200, men den kostar å andra sidan betydligt mer än 6000. DX-objektiv på telesidan är inte planerat vad jag förstår, eftersom det är på vidvinkelsidan det har saknats täckning pga FOV-förlängningen.

Jag har den äldsta 80-200/2.8 med skjutzoom och skärpa i samma ring. Inget stativfäste. AF:en i min gamla är inte mycket att hurra för. Trots det är det en superbra glugg, skarp överallt och väldigt robust. Jag använder sällan längre brännvidder än min 28-105, så för mig är det knappast värt att uppdatera till en 70-200/2.8 VR för 20.500:-, även om man har dreglat lite över den.
Är det den nyare varianten du blivit erbjuden låter 6000:- ganska anständigt om linser och mekanik är ok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar