Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon G7

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattvakten

Medlem
Har beställt den nya Canon G7, men har
läst att många är missnöjda med att den
ej har RAW och vridbar skärm.
Men då en system kamera är för klumpig till
de flesta ändamål (för mig) vet jag inte vad
som skulle vara bättre än denna.
Allt kan ju justeras manuellt, sensor som
lovordats i A640, dimac III bildprossesor och
äkta optisk bildstabilisator....
6*zoom osv. Hittar ingen bättre på marknaden
förutom Leica M8, men den kostar 42 000 + obj.
och det är inte att tänka på.
Några tips om en bättre kompakt? Då det fortfarande går att makulera beställningen...

Den ser väldigt trevlig ut, men saknaden av Raw-format gör den helt ointressant för mig, fattar inte vad Canon tänker på, kameran hade nog varit väldigt intressant som backup för många Dslr ägare om den haft rawformat.

Annars ser den skysst ut på papperet i allfall, och har du inte krav på Rawformat så är den säkert ett bra köp.

kent.

Jag saknar raw o att inte skärmen inte är vikbar, annars verkar det vara en intesant kamera.
Samsung har en NV 7 tror jag, men inte med så mycket inställningar kanske.

Zoso skrev:
Den ser väldigt trevlig ut, men saknaden av Raw-format gör den helt ointressant för mig, fattar inte vad Canon tänker på, kameran hade nog varit väldigt intressant som backup för många Dslr ägare om den haft rawformat.
Den sista kompaktkameran från Canon med RAW var S70 och den är fortfarande den perfekta komplementkameran till DSLRen.
Det finns inga nya att köpa så jag köpte min begagnad och har tagit över 1000 RAWbilder med den vid tillfällen då inte 20Dn platsar.

Det har kommit en Panasonic DMC-LX2 som verkar kunna konkurrera med S70:an men det finns ingen RAWplugin till den i CS2 ännu, så den går inte att använda än.

Jag fattar inte heller vad Canon håller på med dom måste ju få fram en liten ljudlös kompakt som bl.a. inte slamrar med spegeln vid musiktillställningar. Där är det S70 som fortfarande som gäller.

G7 har några missar, men den har iaf optisk sökare och blixtsko. Något som många DSLR-användare säkert uppskattar, om man nu har tänkt sig den som en back-up.

Canon kanske inte har RAW-grejerna färdiga för digic III?

Canon G6 har RAW och vridbar skärm och är ljudlös. En underbar kamera som ger förunderligt bra resultat.
Den har också optisk sökare och blixtsko och den har en svårdefinierad kvalitet som växer.

Måste säga att utvecklingen inte alltid känns "åt rätt håll".

Min G2:a har RAW, utvikbar skärm, blixtsko, spotmätning.

Dessutom har den största bländare 2.0 vilket jag tror jag skulle sakna mest om jag "bytte upp" mig.

Vad beror det på att vi idag inte ser några kompaktkameror med största bländare < 2.8 ?
Är det jakten på zoomomfång och litenhet ?

/Janne

JanneOskar skrev:
Måste säga att utvecklingen inte alltid känns "åt rätt håll".

Min G2:a har RAW, utvikbar skärm, blixtsko, spotmätning.

Dessutom har den största bländare 2.0 vilket jag tror jag skulle sakna mest om jag "bytte upp" mig.

Vad beror det på att vi idag inte ser några kompaktkameror med största bländare < 2.8 ?
Är det jakten på zoomomfång och litenhet ?

/Janne
Nej, dom skall säkert spara i produktionen och göra kameran någon krona billigare att tillverka. Det är samma med S80:an den är en värdelös ersättare till fina S70.

Det här kommer att kosta Canon ledningen så småningom, om inte redan i höst.
Panasonic har ju kommit med 10,4 MP DMC-LX2 med fin Leica optik och ISO 100-1600, omställbar till 3200 när man har bra tvättprogram.

Den dag Adobe kommer med en ny Rawplugin, inkluderande LX2, till CS2 är det dags att köpa den kameran och det blir kanske redan under hösten och då förlorar man en gammal god Canonvän som ägt S40, S45, S50, S60 och S70, alla med RAW.

Canon har tydligen inte märkt att det går att i det närmaste 100%igt att autoeditera stora batchar av bilder i CS2 RAW och snabbt få över dom i JPG med en helt annan kvalitet än vad kameran kan göra.

Har man en snabb dator finns det idag ingen som helst anledning att köra i JPG. Tidsvinsten är minimal men kvalitetsvinsten är stor.

G 7

Inte så länge sedan kunde man läsa i fackpressen att Canon skulle lägga av med G-serien,G 6 skulle vara den sista!

Christer1 skrev:
Det här kommer att kosta Canon ledningen så småningom, om inte redan i höst.
Panasonic har ju kommit med 10,4 MP DMC-LX2 med fin Leica optik och ISO 100-1600, omställbar till 3200 när man har bra tvättprogram.

Den dag Adobe kommer med en ny Rawplugin, inkluderande LX2, till CS2 är det dags att köpa den kameran och det blir kanske redan under hösten och då förlorar man en gammal god Canonvän som ägt S40, S45, S50, S60 och S70, alla med RAW.

Har själv en LX1 och är supernöjd med den, undrar bara hur brusig LX2 skulle vara över 400..

Är bildkvalliten likvärdig på LX2 o G6 kamrerna tror ni, jag hoppas på att G7 skall bli en riktig höjdare men det kanske är för mycket att hoppas på...

eldaren3 skrev:
Är bildkvalliten likvärdig på LX2 o G6 kamrerna tror ni, jag hoppas på att G7 skall bli en riktig höjdare men det kanske är för mycket att hoppas på...
Jag ser att LX1 är supportad i CS2 RAW. Har du kört bilder från LX1:an i den?

Efter tre dagar...

Har nu haft G7´n i två och en halv dag och testat
allt jag orkat med.
Får nog ha den ett bra tag till innan man kan ge
ett fullständigt betyg, man får lära sig dess
brister och dess funktioner bättre.

Det jag kan säga efter denna korta tid är att den
tar mkt. skarpa kort över hela bilden och några
brusproblem under normala förhållanden finns ej,
trots den lilla sensorn med 10MP.

ISO 1600 klarar den inte av med hedern i behåll
men dock ISO 800.
Makro med blixt blev ingen höjdare, men makro
utan blixt var toppklass.

Batteritiden är inte lika lång som jag trodde.
( Kanske behöver laddas flera gånger innan den
toppar!)

Funktionen där kameran söker upp ansikten fungerade över förväntan...

Sammanfattning: Trots vissa brister spelar den
i en annan divition än normala kompakter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar