Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
CANON U.S.A. STIMULATES THE CREATIVITY OF EXPERIENCED PHOTOGRAPHERS WITH THE INTRODUCTION OF THE NEW EOS 50D DIGITAL SLR CAMERA

Canon’s New DIGIC 4 Image Processor Fuels the 15.1 Megapixel Resolution, Expanded ISO Range and Enhanced Noise Reduction of the New EOS 50D Digital SLR

http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3388

Pricing and Availability
The EOS 50D is compatible with the full lineup of Canon EF lenses as well as the Company’s ever-growing line of affordable EF-S lenses created specifically for Canon Digital SLRs with APS-C size image sensors. The Canon EOS 50D Digital SLR camera is scheduled for October delivery and will be sold in a body-only configuration at an estimated selling price of $1,399.00*. It will additionally be offered in a kit version with Canon’s EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM zoom lens at an estimated selling price of $1,599.00*.
 
Berättar att svart och silver är det absolut mest önskade färgerna, men att även många önskar andra färger. Canon svar på detta är PS E1 som finns i annorlunda färger (rosa, creme, ljusblå). 10mp. 4x optisk zoom. 2000 kr i sep.
 
Roel kliver över till videokameror och håller oss på klassiskt pressmötes-manérs-halster, inför informationen om nya systemkameror och tillhörande objektiv.
 
Roel pratar om HD tekniken och det slår mig att hur länge dröjer det innan de avancerade systemkamerorna har detta inbyggt (dvs att man i princip filmar med kamerorna)!? 5 år?
 
Nu till EOS. Roel drar igång en film där man ser Brutus Östling använder kameran i Norge där han fotograferar fåglar. Brutus verkar mycket nöjd med kameran på denna filmen. Berättarröstar pratar i förstaperson och på engelska med svenskt brytning, men jag skulle säga att det inte är Brutus som pratar.
 
Specarna har ni säkert redan sett, men 15,1 mp, 6,4bps. Pris 14000 kr, och som kit med 17-85 för 17800. Kommer i okt.
 
Hur länge lever 40D?

- Minst året ut, säger Roel.

Betyder detta att ni kommet till Photokina utan en ersättare till 5D?

- ingen kommentar, säger Roel.
 
Känner mig lite konservativ nu, men 15MP känns nästan "onödigt" mycket p åmatörnivå? Mina 12MP (450D) är redan nu rätt otympliga (ibland uppåt 20MB i JPG för att inte tala om RAW). Även i snabba datorer får Bridge/ACR/PS jobba rätt hårt med previews/inläsning etc. För att inte tala om hur snabbt fotomapparna sväller på HD:n trots intensivt rensande. Ja, det går ju att ställa ner, men vem gör det i väntan på "the picture of a life time...".

Intressant med ny fokusmetod i LV, ska bli kul och se om den verkar mer användbar än de 2 som 450D använder sig av.

Bäst så här långt tycker jag den nya displayen verkar, kanske så nära 100% crop man kan komma närmaste 12 månaderna (?).

ISO 12800 låter absurt högt, blir kul se hur bilderna ser ut!

Dpreview ska tydligen posta en större "hands-on preview" under dagen. Skoj att se om nåt nytt kommer fram där. Än så länge har man väl inte direkt tappat andan när man jämför 50D's nya features mot 40D.
 
Och där rundar Roel av ganska abrupt utan att han frågat om någon hade några frågor, och lämnar över till marknadschefen Magnus Nilsson.

Magnus avslutar med att säga att Canon kommer leverera en till systemkamera innan året är slut. Så då är det dags att spekulera vad det kan bli? :)

Fotosidan.se kommer boka upp ett textexemplar som vi kommer skicka till vår testansvarige Jesper Ekvall för test.
 
Auto ISO

Skulle vara intressant och veta om de förbättrat Auto ISO på något mer område än ökat ISO omfång (som jag har för mig att 50D har fått)?

M.a.o kan man sätta egna regler för bländar- och slutartidsintervall med Auto ISO funktionen?
 
Och där rundar Roel av ganska abrupt utan att han frågat om någon hade några frågor, och lämnar över till marknadschefen Magnus.

Magnus avslutar med att säga att Canon kommer leverera en till systemkamera innan året är slut. Så då är det dags att spekulera vad det kan bli? :)

Hade varit skoj om de kunna säga en pro eller konsumer-modell? De har väl inte lämnat rummet ännu, David?
Mvh Thomas
 
Känner mig lite konservativ nu, men 15MP känns nästan "onödigt" mycket p åmatörnivå? Mina 12MP (450D) är redan nu rätt otympliga (ibland uppåt 20MB i JPG för att inte tala om RAW).
Vad? 20MB jpeg? Hur är det möjligt?! Mina RAW filer från D300 (12 MPx, förlustfri komprimerade) ligger på 10-15 MB. Har aldrig testat jpeg men gissar på 6 MB för den finaste kvaliteten. Varför skulle 40D ha så mycket större filer?

P.S. Håller med för resten, det känns onödigt med fler än 12 Mpx.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.