Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya bättre Imacs för PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har redan haft en tråd uppe utan någon respons så tänkte kolla igen om någon som redigerar mycket bilder har erfarenhet av nya IMACarna och hur de fungerar som bildbehandlare, främst med PS och Lightroom.
Har just nu en Macbookpro med retina skärm, men skulle gärna ha en stationär arbets station ch använda laptopen mer för att ta med eller att surfa på och utföra andra saker mer än bildbehandling.
Hur står sig skärmen på en IMAC? Och räcker de kraftigare varianterna för ps etc? Några förslag på varianter?
/Martin.

Hej,

Jag kör med den nya Imac 5K retina med i7, 4gb grafik, 8bg RAM tillsammans med PS CC, det funkar klockrent, inga väntetider öht. Jag hade EIZO-skärm tidigare, men saknar den inte. Skärmen i nya imac är helt grym. Jag har beställt förstorningar från Crimson och resultatet har blivit hur bra som helst, inga konstiga färgstick eller dylikt. Att man behöver kalibrera skärmen är nog mer vikigt om man skriver ut på egen skrivare.

/Marco

Datorn räcker nog till, skärmens för- och nackdelar har diskuterats i ganska många tidigare trådar.

jo precis:) läst igenom dom också och jag ligger och vacklar på gränsen om huruvida jag behöver en annan skärm eller om det blir tillräckligt med en Imac och retina skärm. Jag skriver ut en del själv men kalibrerar ju givetvis alltid med en spyder pro.

Hej,

Jag kör med den nya Imac 5K retina med i7, 4gb grafik, 8bg RAM tillsammans med PS CC, det funkar klockrent, inga väntetider öht. Jag hade EIZO-skärm tidigare, men saknar den inte. Skärmen i nya imac är helt grym. Jag har beställt förstorningar från Crimson och resultatet har blivit hur bra som helst, inga konstiga färgstick eller dylikt. Att man behöver kalibrera skärmen är nog mer vikigt om man skriver ut på egen skrivare.

/Marco

ok kul att höra. Jag skriver ju iof ut själv och så, men har haft bra reultat med min Macbookpro också så IMACen borde ju räcka där med tycker jag.

Har en iMac retina hemma och en MBP 15 med en Dell 31.5 UHD skärm på jobbet. iMac-skärmen är så bra det blir och får en 31.5'' UHD att verka "oskarp".

Min iMac ger ca. 80 i det benchmark som jag använder och en ny MBP 2.8 ger ca. 60. Min gamla MBP 2.6 gav ca. 30-35. Inget problem att köra Lightroom på någon av maskinerna. Har sett på nätet att iMac 4.0 GHZ skall vara snabbare än Mac Pro (inte BMP) när bara en kärna används.

Har en iMac retina hemma och en MBP 15 med en Dell 31.5 UHD skärm på jobbet. iMac-skärmen är så bra det blir och får en 31.5'' UHD att verka "oskarp".

Min iMac ger ca. 80 i det benchmark som jag använder och en ny MBP 2.8 ger ca. 60. Min gamla MBP 2.6 gav ca. 30-35. Inget problem att köra Lightroom på någon av maskinerna. Har sett på nätet att iMac 4.0 GHZ skall vara snabbare än Mac Pro (inte BMP) när bara en kärna används.

Jag kollar på den nyaste med 5k skärm nu. Frågan är om jag behöver stoppa in extra ram där så man har för framtiden dvs 16 gb istället för 8.

Jag kollar på den nyaste med 5k skärm nu. Frågan är om jag behöver stoppa in extra ram där så man har för framtiden dvs 16 gb istället för 8.

Det går att stoppa in extra minne själv. Apple tar ca. dubbelt så mycket för minne som tredjepartstillverkare. Det innebär att uppgradering från 8gb till 16 GB kostar ungefär lika mycket om du köper till det när du köper dator (+8 GB) eller köper sedan (16 gb och de gamla 8 gb på sophögen). Om du funderar på 32gb är det bäst med tredjepartstillverkare.

Blev en den bättre eller bästa i den kategorin dom hade, den med 5 K skärm och AMD kortet och Fusion diskar etc. La också in 16 mb minne. Skärmen är helt kolosal mot vad jag är van vid hehe. Och allt verkar fungera fint:) Stoppade in lite program igår och lite spel, så nu är det bara att börja leka!
/Martin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar