Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Har inte enbart med begränsning till DSLR att göra, utan även hur Sony vill (eller inte vill) att deras spegellösa kameror skall fungera.
Fuji klarar av att arbeta på ett liknande sätt som DSLR:er gör med nerbländning och fokus på sina spegellösa kamerahus, så det är nog inget tekniskt hinder för Sony att göra på samma sätt. Handlar nog mest att de valt att designa sin mjukvara och användarhantering annorlunda.
Fick dock läst/hört någonstans att Sony hade "rättat till det" (om man som jag tycker att Canon, Nikon, och Fuji gör på rätt sätt med AF/nerbländning) i nyare kamerahus om just A9 och A7RIII?
Det är mer komplext än så för det går faktiskt och har alltid gått (så länge jag vet) att få även en Sony spegellös att uppföra sig närmast som en DSLR med OVF. De flesta vet bara inte om det.
By default så är Sonys spegellösa satta i "Live View Display" - On. Det innebär att EVF och Live View reflekterar de inställningar du gör i realtid. Många gillar det för det gör att man ser hyr bilden kommer se ut när man tar den redan innan man tar den. Av det skälet kan man ofta låta bli att chimpa eftersom man ändå redan vet hur bilden blev.
Men det finns faktiskt ett "Live View Display" - Off och det funkar just som en sökardum OVF. Objektivet är då istället fullt öppet precis som på en DSLR och bländaren bländas då ner först när avtryckaren trycks ner till hälften. Har man då AF-C på så kommer AF att hela tiden att försöka fokusera oavsett vald bländare. Man ser effekterna av bländarvalen man gjort och har man väl en väldigt liten bländare så träder förstärkning in i EVF:en då med.
Man kan redan i sökaren se att det finns en gräns vid bländare 8 för det som händer är att upp till bländare 8 så får man den karakteristiska svärmen av mikrorutor där kameran fokuserat och bländar man ner mer så får man istället en större grön fyrkant. Det är alltså inte så att AF:en slutar att fungera men den beter sig klart annorlunda än upp till bländare 8. Jag pratar om AF-C och Focus area Wide nu samt single shot men det är samma funktion om jag ställer om till seriebild (continous HI).
Jag vet faktiskt inte varför man skulle vilja köra med Effects Off annat i en enda självupplevd situation och det är vid spotmätning för då kan det bli rätt jobbigt med Effects On om man använder det exv. under en dag där det är stora kontraster i motiven. Skälet till den slutsatsen är ju att man ju får förstärkning i mörker oavsett vad man väljer då Sony förutsätter att vi faktiskt vill se vad vi siktar på