Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu känns det som känsliga Sonyägare känner sig förorättade igen.

”Buuuhh. bara Sony får kritk, men aldrig Fuji! Snyft...”

Sanslöst.

Fuji får LITE kritik, då reser sig nackhåren, du verkar totalt omedveten om att du faktiskt reagerar
starkare än dom flesta Sonyägare när dina valda kameror får endast lite kritik.

Jag personligen delar det mesta av kritiken som tex A7-serien fått under åren, det har varit konstiga val som Sony gjort eller liksom hoppat över av någon anledning, tex ett kort till A7RII som lite grann lanserades som bröllops kameran var ju märkligt minsann.

Har skrivit det förr men tar det igen, totalt har jag mindre kritiska punkter att ge till Fuji, än vad jag ger till Sony, lika så mindre till Nikon än till Sony. Nya A7RIII ser lovande ut, där Martin A. bland annat ger fina betyg till förbättrade menyer.

Du minns fel och övertolkar.

Diskussionen gällde HDR (inte pixelshift), och hade inget som helst anti-Sony eller anti-spegellöst i sig.

Vill man se spöken - så gör man förmodligen det.

Nej jag pekar inte ut dig Martain separat i frågan, utan det som inte fungera med pixelskift är ju klara fakta i sig, så är det bara. HDR ser ut att ha vissa likheter med pixelskift, det kan ju börja att blåsa helt plötsligt, solen går moln o.s.v. En del kameror tar fler HDR bilder än andra, så det skiljer sig åt.

Fuji får LITE kritik, då reser sig nackhåren, du verkar totalt omedveten om att du faktiskt reagerar
starkare än dom flesta Sonyägare när dina valda kameror får endast lite kritik.

Jag personligen delar det mesta av kritiken som tex A7-serien fått under åren, det har varit konstiga val som Sony gjort eller liksom hoppat över av någon anledning, tex ett kort till A7RII som lite grann lanserades som bröllops kameran var ju märkligt minsann.

Har skrivit det förr men tar det igen, totalt har jag mindre kritiska punkter att ge till Fuji, än vad jag ger till Sony, lika så mindre till Nikon än till Sony. Nya A7RIII ser lovande ut, där Martin A. bland annat ger fina betyg till förbättrade menyer.

Nu är du inne på något helt annat.

Jag diskuterar inte kritik emot, eller för, Fuji, eller Sony (eller emot Nikon, Canon, Leica, Panasonic - som jag också äger och fotar med). Sådant är bara bra och skall föras fram!

Jag diskuterar dig och andra, lättkränkta Sony-ägare (de flesta är helt normala) här på Fs som ständigt proklamerar att ni/Sony (för ni verkar helt blanda samman er själva med det företag ni brinner för) kritiseras orättvist. Därmed att ni ständigt ser er (dvs. Sony) som ”offer”.

Du/ni skiver hela tiden hur ”orättvist” ni och Sonykamerorna blir behandlade jämfört med de andra (oftast jämför ni er med Canon och Nikon, men allt oftare även med Fuji).

(Jag kan ta fram och klistra in massor med fler exempel, även om de två senaste av dig i denna tråden är väldigt typiska.)

Hint; det finns ingen världsomfattande konspiration eller agenda riktad emot just Sonynister (eller Sony som företag). Varken på Fotosidan eller någon annan stans.

Nu är du inne på något helt annat.

Jag diskuterar inte kritik emot (eller för) Fuji, eller Sony (eller emot Nikon, Canon, Leica, Panadonic - som jag också äger och fotar med). Sådant är bara bra och skall föras fram.

Jag diskuterar dig och andra, lättkränkta Sony-ägare (de flesta är helt normala) här på Fs som ständigt proklamerar att ni/Sony (för ni verkar helt blanda samman er själva med det företag ni brinner för); att ni ständigt ser er (dvs. Sony) som ”offer”.

Du/ni skiver hela tiden hur ”orättvist” ni och Sonykamerorna blir behandlade jämfört med de andra (oftast jämför ni er med Canon och Nikon, men allt oftare även med Fuji). (Jag kan ta fram och klistra in massor med fler exempel, även om de två senaste av dig i denna tråden är väldigt typiska.)

Hint; det finns ingen världsomfattande konspiration eller riktad agenda emot Sonynister (eller Sony som företag).

Jag tycker nog att du övertolkar rätt så rejält, tror fortfarande inte att du själv inte riktigt tänker på hur och vad du skriver själv. Ett exempel på A7R ( första modell ) och slutar shock problemen, dom fins där det var sant, men du skriver " enorma " problem, Lennart Aspman nämnde om bekymren, han hade första A7R, fast största anledningen att han lämnade Sony var nog bristen på lämpliga objektiv, han lyckades nog ändå att ta många fina bilder med A7R.

Det är med Konspiration är så uttjatat och tröttsamt så jag förstår inte hur du tolkar det jag skriver. Jag kan dock sakna att flera kunde vara mera konsekventa, jag missar själv där i bland, alla kameror passar inte för alla, där tror jag vi är någorlunda överens.

Jag som har små händer passar den ju perfekt. Desustom finns ju en hel del som prioriterar portabilitet framför andra ssker. Dvs det väger upp nackdelen för de som hade velat ha större hus.
Det är som vanligt när man väljer olika kameror/system.
Man måste se på sina behov. Jag hade aldrig tex övervägt de stora feta husen eller Mellanformat.

Visst är det så, men nu hade det ju inte behövts mer än kanske någon dryg millimeter tjockare hus för att få plats med XQD, och kanske hade man kunnat designa om slutare eller vad so nu fyller ut vänstersidan av kameran så att man kunde placera optiken en halv centimeter längre ifrån greppet. Det hade fortfarande med råge blivit den minsta fullformataren på marknaden. De flesta hade knappast märkt skillnaden när de packar fotoväskan, men väl när de använder kameran.

X-Pro2 ägare ser inte eller ut att fara illa av det ovanligt tunna greppet eller ( spelar kanske ingen roll med små 23mm objektiv förstås ). och sedan jämförs den aldrig med stora DSLR-FF som det blir med Sony FF.

Med 23 mm f/2 (eller 35 mm f/2) är det inga problem för mig att hantera X-Pro 2. Med tyngre objektiv vill jag gärna ha bättre grepp och har därför skruvat på Fujis originalgrepp som gör kameran ungefär 1 cm högre och ett grepp som sticker ut ett par centimeter. Dessutom fungerar greppet som snabbfäste för stativ (Arca-kompatibelt).

Tjockleken (eller kanske snarare tunnheten) är inte det största problemet med Sony A7/A9 - utan att det är för trångt om saligheten och att de är svåra att hantera med handskar. De senaste kamerorna är fantastiska i väldigt många avseenden, men ergonomin är inte ett av dem ...

Jag tror det var många som förväntade sig att A9 skulle få ett nytt format, en serie av något större kameror där en A9R senare gör entré med möjligtvis lite fler pixlar. Tyvärr så blev det inte så, vanliga A7 kunde få vara lite mindre i sig men ändå i behov av att utökas med ett antal mm i både längd och bredd, man har gröpat ur greppet så mycket där långfingret hamnar vilket var lite för mycket.

Om det dyker om en A10 om några år, så får dom gärna göra den större än några mm för att bli så där riktigt bra och en A8 behöver bli lite större än dagens A7 men ändå hamna i en smidighets klass.

Nu då Sony släppt f/1,4 fasta objektiv och f/2,8 zoomar blir ekipaget ändå så stort att fördelen med en liten kamera till dem blir närmast obefintlig. Att endast ha den dyra (pratar inte om prisvärdhet utan pris) A9 som lirar lite bättre med dem kanske är lite snålt. Skulle kunna tänka mig att det finns plats för en större A7 med XQD och ännu större batteri men prestanda som A7 eller A7R serien. Nu kör jag inte Sony men tycker om rejälare reglage och lite plats och eftersom jag kör råformat uppskattar jag stora men kanske inte nödvändigtviss massvis med reglage - två rattar, knapp för exp komp, uppspelning, val av AF moted och area samt AF-ON skulle räcka (möjligen WB).

Men som sagt, för Sonyägare verkar denna kamera ändå ha många rätt och att behålla sensorn förhindrade sannolikt en redikal prisökning.

JPG-filer med skärpning och dylikt från kameran (förutom D850 då) - säger inget alls om hur det blir när man fotograferar i råformat och skärper bilderna själv.

Är ju förhandstest som det står och de väntar på att få kunna testa det i samma råkonvertare och A7R3 är ju fortfarande prepoduction.. Dessutom har säkerligen objektivens egenskaper en hel del o säga till om. EXIF och utrustning är specad för de intresserade.
Tyckte det var lite roligt att det kom från en Fuji sida :)

/Stefan

Nu då Sony släppt f/1,4 fasta objektiv och f/2,8 zoomar blir ekipaget ändå så stort att fördelen med en liten kamera till dem blir närmast obefintlig. Att endast ha den dyra (pratar inte om prisvärdhet utan pris) A9 som lirar lite bättre med dem kanske är lite snålt. Skulle kunna tänka mig att det finns plats för en större A7 med XQD och ännu större batteri men prestanda som A7 eller A7R serien. Nu kör jag inte Sony men tycker om rejälare reglage och lite plats och eftersom jag kör råformat uppskattar jag stora men kanske inte nödvändigtviss massvis med reglage - två rattar, knapp för exp komp, uppspelning, val av AF moted och area samt AF-ON skulle räcka (möjligen WB).

Men som sagt, för Sonyägare verkar denna kamera ändå ha många rätt och att behålla sensorn förhindrade sannolikt en redikal prisökning.

Sonys filosofi är lite märklig, tycker jag. Man har gett sig sjutton på att göra små kamerahus, men för de som har bästa potentialen med APS-C så är objektivutbudet inte särskilt imponerande och till de med småbild blir objektiven av nödvändighet stora om man ska få full utväxling av de. Det går inte riktigt ihop, särskilt när en del av Sonys objektiv till småbild hör till de största och tyngsta bland liknande objektiv.

Min syn är att A7 kanske borde ha varit mer som A9 i storlek från början och varför man inte stoppade in ett större batteri från början framstår som rent idiotiskt. Dock är det här nästan genomgående. Så bra som RX100-serien än är i sin klass och hur smidig den än må vara, så gör det att den blir som en tvål. Hade de stoppat in sin kameramodul i något i stil med Ricoh GR så hade jag förmodligen haft en för länge sedan. Nu får man antingen en mindre tvål i form av RX100 eller ett större hängbuksvin i form av RX10. :)

Fast med handskar vette sjutton ens med A9. Jag tycker att det är besvärligt nog med Nikons större kameror utan grepp, om man ska ha ett minimum av foder i handskarna och inte bara ett ofodrat skal som endast hjälper mot lite kyliga vindpustar. Det bygger snabbt på storlek och fingertoppskänslan uteblir ju, så det behövs lite utrymme mellan knapparna.

Med det sagt så känns A7R III som en rätt vettig uppgradering. Dock ska man kanske vara medveten om att de där tio bilderna per sekund inte är med full sökaruppdatering. Då får man se den nyss tagna bilden, vilket inte är optimalt, så jag skulle nog i många sammanhang se den som en kamera som tar 8 bilder/sek. Det är då sökaruppdateringen ska fungerar ordentligt.

Fantastisk kommentar i ett test av skärpa:
"the Fujifilm GFX could be slightly out of focus, just as the Canon 5D MK IV"

Hahaha ja!
Som jag skrev så tror jag det är en kombination av lite allt möjligt. Nån skrev att A7R3 var den enda som hade bildstabilisering och jag skrev att objektivet kunde spelade roll också.
Men i en kamera måste man se på helheten. Här ser jag en kombination som visar Sony styrka. Den har inbyggd IS som alltså får knivskarpa bilder vid 1/40s, pga hur den fokuserar så behövs inte mikrojustering som de flesta objektiv mår bättre av, dessutom så fokuserar ju kameran automatiskt på ögat vilket de andra kameran lätt kan missa.
Sugen på o köpa den trots jag nyss köpt dess föregångare. Visste att Sony skulle komma med en ny väldigt snart, men jag gissade på A73, inte A7R3.
Väntar nog dock till nästa sommar.

/Stefan

Jag tycker nog att du övertolkar rätt så rejält, tror fortfarande inte att du själv inte riktigt tänker på hur och vad du skriver själv. Ett exempel på A7R ( första modell ) och slutar shock problemen, dom fins där det var sant, men du skriver " enorma " problem, Lennart Aspman nämnde om bekymren, han hade första A7R, fast största anledningen att han lämnade Sony var nog bristen på lämpliga objektiv, han lyckades nog ändå att ta många fina bilder med A7R.

Det är med Konspiration är så uttjatat och tröttsamt så jag förstår inte hur du tolkar det jag skriver. Jag kan dock sakna att flera kunde vara mera konsekventa, jag missar själv där i bland, alla kameror passar inte för alla, där tror jag vi är någorlunda överens.

Blanda inte ihop kritik emot en kameramodell ifrån Sony med kritik emot dig som person. Tro inte heller att världen har konsekvent varit orättfärdigt orättvis mot just Sony.

Det är allt jag begär och önskar.

Blanda inte ihop kritik emot en kameramodell ifrån Sony med kritik emot dig som person. Tro inte heller att världen har konsekvent varit orättfärdigt orättvis mot just Sony.

Det är allt jag begär och önskar.

Ja men du skriver att jag och andra påstår att Sony blir orättvist behandlade, jag har aldrig skrivit det, och konspirationer är främmande för mig, Tror inte heller att världen har konsekvent varit orättfärdigt orättvis mot just Sony, sådana här meningar saknar totalt grund och ger ju mycket konstiga signaler, en sådan mening kan tolkas som att det är standard att så tycker Sonyägare.

Att vara konsekvent är bra när man diskuterar olika kamerors för och nackdelar, vilket är jättesvårt i sig för alla störs inte lika mycket av vad nu som kan vara mindre bra heller ej.

Ja är intresserad av Fuji men undrar över olika saker med deras kameror och varför dom gjort vissa saker annorlunda, varför har man valt tex att sänka den högra delen på X-Pro2 och därmed kortat ned det ofta viktiga greppet, varför byggde man den inte helt rak vilket hade gett mera utrymme för lillfingret, alltså lika höjd rakt över som X-T2, modellen är relativt stor och tung, har man också villat sparat in på vikten genom denna lösning.

Senast ändrad:
Med 23 mm f/2 (eller 35 mm f/2) är det inga problem för mig att hantera X-Pro 2. Med tyngre objektiv vill jag gärna ha bättre grepp och har därför skruvat på Fujis originalgrepp som gör kameran ungefär 1 cm högre och ett grepp som sticker ut ett par centimeter. Dessutom fungerar greppet som snabbfäste för stativ (Arca-kompatibelt).

Tjockleken (eller kanske snarare tunnheten) är inte det största problemet med Sony A7/A9 - utan att det är för trångt om saligheten och att de är svåra att hantera med handskar. De senaste kamerorna är fantastiska i väldigt många avseenden, men ergonomin är inte ett av dem ...

Nej personligen är det därför som jag inte kan se A7-A9 kamerorna som några direkta konkurrenter till dom större DSLR modellerna, men kan fungera bra för vissa andra uppdrag. På vintern så har jag ofta använt så pass tjocka handskar att jag förmodligen skulle få problem att hantera även en D5. Nu är inte jag någon yrkesman som kan ta flera tusen bilder på en månad eller så, Jag tar för övrigt mycket mindre bilder i dag än vad jag gjorde förr och ändå ligger det mängder av bilder och skräpar i hårddiskar och USB-minnen plus ett antal album med 10X15 bilder och lådor med dia bilder, jag herre jösses vad mycket det blir under 50 års fotande och väldigt många bilder sparas mest som minnes bilder inte för att dom håller någon högre klass precis.

Ja jag hade nog trott på typ 57000 kr heller nått men då med någon ny sensor, tanken fans att 42:an skulle få vara kvar, och då räknade jag med runt 45000 Kr. Så priset överraskade på mig för denna A7RIII.

Vad tror ni om Metabonesadaptern ver iv och Canon nativeglas på a7riii. Är det självklart att det fungerar lika bra eller möjligen bättre än med a7rii? Eller kan det gjorts förändringar som gör det svårt att få till? Det är väl bara på a7rii som autofokus kan anses duglig med adapter och Canon native.

Nej personligen är det därför som jag inte kan se A7-A9 kamerorna som några direkta konkurrenter till dom större DSLR modellerna, men kan fungera bra för vissa andra uppdrag. På vintern så har jag ofta använt så pass tjocka handskar att jag förmodligen skulle få problem att hantera även en D5. Nu är inte jag någon yrkesman som kan ta flera tusen bilder på en månad eller så, Jag tar för övrigt mycket mindre bilder i dag än vad jag gjorde förr och ändå ligger det mängder av bilder och skräpar i hårddiskar och USB-minnen plus ett antal album med 10X15 bilder och lådor med dia bilder, jag herre jösses vad mycket det blir under 50 års fotande och väldigt många bilder sparas mest som minnes bilder inte för att dom håller någon högre klass precis.

Jag kör D8x0 och tidigare D4 med tjocka hanskar. Det går. Det går inte med Sony och tveksamt med Canon, provade 5DMK3.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar