Astroscapist
Aktiv medlem
I ditt fall skulle jag tveklöst microjustera på oändligheten.
Jasså? Hur tänker du nu? Varför kalibrera på oändligheten? Varför inte följa rekommendationerna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I ditt fall skulle jag tveklöst microjustera på oändligheten.
Om man mest använder objektivet på mycket långa avstånd är det kanske bättre att kalibrera för mycket långa avstånd än för Fx50 eller vad som nu brukar rekommenderas.Varför kalibrera på oändligheten? Varför inte följa rekommendationerna?
Fast att kalibrera på oändligheten är ju svårt rent praktiskt ...
Om man nu "jämt" använder objektivet på oändligt, så är det väl bäst att optimera för just det.Jasså? Hur tänker du nu? Varför kalibrera på oändligheten? Varför inte följa rekommendationerna?
Typ oändligt stort papper.Precis! Svårt att printa kalibreringsmotivet på så stort papper...
Jasså? Hur tänker du nu? Varför kalibrera på oändligheten? Varför inte följa rekommendationerna?
...
Fast att kalibrera på oändligheten är ju svårt rent praktiskt ...
Keld: Man använder aldrig autofokus för att fota natthimmeln.
Ni andra: Man bör inte kalibrera för oändligheten när faktiskt sällan har motivet i oändligheten. De flesta som använder. 140-400mm har inte det heller. De som håller sig till nära oändligheten är nog naturfotografer. Och jag tillhör knappast den kategorin. Det bästa är att kalibrera så det blir bättre än innan på de flesta brännvidder och avstånd.
Mja, nödlösning tycker jag inte alltid det är. Man mikrojusterar även de som
lämnats in. Fick jag göra med min 5D mk3 efter Canon service. De förklarade att det låg inom deras toleransnivå och ifall jag ville ha noggrannare så fick jag mikrojustera det var inte mycket, men tillräckligt för att se skillnad. Mina sigmor är också justerade och kalibrerade från verkstad. De har +2 resp +3.
Är det fel på lutningen hjälper inte mikrojusering. Då får man nöja sig med ett avstånd.
Att fokusera manuellt på oändlighet och mikrojustera 1-3 steg är som att kalibrera en skärm med ögonen. Där syns knappat skillnaden och där gör den som allra minst nytta. Det är när man kommer närmre man ser skillnaden.
Förlåt för sidospåret då det var urpsrungligen från mig. Tanken var bara att upplysa att oftast krävs en mer markant mikrojustering med extender än utan. Något jag absolut vet att många inte visste. Kollat fler siter och nikons 70-200 mår absolut inte bra av extender så jag avråder från det. De som kör Canon bör veta att det funkar Canon, men kontrollera mikrojusteringen i båda ändlägena för den förändras och man skickar inte in ett kamera hus, objektiv och extender för kalibrering Map på att använda den med extender.
Ola, det är ni som dragit in mer djupgående om hur man mikrojusterar etc. Nej, man använder aldrig AF på natthimmeln och månen är nog den enda objekt det fungerar på. Fota resten av himmeln vill man gärna ha månfritt...
Helst målnfritt
Microjustering var det väl du som tog upp?
70-200 är en av dom skarpaste knivarna i lådan, och för varje extender du provar blir den bara sämre..: 1.4 ok det går ; 1,7 njaa ; 2,0 glöm det, Nu är jag ingen mästare på efterbehandling men just 70 200 verkar inte vinna nåt vidare på extenders, jag tycker det verkar som att: spara dina pengar o zooma i datorn istället.Helst målnfritt
Nog ska en 70-200/2.8 med en 1.4 extender vara ok men jag äger bara den extrema 2.0 så jag har ingen egen erfarenhet.
Jajamen, var nämnde jag användningsområdet?
70-200 är en av dom skarpaste knivarna i lådan, och för varje extender du provar blir den bara sämre..: 1.4 ok det går ; 1,7 njaa ; 2,0 glöm det, Nu är jag ingen mästare på efterbehandling men just 70 200 verkar inte vinna nåt vidare på extenders, jag tycker det verkar som att: spara dina pengar o zooma i datorn istället.
Jag väntar på mer tester på den nya 200-500, för jag känner ett visst habegär för en zom i ungefär det omfånget o den prisklassen. Men det jag sett hittills har inte varit "Honom ska vi ha" men då tävlar den mot min 300 2.8 o det är väl inte riktigt rättvist.
Problemet med dig Ola är att du antar för mkt istället för att dig till koncis fakta eller fråga. Mitt första inlägg om mikrojustering handlar inte om mig utan TS o de flesta som testat kombon. Av erfarenhet vet jag att de flesta inte vet om problemet med AF modulerna efter man satt på en extender.
Hur ska jag kunna veta vad du vet eller inte vet och om du fotar månen eller inte månen? Microjustering gäller f ö alla objektiv och kombinationer. Eller att ha justerat objektiv och kamera rätt.Varför skulle jag ta upp mikrojustering för astrofoto när jag vet om att af inte funkar på astrofoto, något som du bevisligen inte förstod.
Håller med dig att vi släpper mikrojusteringsbiten.
Gällande att digitalt zooma skulle jag vilja se bildbevis då mina erfarenheter säger tvärtom.
Manuell fokusering på Securitas skylt med stativ och 1/250s med bilstabilisering. Största möjliga bländare för båda då man oftast vill ha ljusinsläppet,
Autoiso. Tvärr disigt idag.
Övergripande bilden är 200mm. Utniittet på 200mm är extrapolerat att matcha 400mm. Även 400mm är extrapolerat för att båda ska vara det. Mer rättvist samt enklare för betraktaren att se skillnaderna i upplösning.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/20150926-IMG_4366.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/20150926-IMG_4365.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/20150926-IMG_43652.jpg
Tillägg: med tanke på hur 2X ser ut på
En nikon 70-200/2.8 så förstår jag vatför digital zoom är att föredra. 1.4X håller jag med om att digital zoom mer eller mindre är att föredra beroende på ifall man är ute efter hela utsnittet eller ej.
/Stefan