Annons

Ny videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

dzidziuss

Aktiv medlem
Hej, jag vet inte om just videokameror hör till det här forumet (även fast många antagligen kan ta stillbilder :)), i alla fall så undrar jag vilken digital videokamera som rekommenderas i prissklassen 4000-7000 kr.
Jag vill att kameran INTE ska vara klumpig och så ska man kunna ladda in inspelningarna på datorn.

Är inte riktigt inne på det här med videokameror då jag i första hand använder digitalkameror. Men jag tänkte att den videokameran jag har är en 12 år gammal JVC så.. det är nog dags för en ny :)

Tack på förhand.
 
Jag vet inget om videokameror men jag vet att ett Firewire kort måste du köpa föratt få in videon in i datorn. Sedan så har jag en "svåger" som är video nörd och han säger att canons alla kameror är bland det bästa i sina olika pris segment.
 
Aha... men firewire har jag :)

Ingen annan som vet vilka Canons kameror som är värda att titta närmare på?

Hur funkar egentligen kameror med nått sorts lagringsmedium i form av DVD?
Kolla på detta exemplet:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318778

Det står Digitalt minnesmedium: 3" DVD-R, 3" DVD-RW, 3" DVD+RW Vad ska det betyda och hur funkar det??? Hur mycket rymmer en " 3" DVD-R" ?
 
DVD RW är återskrivningsbara skivor. Du kan alltså spara information på skivan, sedan tömma, skriva över igen, tömma, skriva över igen, tömma, skriva över igen, tömma, skriva över igen, tömma, skriva över igen, tömma, skriva över igen osv osv
En vanlig skiva kan bara skrivas en gång, sedan är den "låst" för all framtid
 
Hej

anser själv att allting inte blir bra med stillbildskamera och har därför alltid en videokamera i min kameraväska, digital givetvis. Ja, vilken kamera ska du välja, en kamera idag för 4000 kr är väldigt bra om du köper någon av de mer kända märkena och inget udda som till exempel Samsung. Ett annat problem vilken inspelningsform ska din kamera ha idag är utan tvivel band den biligaste och enklaste lösningen för långvarig filmning. Ett DV-band kostare ingenting idag d.v.s 20-30 kr st för ett 60 minuters band. Det finns halvproffs kameror för 15-20000 kr som filmar med 2 miljoner effektiva pixlar.

/Mikael
 
http://www.camcorderinfo.com/

Här har du en bra sida att börja med.

Köp en kamera med optisk bildstabilisering, Enligt testerna verkar miniDV kamerorna vara bäst i prisklassen 5-7000. Canon, Panasonic, Sony är bäst.

Köp ingen dyr kamera om du bara ska filma ibland, redan nu finns kameror med inbyggd hårddisk, dessa kommer att dominera om några år.
 
En annan sajt med mycket info för nybörjare och lite mer avancerade DV-filmare är Simply DV

Annars håller jag med om det som nämnts i tråden, håll dig till Panasonic, Sony eller Canon. En sak som är bra att kolla efter är hörlursuttag och mikrofoningång. Film bygger till stor del på ljud, och man behöver lurar för att höra vad man spelar in.Med en extern mikrofon slipper man störande bakgrundsljud från kameran.

Själv tycker jag att Panasonic brukar ge mest finesser för pengarna, men jag har inte tittat på årets nya kameror. Som med kompaktkameror så kommer det ju nya modeller i rasande fart.
 
Tack för alla fina svar :)

Kalle: Jag vet allt det där :) Det jag undrar är hur det funkar när kameran sparar filmen till dvdn.. Bränner den på skivan direkt i kameran??

adam: Är det värt att köpa kamera med hårddisk?

Hur funkar det när man fört över en film från ett DV-band i kameran till datorn? Blir det bra kvalité? Vilket filformat får filmfilen?

Dzi
 
dzidziuss skrev:


Hur funkar det när man fört över en film från ett DV-band i kameran till datorn? Blir det bra kvalité? Vilket filformat får filmfilen?

Dzi

Det blir bra kvalitet om man sparar i bästa DV-AVI. Filnamnstillägget blir då avi. Man kam förstås också importera i mer komprimerade format.Helst ska du använda ett bra program för att importera och inte använda t ex Microsofts Movie Maker som komprimerar mer vid importen. Adobe Premiere Elements eller Pinnacles program är nog prisvärda alternativ.

Enda nackelen är att filmerna blir gigantiska i bästa kvalitet, så när man redigerat klart kan man exportera dem i mpeg2 till DVD. Videoredigeringsprogrammen har färdiga mallar för att spara i olika format. Vill man spara sina redigerade filmer i bästa format, är det bra med en kamera som har DV-in, då kan man spela tillbaka den på DV-band för lagring.
 
En kamera med hårddisk gör mpeg-filer direkt, de är alltså mer komprimerade redan från start. Annars är det säkert många fördelar med hårddisk, som t ex att slippa sitta och spola band :)
 
Camilla Holm - En kamera med hårddisk gör mpeg-filer direkt, de är alltså mer komprimerade redan från start. Annars är det säkert många fördelar med hårddisk, som t ex att slippa sitta och spola band :)

Jo, men jag undrade vad filerna blir i för format FRÅN en DV-Kamera TILL en dator :)
 
OK, det beror på! När du gör din import från DV-band till dator så kan du göra det i flera format som t ex mpeg1 eller mpeg2 eler avi. Det vanligaste är att man väljer bästa kvalitet, dvs DV-AVI och får då vanliga avi-filer.

Du måste alltså ha någon programvara som talar om att film ska importeras, och där kan man välja format (på alla moderna i alla fall).
 
Panasonic har flera billiga modeller med tre ccd:er, nån av dom är nog bästa valet under 10 000:-. Enkla men vettiga redigeringsprogram är Pinnacle Studio DV 10.5 och Ulead VideoStudio 10. Pinnacle Studio DV 10 har massvis med buggar. Det mesta ska vara tillrättat till 10.5. Jag har inte fått mina uppdateringar att funka fullt ut, dock. Avid Free DV är ett annat alternativ, som är gratis.
 
Undvik JVC-s billiga modeller med hårddisk. Jag testade en för 9000 och bildkvaliten var värdelös jämfört med en Panasonic med 3CCD för 7000 som vi köpte sen. Speciellt i mörka miljöer är JVC-n katastrofalt dålig.
 
Filerna från en DV-kamera sparas vanligen i en AVI-fil på en PC. På MAC tror jag ofta Quicktime används. Både Quicktime och AVI är bara "wrapper-format" och kan inehålla data kodade med olika codecs. När man för över filmen från en DV-kamera till datorn komprimeras inte filmen om utan förs över DV-komprimerade och om du bara klipper i den och för tillbaka filmen så kommer den vara i exakt samma kvalité som originalet. Om du däremot gör lite övertoningar eller lägger över text etc så måste de delarna av filmen komprimeras om innan du för över dem till DV-band igen.

Om man använder en kamera med hårddisk eller DVD sparas oftast filmen i något MPEG-format. Nackdelen med MPEG-format när det gäller videoredigering är att om du vill klippa i din film måste ett antal bildrutor precis i skarven komprimeras om. Detta beror på MPEG-komprimeringens uppbyggnad och är något du slipper med DV-formatet eftersom det komprimerar bildrutorna var för sig. Så vitt jag förstår så är ändå MPEG-komprimeringen framtiden och de HDV-kamerorna som finns använder denna komprimering, tyvärr kommer man dock få kvalitetsförluster så fort man klipper i sin film, hur mycket det försämras och vad mnan tycker om det är väl upp till var och en att bedöma.

/David
 
hej...

vad kommer du filma?? mkt inomhus? mkt utomhus?? titta på linsen på kameran precis som på ett objektiv.. alltså dess f -tal...
tittar du upp till 5000kr så kan du få en panasonic med 3 ccd som e hygglig... men anpassa ditt köp efter ditt behov...
 
micke_petersson skrev:
hej...

vad kommer du filma?? mkt inomhus? mkt utomhus?? titta på linsen på kameran precis som på ett objektiv.. alltså dess f -tal...
tittar du upp till 5000kr så kan du få en panasonic med 3 ccd som e hygglig... men anpassa ditt köp efter ditt behov...
Vilken Panasonic menar du exakt?
Det blir väl mest utomhus och lite inne antagligen. Vilket F-tal är bra?
Vad menas med 3 CCD? Varför är det så bra?
 
panasonic...

Hejsan! jag skulle satsa på en 3chips kamera dvs. en med 3ccd processor.
Dels för att bildchipen kan återuppta många mer färger samt att på nästan alla 3ccd kameror finns det manuell skärpa på! som jag anser obligatoriskt. Där kan du även ställa in bländare, slutare mm ett hett tips kan vara

http://se.pricerunner.com/sound-and...prices?other_hits=;;17;&q=panasonic+nv+gs+75#


skriv i min gb om du behöver mer hjälp!

/D
 

Bilagor

  • panasonic_nv-gs75eg_silver.jpg
    panasonic_nv-gs75eg_silver.jpg
    9.5 KB · Visningar: 110
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.