Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av Canon 35/1,4 L snart?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_K

Avslutat medlemskap
Tjena!

Är det någon som vågar försöka sig på en kvalificerad gissning ifall det kan tänkas komma en ny version av i rubriken nämnt objektiv? 24'an har ju kommit i en uppdatering så det skulle kännas tråkigt ifall man köpte 35'an precis innan den piffades upp.

Tack på förhand för dina gissningar! /Erik
 
Tjena!

Är det någon som vågar försöka sig på en kvalificerad gissning ifall det kan tänkas komma en ny version av i rubriken nämnt objektiv? 24'an har ju kommit i en uppdatering så det skulle kännas tråkigt ifall man köpte 35'an precis innan den piffades upp.

Tack på förhand för dina gissningar! /Erik

Enligt Canon Rumors så tror de att uppföljaren släpps tillsammans med 1Ds mark IV.

Till vintern eller nästa år kanske?
 
Skulle ju hellre se lite uppiffade uppföljare till:
24-70/2.8L med IS och jämnare kvalité
135/2L med samma kvalité som förut, men med IS
16-35/2.8L III, med samma skärpa som Nikons 12-24 men bättre motljusegenskaper
70-200/2.8L IS med samma skärpa och motljusegenskaper som 70-200/4L IS
50/1.4 som är skarp på 1.4
300/4L IS med bättre skärpa
500/5.6 med IS
85/1.8 med IS

Skulle egentligen se en ny version av alla fasta objektiv med IS som tillägg..
 
Det kommer troligen en uppdaterad 35L inom en inte allt för avlägsen framtid... Huruvida du kan vänta ett år eller två (i ovisshet dessutom) eller inte är upp till dig. Man ska dock komma ihåg att den upphottade och kanske _lite_ bättre nykomlingen också kommer betinga ett rätt mycket bättre pris. Vi har ju facit vad gäller 24L redan. Är pengar inget problem alls...köp 35L begagnad nu och byt när den nya kommer. ÄR pengar en faktor. Köp en begagnad 35L nu och titta inte tillbaka sedan ;-). Ska du TVUNGET ha det bästa(?) och senaste MEN pengar är en faktor får du vackert vänta och spara till den kommer....

Mvh
Jerka...som köpte gamla 24L trots att nya var släppt (om än otroligt svår att få tag på) och är väldigt nöjd med det.
 
Det kommer troligen en uppdaterad 35L inom en inte allt för avlägsen framtid... Huruvida du kan vänta ett år eller två (i ovisshet dessutom) eller inte är upp till dig. Man ska dock komma ihåg att den upphottade och kanske _lite_ bättre nykomlingen också kommer betinga ett rätt mycket bättre pris. Vi har ju facit vad gäller 24L redan. Är pengar inget problem alls...köp 35L begagnad nu och byt när den nya kommer. ÄR pengar en faktor. Köp en begagnad 35L nu och titta inte tillbaka sedan ;-). Ska du TVUNGET ha det bästa(?) och senaste MEN pengar är en faktor får du vackert vänta och spara till den kommer....

Mvh
Jerka...som köpte gamla 24L trots att nya var släppt (om än otroligt svår att få tag på) och är väldigt nöjd med det.

Finns det ens nya 24L att få tag på ännu någonstans? Leveranserna har ju vart högst begränsade, det med ett objektiv som lanserades i November(?) 2008.

Detta får man alltså också ha i åtanke om man väntar på en ny modell.
 
Enligt Canon Rumors så tror de att uppföljaren släpps tillsammans med 1Ds mark IV.

Till vintern eller nästa år kanske?

Enligt Canon Rumours så kommer praktiskt taget alla kameror och objektiv att uppgraderas nästa. Och sen nästa efter det osv. :)

Finns det verkligen människor som tror på något de skriver ??
 
Skulle ju hellre se lite uppiffade uppföljare till:
24-70/2.8L med IS och jämnare kvalité
135/2L med samma kvalité som förut, men med IS
16-35/2.8L III, med samma skärpa som Nikons 12-24 men bättre motljusegenskaper
70-200/2.8L IS med samma skärpa och motljusegenskaper som 70-200/4L IS
50/1.4 som är skarp på 1.4
300/4L IS med bättre skärpa
500/5.6 med IS
85/1.8 med IS

Skulle egentligen se en ny version av alla fasta objektiv med IS som tillägg..

Jag tycker 50 1,4 är ganska skarp på 1,4.
Bilderna är tagna med 5dmk2 och utsnitten är 100% från raw, skärpan inställd på grundinställningarna i camera raw.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    13.5 KB · Visningar: 538
  • _MG_7486.jpg
    _MG_7486.jpg
    45.7 KB · Visningar: 539
Enligt Canon Rumours så kommer praktiskt taget alla kameror och objektiv att uppgraderas nästa. Och sen nästa efter det osv. :)

Finns det verkligen människor som tror på något de skriver ??

Canon RUMORS

Engelskt uppslagsord:
rumor

Svensk översättning:
rykte {amerikansk engelska; i brittisk engelska rumour} (substantiv)
 
Canon RUMORS

Engelskt uppslagsord:
rumor

Svensk översättning:
rykte {amerikansk engelska; i brittisk engelska rumour} (substantiv)

Sista biten av mitt inlägg kom aldrig med.
Såg att mitt svar kändes spydigt utan det.

Jo det är självklart att man kan sålla bland inläggen på de sidorna.
Samtidigt så tycker jag att de är ganska klara med att visa att de bara presenterar rykten.
Jag tycker det känns logiskt att presentera en uppföljare till 35L tillsammans med uppföljaren till senaste 1Ds och den borde väl komma innan året är slut.
 
Skulle ju hellre se lite uppiffade uppföljare till:
24-70/2.8L med IS och jämnare kvalité
135/2L med samma kvalité som förut, men med IS
16-35/2.8L III, med samma skärpa som Nikons 12-24 men bättre motljusegenskaper
70-200/2.8L IS med samma skärpa och motljusegenskaper som 70-200/4L IS
50/1.4 som är skarp på 1.4
300/4L IS med bättre skärpa
500/5.6 med IS
85/1.8 med IS

Skulle egentligen se en ny version av alla fasta objektiv med IS som tillägg..

mycket bra sammanfattning som väl stämmer även med mina önskemål.
Jag sålde min 135/2 efter ett kort tag (posten slarvade bort paketet) då jag fick bättre keepers med 70-200/2.8 is, inte pga att zoomen har bättre upplösning än 135/2 men just IS som gav bättre slutresultat pga skakningar.En 135/2 med is hade varit fantastisk glugg för mig som börjar bli allt mer darrig på handen.
35/1.4 får gärna förbättras, 35an har ful CA och kantskärpan är inte i speciellt bra jämfört med hur enastående bra objektivet är i mitten, inte ens i jämförelse med mitt 24-70 på 35mm , 16-35 kan gärna byggas om för tredje gången då objektivet inte är speciellt bra på 24x36mm stor sensor vad det gäller kantvärden, nya 24/1,4 mk2 har jag testat och fann den vara bra mycket bättre än gamla och vad det gäller kantskärpa.Väntar på en 24mm som är beställd sedan månader tillbaka..
Vad f... sysslar Canon med?
 
Senast ändrad:
Hej Erik, och välkommen till mångtyckarnas värld... :)

Jag försökte se vad du hade för kamera, men det var inget ifyllt... Annars - om du just nu håller i en crop-kamera - så blir det nog billigare och faktiskt i slutändan bättre bilder för dig om du köper en 5D2 med 36x24-sensor och ett par halvsnabba objektiv istället för att köpa svindyra och inte speciellt skarpa vidvinkel-ett-komma-fyror... Vill du ändå ha dom senare så är det ju bara att fortsätta handla... :)

Bortse från inlägget om du redan har en FF.
 
Fick just besked att mitt 24mm/1.4 mk2 har kommit, återkommer om några dagar med lite jämförelser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.