Hur packa en Reporter 500AW bra?
Idag stod jag inne på Scandinavian Photo och försökte välja mellan Nova 5AW och Reporter 500AW. Pga min beslutsångest och på inrådan från personalen slog jag till på en 5AW med möjlighet att lämna in den om den inte skulle duga.
Orsaken att jag valde Novan var dels priset (nästan 500 kr billigare) och dels att den kändes enklare att packa. Där fanns de inlägg jag är van vid från andra LovePro med "vingarna" man kan låta kameran vila på. I Reportern fanns det bara en massa långa cylindrar som inte kändes lika väl lämpade för annat än objektiv. Killen som hjälpte mig visste själv inte riktigt hur man bäst packar den, så jag tänkte kolla mer er här hur ni gör?
Orsaken att jag undrar är att jag ändock funderar på att byta till Reportern. Jag tycker att Novan känns dels lite liten och samtidigt väldigt bulkig. Jag får förvisso ner de flesta fotoprylar jag äger för tillfället (förutom stativen, heh), men det är liite trångt och så vilar min 350 med batterigrepp lite oroväckande nära kant och lock (så att lock och kant buktar en aning). För er som undrar om Novans rymlighet kan jag nämna att detta är vad jag har i den (se även bifogad bild):
Inne i väskan, i varsitt "fack"
Blixt - 580EX
Tankenhet - CompactDrive PD70X
Tre lösa objektiv (med monterade, baklängesvända motljusskydd)
350D + batterigrepp + objektiv
Två motljusskydd och laddare till PD70:n
Ett tomt fack eventuellt för extra batterier/filter/eventuellt ett litet objektiv)
I ytterfack (som känns lite snålt)
Laddare till kamerabatterier
Minneskort
Putsduk
Som sagt, det rymmer väl ganska väl vad jag behöver, men jag önskade att den var aningens mindre fyrkantig och aningens rymligare så prylarna slapp ligga dikt mot/kloss an/direkt emot (välj uttryck beroende på varifrån i Sverige du kommer). Mina alternativ nu är väl att antingen:
i) köpa den dyrare Reportern, om någon kan tipsa mig om hur den packas
ii) Inse att jag ändock kommer behöva ha med en till väska (exvis min lilla 170AW) och köp fina blommor till sambon för de 500:- jag "sparar"