ANNONS
Annons

Ny väska på inköpslistan, tips önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)
Reporter är grymt bra. 500AW är nog den bästa "fotopryl" som jag någonsin köpt. Den har gjort fotograferandet dubbelt så roligt. Det bästa är möjligheten till midjebälte som avlastar och att grejorna är extremt snabbt åtkommliga. Man kan också ta bort den huvudsakliga vadderingen och bara använda de små vadderade tuberna för objektiv mm. Då blir den ännu mjukare i formen (trots att den absolut inte är kantig från början). Jag valde den mycket just pga detta. Har man lite i väskan blir den nästan "platt" och ser inte ut som "här kommer jag med fotoprylar för 30.000kr snälla råna mig någon" på en resa, utan ser mest ut som vilken "messengerväska" som helst. Jag får t o m plats med mitt Velbon Ultra Lux fullängds resestativ inne i väskan! (om inte den stora vadderingen sitter i). Därutöver en 350D och 4 objektiv, mellanringar, blixt mm.
 
.Z. skrev:
Crumpler köper man väl för att vara trendig va? Lovepro för att dom är prisvärda...

Ja, crumpler är snygga och trendiga. Men de är också bra vadderade (bättre än lowepros motsvarighet faktiskt). Och eftersom jag fick min för 200kr (istället för 600kr) så får jag anse väskan som prisvärd.
 
Kan man kapa lite på kravet att det ska vara vädertätt är Domkes väskor kanon. Hade en F2 tidigare och nu en F6 (lite mindre än F2). Snygga och praktiska.

A
 
SixBySix skrev:
/.../Det bästa är möjligheten till midjebälte som avlastar och att grejorna är extremt snabbt åtkommliga. Man kan också ta bort den huvudsakliga vadderingen och bara använda de små vadderade tuberna för objektiv mm. Då blir den ännu mjukare i formen (trots att den absolut inte är kantig från början). Jag valde den mycket just pga detta. Har man lite i väskan blir den nästan "platt" och ser inte ut som "här kommer jag med fotoprylar för 30.000kr snälla råna mig någon" på en resa, utan ser mest ut som vilken "messengerväska" som helst./.../
Och detta är några av de anledningar till att jag funderar på att lägga 400 kr extra för en sådan istället för en Nova 2. Beslutsångest...
 
Hannese skrev:
Ja, crumpler är snygga och trendiga. Men de är också bra vadderade (bättre än lowepros motsvarighet faktiskt). Och eftersom jag fick min för 200kr (istället för 600kr) så får jag anse väskan som prisvärd.

Jag var lätt ironisk & tvivlar inte alls på att Crumplerväskorna kan vara bra, trendiga är dom dock helt klart...
 
Hur packa en Reporter 500AW bra?

Idag stod jag inne på Scandinavian Photo och försökte välja mellan Nova 5AW och Reporter 500AW. Pga min beslutsångest och på inrådan från personalen slog jag till på en 5AW med möjlighet att lämna in den om den inte skulle duga.

Orsaken att jag valde Novan var dels priset (nästan 500 kr billigare) och dels att den kändes enklare att packa. Där fanns de inlägg jag är van vid från andra LovePro med "vingarna" man kan låta kameran vila på. I Reportern fanns det bara en massa långa cylindrar som inte kändes lika väl lämpade för annat än objektiv. Killen som hjälpte mig visste själv inte riktigt hur man bäst packar den, så jag tänkte kolla mer er här hur ni gör?

Orsaken att jag undrar är att jag ändock funderar på att byta till Reportern. Jag tycker att Novan känns dels lite liten och samtidigt väldigt bulkig. Jag får förvisso ner de flesta fotoprylar jag äger för tillfället (förutom stativen, heh), men det är liite trångt och så vilar min 350 med batterigrepp lite oroväckande nära kant och lock (så att lock och kant buktar en aning). För er som undrar om Novans rymlighet kan jag nämna att detta är vad jag har i den (se även bifogad bild):
Inne i väskan, i varsitt "fack"
Blixt - 580EX
Tankenhet - CompactDrive PD70X
Tre lösa objektiv (med monterade, baklängesvända motljusskydd)
350D + batterigrepp + objektiv
Två motljusskydd och laddare till PD70:n
Ett tomt fack eventuellt för extra batterier/filter/eventuellt ett litet objektiv)

I ytterfack (som känns lite snålt)
Laddare till kamerabatterier
Minneskort
Putsduk

Som sagt, det rymmer väl ganska väl vad jag behöver, men jag önskade att den var aningens mindre fyrkantig och aningens rymligare så prylarna slapp ligga dikt mot/kloss an/direkt emot (välj uttryck beroende på varifrån i Sverige du kommer). Mina alternativ nu är väl att antingen:
i) köpa den dyrare Reportern, om någon kan tipsa mig om hur den packas
ii) Inse att jag ändock kommer behöva ha med en till väska (exvis min lilla 170AW) och köp fina blommor till sambon för de 500:- jag "sparar"
 

Bilagor

  • _mg_6213.jpg
    _mg_6213.jpg
    58.6 KB · Visningar: 661
Varning för Lowepro micro trekker 100

Jag behövde en liten väska för en liten fotoutrustning. Jag tyckte att en ryggsäck verkade bra och valet föll på en Lowepro Micro Trekker 100. I princip är det en alldeles utmärkt fotoryggsäck men för ett tag sedan upptäckte jag en brist hos den. Om man lägger den på bordet med axelremmarna nedåt så öppnar jag liksom ett lock på ryggsäcken och lägger ner min dyrgrip. Sedan blir jag störd av något och glömmer att dra igen blixtlåset runt locket. Lite senare tar jag ryggsäcken och hänger upp den över ena axeln... Just det, locket är inte stängt och kameran åker i golvet! #%&¤&!

Nu verkar det som om kameran klarade sig men jag har blivit väldigt skeptisk till konstruktionen av ryggsäcken. Jag känner på mig att det kommer att hända igen.

/Roland
 
Re: Varning för Lowepro micro trekker 100

RolandLarsson skrev:Om man lägger den på bordet med axelremmarna nedåt så öppnar jag liksom ett lock på ryggsäcken och lägger ner min dyrgrip. Sedan blir jag störd av något och glömmer att dra igen blixtlåset runt locket. Lite senare tar jag ryggsäcken och hänger upp den över ena axeln... Just det, locket är inte stängt och kameran åker i golvet! #%&¤&!

Nu verkar det som om kameran klarade sig men jag har blivit väldigt skeptisk till konstruktionen av ryggsäcken. Jag känner på mig att det kommer att hända igen.
/Roland
Är det verkligen ryggsäckens fel att du glömde stänga den eller missförstår jag din beskrivning kanske? :O

:: Susanne ::
 
Ehhh... Nej, såklart inte. Felet tycker jag ligger i att möjligheten finns. Om man glömmer att stänga ryggsäcken så ramlar grejorna ut när man lyfter upp den. Men, det är kanske bara jag som glömmer en sådan detalj;-)
 
RolandLarsson skrev:
Ehhh... Nej, såklart inte. Felet tycker jag ligger i att möjligheten finns. Om man glömmer att stänga ryggsäcken så ramlar grejorna ut när man lyfter upp den. Men, det är kanske bara jag som glömmer en sådan detalj;-)
Hehe... ja, då förstår jag hur du menar, så om man är lite glömsk (och det är vi väl alla lite då och då) så ska man alltså välja en annan utformning på sin kameraryggsäck. :eek:)))

Själv är jag lite nyfiken på Lowepro Mini Trekker AW. Någon som har erfarenhet av den?

:: Susanne ::
 
Senast ändrad:
Några månader senare har jag använt min LowePro Nova 2 AW en hel del och omdömet är väl omväxlande.

En sak jag saknar är att kunna ha batterigreppet till min 350D på. Kameran går helt enkelt inte ner med det på. Snart tillkommer också en blixt och då kommer det bli trångt. I övrigt är väl bärkomforten sisådär. Precis som jag befarade är den väldigt kantig och inte jätteskön att ha mot höften/på sidan. Dessutom är alla andra "småfack" väldigt tunna, där går det inte ner saker som är tjockare än en tunn plånbok, med undantag för framfacket.

Sammanfattat: något för liten och för kantig.

Jag ska gå och klämma lite på en Stealth Reporter (om jag hittar en butik som har den i olika storlekar i Stockholm) och troligtvis byta upp mig, det är det förhoppningsvis värt.

Har någon packbilder på en Stealth Reporter (omkring 200-storleken) så tar jag gärna del av dessa.
 
Tänkte glida in på denna diskussion!!

Vad har ni för råd och tips till mig! Jag har en 350D med batterigrepp och en liten zoomoptik (på 70-300, tror jag......inget bra sifferminne). Letar efter någon slags toploader väska till denna. Så att jag kan ha den i ett bälte runt midjan, helst en väska som är kompatibel med Tamrons vadderade bälte.

När jag har varit runt och kollat har jag inte hittat någon väska där man får ned kameran med batterigreppet på!

Tacksam för svar :)!
 
pip skrev:
Letar efter någon slags toploader väska till denna. Så att jag kan ha den i ett bälte runt midjan, helst en väska som är kompatibel med Tamrons vadderade bälte.
Jag har den här väskan (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4034) och den går att fästa runt midjan och har borttagbara sidotuber för extra objektiv. När jag hade mitt 150-makro på min 350D så fick den bara plats om jag knölade till väskan rejält, så den är inte så djup och det får inte plats några extra saker (om man inte lägger dem i sidotuberna).
 
Sans skrev:
Hehe... ja, då förstår jag hur du menar, så om man är lite glömsk (och det är vi väl alla lite då och då) så ska man alltså välja en annan utformning på sin kameraryggsäck. :eek:)))

Själv är jag lite nyfiken på Lowepro Mini Trekker AW. Någon som har erfarenhet av den?

:: Susanne ::
hej!
Den fungerar bra med två hus (350d/30D storlek) eller ett hus med 70-200 på och plats för 2-4 andra objektiv. Den är för tunn för min 1DS Mark II,men jag inte fårr tag på någon optimal för Mark II:an ännu.

/jan
 
Sans skrev:
Hehe... ja, då förstår jag hur du menar, så om man är lite glömsk (och det är vi väl alla lite då och då) så ska man alltså välja en annan utformning på sin kameraryggsäck. :eek:)))

Själv är jag lite nyfiken på Lowepro Mini Trekker AW. Någon som har erfarenhet av den?

:: Susanne ::

Har en sådan väska...måste säga att den är riktigt prisvärd med tanke på hur bra och rymlig den är...lättanvänt och fungerande stativfäste..regnskydd...löstagbar inredning så du kan ändra om inne i så att den passar din utrustning...några småfack på insidan för småsaker och ett extrafack på utsidan...finns även små extra "säckar" att köpa till väskan som monteras på utsidan om man skulle behöva mer plats.
 
Detta löser ju inte direkt mitt problem med batterigreppet. Vill ju att kameran ska rymmas i väskan när greppet är på :)!
 
Kolla in Kata's väskor, verkar vara riktigt bra väskor på alla sätt och vis. Kanske inte så prisvärda men de känns välbyggda.

http://www.kata-bags.com/index.asp

Jag är på väg att köpa en H-14 som komplement till den Nova 5 jag nu släpar runt på. Oftast behöver man inte all skit man har med sig så kan man minska utrustningen så vinner man mycket i foto glädje.
 
Har man råd finns det bara ett märke av väskor att välja på och det är billingham. http://www.billingham.co.uk

Helt klart prisvärda produkter och kommer hålla en livstid.

Har själv både en hadley och en 445, riktigt sköna väskor som inte skriker kamera, är i princip helt vattentäta och andas kvalité.
 
Jag behöver endast en toploader när jag plåtar konserter. Men att hitta en kameraväska där jag kan ha min 350D med mitt batterigrepp på verkar ju omöjligt!
Och en toploader vill jag ha då min rygg är dålig och vill kunna ha överkroppen fri för fotografering!!

Är det någon som har en 350D med batterigrepp på och en kameraväska som allt ryms i?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.