ANNONS
Annons

Ny vädertålig 100 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Pentax släpper klassikern D FA 100 f/2.8 1:1 Macro i en ny exteriördesign med några extra bonusar som vädertålig (enklare än vädertätning hos DA Star objektiven), ny bländardesign för mjuk bokeh, exteriör i metall med designdetaljer inspirerade av DA 35 Macro. Den optiska konstruktionen är samma som föregångaren D FA 100 Macro.

http://pentax.ru/press/articlehtml/pr_ffa100wr

Kul, det har ju varit lite rykten om det objektivet ett tag och det verkar som att det är bekräftat iom att detta är från en officiell Pentaxsida(?).

Det verkar mer och mer som att Pentax satsar på att bli leverantören av relativt prisvärda, vädertätade system, vilket jag personligen tror kan vara en bra nisch.

Tycker samtidigt att de hellre borde ha satsat på en WR-version av da55-300, då hade de haft en billig uppsättning vädertätat från 18-300 mm och den hade förmodligen sålt mer än macro 100.

Det kommer med stor sannolikhet en 55-300 WR snart, för att differentiera DA 55-300 mer mot DA L 55-300:an. Eftersom 55-300:an är nyare än D FA 100 Macron så kan jag tänka mig att det inte var lika ekonomiskt att sätta en ny version av 55-300:an i produktion just nu. Gamla D FA:n har de mer eller mindre sålt från lager, den har inte sålt i mängder precis, så det var enkelt att sätta en ny version i produktion.

Jag tror att de flesta Pentax objektiv kommer att vara minst WR inom en snar framtid. DA 14 f/2.8 WR, DA 12-24 f/4 WR, DA 10-17 fisheye zoom WR... och även snart en riktig DA 17-70 WR. :)

Samtidigt med detta så ökar ju priserna också, men fortfarande billigare än konkurrenternas vädertåliga objektiv.

Riktigt fin design på det objektivet må jag säga! Kanske blir en investering i framtiden, vore kul att ha ett macro! (Fast personligen skulle jag vilja ha 50mm istället), då i samma design :))

Är motljusskyddet filtklätt på insidan tro?

Får jag gissa så tror jag motljusskyddet är i plast, så att klä in det i filt är rätt onödigt.

Pentax US har prissatt det till USD 850, vilket är samma som det nuvarande DFA 100 makrot. Får hoppas att det blir samma prissättning i sverige.

Skylten med texten Pentax 100 Macro WR är ju näst intill ett plagiat från Canons nya macro-objektiv. Även texten högst upp vid glaset påminner mycket om Canon.

//Daniel

Någon som vet varför Pentax säljer FX objektiv? De har väl inte någon analogkamera kvar på marknaden?
Man kan nästan tro att de planerar för en DSLR med FX.

Ser ut som en klon mellan DA 35:an och D-FA 100:at.
Beträffande texten så har Pentax haft den ett bra tag på Limitedgluggarna bl.a.Så Canon vill väl ge ett sken av kvalitet!:)

Någon som vet varför Pentax säljer FX objektiv? De har väl inte någon analogkamera kvar på marknaden?
Man kan nästan tro att de planerar för en DSLR med FX.
Förmodlgen för att det är enklare att förbättra den befintliga optiska konstruktionen än att ta fram en helt ny. Dessutom brukar många objektiv ha en livscykel på 10-15 år, så det är nog inte omöjligt att Pentax tänker på framtiden också.

Någon som vet varför Pentax säljer FX objektiv?

Nej, eftersom Pentax inte säljer FX objektiv. "FX" är en term som används av Nikon. Varför skulle Pentax sälja objektiv med Nikons terminologi? Pentax säljer objektiv med sin egen terminologi!

Pentax säljer D FA objektiv därför att det är enklast och billigast så. Den optiska konstruktionen var ju redan gjord. Det är samma optik som Tokina har i sitt 100 f/2.8 Macro, som är utvecklat av Pentax och licensierat till Tokina.

Förmodlgen för att det är enklare att förbättra den befintliga optiska konstruktionen än att ta fram en helt ny.

Nya D FA 100 har precis samma optik som gamla D FA, och alltså identisk med Tokina 100 f/2.8 Macro (som är utvecklat och patenterat av Pentax).

Det enda som skiljer i den optiska kedjan är bländarens utformning som är ny, plus att objektivet har fått den senaste versionen av SMC.

Nej, eftersom Pentax inte säljer FX objektiv. "FX" är en term som används av Nikon.

Oj då, någon som tog illa upp. Säkrast att benämna det för 24x36.
Gissar du, eller vet du att Pentax inte har några planer för 24x36? Du låter tvärsäker.

Alla andra tillverkare som behållit 24x36 objektiv i sitt sortiment har även erbjudit 24x36 kameror inom en snar framtid.

Jag vet inget om optikdesign, men jag föreställer mig att det är konstruktion av tillverkningslinan som är dyrast.

Jag blir inte mindre sugen att köpa när jag läser:

"Rounded diaphragm blade to produce a beautiful bokeh

The PENTAX-D FA MACRO 100mmF2.8 WR is the first PENTAX interchangeable macro lens featuring a completely rounded diaphragm blade. This creates a natural, beautiful bokeh, while minimizing the streaking effect of point light sources."

Då var ryktet sant då...och kommer i vår.
5 gram lättare och diametern har oxå minskat
något, aluminiumchassi och WR samt bättre
bländarblad.

Lite synd att den inte har både skruv och SDM,
saknar bländarringen lite oxå.
Med SDM skulle det finnas möjlighet för flera
olika fokusbegränsningar som bara makro och
bara över 5meter eller så...

Men mer attraktiv än föregångaren,
lutar mot ett köp i sommar.

Google översättning:
http://translate.google.com/transla...tax.de/de/news/1253/foto_news.php&sl=de&tl=sv

Hmmpf, nu när man sagt att det ska vara slut på handlande för ett bra tag framöver med ny kamera, nytt telezoom och ny dator.
Då kommer det nya saker man vill ha!!
Iaf, riktigt kul att det kommer lite nya prylar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar