Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny teknik minskar yrkesfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

pyro

Aktiv medlem
vad siar ni om framtiden?
Teknikutvecklingen gör kanske inte att folk i allmänhet tar bättre kort.Men kanske anser sig kunna det med digitalkamera & skrivare hemma eller på jobbet?

Och därmed så minskar yrkesfotografernas roll?Pressfoto har väl svårt(inte tekniskt eller innehållsmässigt) att konkurera med alla mobilkamror som finns överallt då det händer något?

Vilka yrkesgrupper kommer överleva?

Jag tror (notera _tror_) att antalet privata bilder i dagspressen kommer öka, att kanske någon tjänst på större tidningar kommer att dras in. Kanske kommer fotografer även behöva skriva vissa artiklar.
Någon fotografatelje kanske måste stänga, men jag tror inte fotograf som yrke kommer dö ut.

Fotografer kommer finnas kvar under en längre tid men förändringar har alltid skett i yrkesgrupper.

Jag som sysslar mest med produktfotografering märker en klar skillnad de senaste åren.

Många av de små enkla brödjobben har jag blivit av med eftersom många företag sköter de fotograferingarna själva. Att fotografera en enkel påskkycklig åt ett köpcentra gör lika gärna den som tidigare beställde fotograferingarna av mig.

Jag förlorade i våras en återkommande kund i Lund (alltid lika kul att säga den ramsan) som jag gjort fotograferingar åt under några år.
De var absolut inte missöjda med mina jobb, men den nya chefen ville minska utgifterna genom att låta de som formgav deras katalog fotografera med nyköpt digitalkamera.
Och bilderna är faktiskt sämre nu, den vita bakgrunden är inte vitt utan tonar ut i rosa i kanterna och så vidare...

Är jag ledsen?
Nej, man får anpassa sig och en allt större del av mitt arbete går ut på att undervisa de som har tagit över mitt fotograferande...
Jag har precis fått en bokning på en utbildning i färghantering för ett företag som vill få mer kontroll över deras produktbilder i tryck.

Fotografer har alltid varit för självupptagna ch hävdat att en ”riktig” fotograf måste ta bilderna.
Men så är det inte, den som levererar bilder som är rätt för företaget skall fotografera.
Själv är jag glad att allt mer sällan kalla mig fotograf och mer ta på mig rollen som en mångsysslare inom bild.
Med föreläsningar om bildteori, kurser i digital bildhantering, bröllopsfoto (har fått fler förfrågningar om det vad jag kunnat förvänta mig) och att prata om hur man bör tänka när man bygger upp företagets bildbank känner jag mig ganska nöjd jämfört med att bara leverera bilder .

Jag tror absolut inte att jobben kommer att försvinna, åtminstonde inte inom reklamjobben. Det har nog varit en hype nu sedan digitalkamerans tillkomst att vem som helst kan göra bilden istället för att anlita en dyr fotograf. Men faktum är att det krävs mycket kunnande för att göra en bra bild. Man kan inte ta sin pocketkamera och tro att det man ska få lika bra resultat som en fotograf med studioljus.

Håller med om att de stora jobben kommer att fortsätta att läggas på proffsfotograferna (men i dåliga tider så drar företagen in på dessa så konkurrensen om dessa jobb blir större) men att "småjobben" och mindre nyhetsbilder kommer att bli mycket mobilkamera och journalister som fotar själva osv. Som nu ungefär fast ännu mer alltså.

Däremot verkar det som en generation av studio/porträttfotografer går i pension nu och då kan det bli brist på den sortens fotografer.

Vi får se vad som händer...

Antalet fotografer ökar väl? Om man nu räknar på det hela. Med en ökad konkurrens och alltfler som tar bilder gratis så blir det förstås allt tuffare att leva på det som yrke.

Men motåtgärden mot detta måste bli kvalité kvalité och att kunna leverera just den bilden som kunden önskar.

Men risken finns förstås att yrkesfotografen får det allt kärvare och en försämrad ekonomi (lön) för mödan.

Jag tror dock att riktigt duktiga fotografer kan leva på det som yrke. Men inte alla vi andra som inte höjer oss över mängden.

mipert skrev:

De var absolut inte missöjda med mina jobb, men den nya chefen ville minska utgifterna genom att låta de som formgav deras katalog fotografera med nyköpt digitalkamera.
Och bilderna är faktiskt sämre nu, den vita bakgrunden är inte vitt utan tonar ut i rosa i kanterna och så vidare...

Jag undrar om det inte är såsom det var grafiska formgivare för ett antal år sedan. Först försvann jobben för att »alla« köpte PageMaker och Quark. Men efter ett slag kom många tillbaka för att man märkte att det inte räckte med att ha programmet, man måste kunna det ordentligt också. Inte minst måste man ha en känsla för grafisk formgivning.

När man upptäckte att denna känsla tyvärr inte var inkluderad i programpaketet, så valde man att komma tillbaka till formgivarna. Framförallt när man skulle göra lite större jobb som ställde lite större krav. Och när man kom tillbaka var man också en kunnigare, mer krävande kund.

Jag hoppas och tror att utvecklingen kommer vara densamma för fotografer.

MVH/Stefan

ANNONS