ANNONS
Annons

Ny T-Max 100 "Finest Grain" - framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
En ny version av T-Max 100 finns nu på marknaden, betecknad "Finest Grain". Ska enligt uppgift vara den finkornigaste T-kornsfilmen hittills. Har själv fått en rulle på prov och undrar nu om någon annan provat den? Och i så fall om den kan framkallas efter samma tider som den tidigare versionen av T-Max 100?
 

Bilagor

  • pict0039.jpg
    pict0039.jpg
    68.6 KB · Visningar: 387
Är den så väldigt ny egentligen? T-MAX 400 (TMY) kom ju i en helt ny version med buller och bång före jul men jag har inte hört något om en ny TMX.

Nu använder jag inte T-MAX överhuvudtaget men jag tycker ändå jag känner igen kartongen. Både TMX och TMY kom ju i ny version för några år sedan, var det inte den kartongen som kom då?
 
Verkar intressant. Kanske ska man prova någon rulle av den i XTOL (TMX i XTOL gav ju fint korn och behaglig kontrast). Om den här nya filmen har finare korn borde det närma sig kornstorleken man fick med Technical Pan framkallad i Technidol?
 
Emil-G skrev:
Är den så väldigt ny egentligen? T-MAX 400 (TMY) kom ju i en helt ny version med buller och bång före jul men jag har inte hört något om en ny TMX.

Nu använder jag inte T-MAX överhuvudtaget men jag tycker ändå jag känner igen kartongen. Både TMX och TMY kom ju i ny version för några år sedan, var det inte den kartongen som kom då?

Nej, enligt Photax är detta en helt ny version som kommit i vinter av T-Max 100, och Kodak säger att det är världens hittills finkornigaste 100-ISO film. Beteckningen "Finest Grain" finns inte på T-Max 100 som jag köpte före jul.
 
Jaha, där ser man. Märkligt att man inte har hört något om det tidigare? När TMY2 kom i höstas var det många och långa trådar på APUG och Photo.net om hur bra den var/skulle vara men jag har inte sett någonting om TMX.

Om man jämför RMS-värden för TMX och Fuji Acros har den senare ett lägre värde, RMS 7 jämfört med RMS 8 för TMX. Jag är inte helt säker på hur RMS-värdet beräknas så jag kan inte säga hur stor skillnaden är i verkligheten.

Oavsett vilken film som har minst korn tycker jag det är kul att det fortfarande bedrivs utvecklingsarbete på svartvit film i denna digitala tidsålder. Själv använder jag nästan bara gammal beprövad film som Tri-X och APX men det är snart dags att hitta en ersättare till den senare i mellanformat. På listan över filmer att pröva har jag bland andra Fomapan 100, Acros och nu kanske TMX.
 
Använder själv mest Tri-X också och vanliga rundkornsfilmer annars, men någon gång ibland, när jag fotar småbild och upplösningen är viktig, använder jag även T-Max 100. Blev lite nyfiken på om samma framkallningstider kan användas även för den här senaste? Men som jag ser det på Kodaks hemsida verkar de inte ha ändrat tiderna i databladen. Funderade på om någon här på fotosidan använt den nya versionen?
 
jerevan skrev:
Det enda som har gjorts med Tmax 100 (enligt de officiella Kodak-källorna) är att man i samband med att nya Tmax 400 (TMY-2) lanserades, gjorde en ny förpackning för Tmax 100. Alltså är det samma innehåll som tidigare.

Allt enligt http://www.kodak.com/global/plugins.../bw/bwFilmQAs.pdf?id=0.2.26.14.17.14.14&lc=en

Ja, stämmer det så är det bara ett rent försäljningsknep. Tydligen har även återförsäljarna gått på det...? Bara att framkalla som vanligt alltså, och inte förvänta sig mer än det vanliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.