iSwordfish
Ny medlem
Hej alla kära medlemmar, är på jakt efter en kamera.
Kameran och alla prylar runt om ska köpas innan årskiftet då den ska dras av på företaget.
Är redo att lägga 10-11k totalt på allt.
Det jag behöver är:
Kamerahus
Objektiv (kanske flera)
Blixt (?)
Diverse annat plock, inget jag behöver ta upp här (filter, stativ mm)
Kamera:
Dom jag har spanat in är 550d och 600d. Här är jag osäker på vilken jag vill välja. Jag kommer FÖRMODLIGEN inte att filma mycket, men man vet ju aldrig.
Objektiv
Har några alternativ
Det som jag vill använda kameran med just nu är:
Jag funderar på att bara köra ett "kit" objektiv 18-55 för att se hur det går, och ev köpa till ett 50mm fast för produktbilderna, skulle detta funka?
Blixt
Min pappa har en 7D och jag har fotat mycket med den, och han har en ganska så kraftfull blixt, så en sådan är jag sugen på... Eller är det mer värt att ha ett ljuskänsligt objektiv?
Tack för all hjälp jag kan få, fråga mig ifall något är oklart så förklarar jag gärna mer vad jag är ute efter.
Kameran och alla prylar runt om ska köpas innan årskiftet då den ska dras av på företaget.
Är redo att lägga 10-11k totalt på allt.
Det jag behöver är:
Kamerahus
Objektiv (kanske flera)
Blixt (?)
Diverse annat plock, inget jag behöver ta upp här (filter, stativ mm)
Kamera:
Dom jag har spanat in är 550d och 600d. Här är jag osäker på vilken jag vill välja. Jag kommer FÖRMODLIGEN inte att filma mycket, men man vet ju aldrig.
Objektiv
Har några alternativ
- Kit objektiv (bara) Ex 18-55 mm
- Kit objektiv + ett till objektiv som inte är för dyrt (ex 50mm / 1,8)
- Utan kit objektiv och ett lite dyrare från början, köra på zoom eller fast?
Det som jag vill använda kameran med just nu är:
- Fota produktbilder som är små, liknande de på http://www.molntroll.se/fimoskulpturer.html i bra ljus (kraftiga ljuskällor med ljustält osv)
- Fina naturbilder både på mycket nära (makro bilder på blommor) och större motiv.
- Bilder inomhus med dåligt ljus, ex födelsedagsfester, mindre fester osv. "Vardagsfoto helt enkelt"
Jag funderar på att bara köra ett "kit" objektiv 18-55 för att se hur det går, och ev köpa till ett 50mm fast för produktbilderna, skulle detta funka?
Blixt
Min pappa har en 7D och jag har fotat mycket med den, och han har en ganska så kraftfull blixt, så en sådan är jag sugen på... Eller är det mer värt att ha ett ljuskänsligt objektiv?
Tack för all hjälp jag kan få, fråga mig ifall något är oklart så förklarar jag gärna mer vad jag är ute efter.
Senast ändrad: