Annons

Ny systemkamera efter en pentax 100d

Produkter
(logga in för att koppla)

Fototess

Medlem
Hej,
Detta är ju en vanlig tråd, har läst runt här om råd o tips vid köp men hmm kan inte besluta mig. Kanske någon kan underlätta mitt val.

Jag har min Pentax 100D en trogen tjänare som jag gillar skarpt. Har ett standard obj 15-55mm till den samt ett teleobj. Nu har jag dock tänkt köpa en ny kamera, har fått massa smuts i kamerahuset (slarvar med kameraväska) och känner även att det är dax att uppgradera mig lite.

Jag fotar allt möjligt utom "actionbilder" med min kamera och båda i dagsljus o skymmning, fotar nästan varje dag och har med mig kameran överallt. Använder både auto och manuella inställningar.

Det jag e lite ledsen över med Pentax är att objektiven är så dyra, så jag har kikat på att skaffa en Nikon eller Canon. Testade en väns Canon (tror det var en 1000D) som var väldigt lätt o plastig. Kanske bara den modellen. Vill ha lite tyngd.

Något tips om vad min nästa kamera kan bli?
 
varför inte bara köpa tredjeparts objektiv för? Tamron samt Sigma har sina godbitar som du säkerligen inte blir det minsta missnöjd med...
 
Vill köpa en ny kamera för denna har som sagt smuts i kamerahuset som syns på bilderna, försökt få bort det vilket ej fungerat, sen är den lite illa merfaren o fungerar inte riktigt om den ska. Att reparera den skulle nog kosta en del så jag tänkte köpa en helt ny.
 
Menar stanna inom Pentax.. Och köpa tredjeparts objektiv som kostar mindre men ändå ger massa kvalitet...

Pentax Kx tex kan nog vad jag förstått saken vara en riktigt bra kamera det.. Samt smidig ..
 
Pentax K-x borde kunna vara en bra kandidat som ersätare till din K100D.
Pentax objektiv är inte så väldigt dyra begagnade. Tex FA50/1.4 som brukar säljas för 2000-2500:-.

Pentax K-x kostar ca 7000:- med dubbla kitobjektiv (18-55mm + 50-200mm) och du får tillbaka 500:- i "cashback" från Pentax när du köper för över 7000:-. Så det är nog svårt att köpa dessa objektiv billigare begagnade då kamerahuset separat kostar ca 6000:-.
 
Hej ! Det skulle underlätta om du skrev hur stor din budget är ? Blir nog lite lättare att ge dig bra råd då ! M.V.H !
 
Ja,,, knallar det på uppåt i budget så kommer utan tvekan Sony A500 samt A550 vara intresanta att titta på...
 
Nikon användare

Men blir så avis/sugen när jag ser Pentax k-7 verkar ju ha allt den lilla filuren, skulle inte det kunna vara något att sätta ögat i?

//Danne
 
vill du byta till canon och tycker eos 1000 är för lätt och plastig
så titta på eos 50D klart är nog att priset kryper upp en del men då får du en rejäl kamera som är betydligt kraftigare byggd
annars så titta på nikon D90 eller en beg D300 om du vill lämna pentax bägge mycket fina kameror och speciellt D300 är mycket rejält byggd
 
Hej,
Detta är ju en vanlig tråd, har läst runt här om råd o tips vid köp men hmm kan inte besluta mig. Kanske någon kan underlätta mitt val.

Jag har min Pentax 100D en trogen tjänare som jag gillar skarpt. Har ett standard obj 15-55mm till den samt ett teleobj. Nu har jag dock tänkt köpa en ny kamera, har fått massa smuts i kamerahuset (slarvar med kameraväska) och känner även att det är dax att uppgradera mig lite.

Jag fotar allt möjligt utom "actionbilder" med min kamera och båda i dagsljus o skymmning, fotar nästan varje dag och har med mig kameran överallt. Använder både auto och manuella inställningar.

Det jag e lite ledsen över med Pentax är att objektiven är så dyra, så jag har kikat på att skaffa en Nikon eller Canon. Testade en väns Canon (tror det var en 1000D) som var väldigt lätt o plastig. Kanske bara den modellen. Vill ha lite tyngd.

Något tips om vad min nästa kamera kan bli?

Om du gillar K100 så skall du inte springa och byta märke utan att först ha känt ordentligt på kameran. Jag har själv gått vägen istDS, K10, K20 och nu två stycken K-7. Pentax passar mig, och när jag känner på andra kameror så känns de plastiga eller onödigt stora. Dessutom trivs jag väldigt bra med interfacet på Pentax.

Om enda anledningen till att du vill byta märke är att objektiven blivit dyra, så kolla en gång till. Visst har Pentax höjt priserna rejält, men innan var objektiven väldigt billiga, nu kostar de mer som hos andra tillverkare. Men t.ex 55-300 är fortfarande känd som ett otroligt skarpt objektiv. Nu finns ju även massor av vädertätade objektiv både i form av DA* och de billigare WR.

När man läser om nya K-x blir även jag sugen på att komplettera med detta hus, verkar ta enormt fina bilder. Eller om du väljer en K-7 så kommer du inte bli missnöjd.

Ett exceptionellt bra objektiv är DA* 200/2.8. Dyrt, men kostar även från andra tillverkare, och du får ett objektiv som du kan fota med i hällregn. Det enda objektiv jag riktigt sticker ut som väldigt dyrt är väl DA* 55, men jag måste säga att det är värt pengarna. Vädertätat, och kristallskarpt redan från 1.7 och inte dåligt på 1.4 heller. Just det, 50-135 har också blivit väldigt dyrt (jag använder inte zoom själv), men där finns det ju alternativ från Sigma och Tokina.

Så mitt råd är att gå till en stor affär (typ mediamarkt) och känn på de olika kamerorna innan du byter märke. Om du trivs med det du har, varför byta?
 
Tack för all hjälp i mitt funderande.

Menar stanna inom Pentax.. Och köpa tredjeparts objektiv som kostar mindre men ändå ger massa kvalitet...Pentax Kx tex kan nog vad jag förstått saken vara en riktigt bra kamera det.. Samt smidig ..

Ja ok du menade så :) Mitt teleobjektiv är ett fynd i från usa ett märke jag ej sett i sverige och det låter faktiskt hemskt och är segt, blir fina bilder om man står ut men efter det har jag faktiskt inte tänkt köpa tredjepartsobjektiv. Men kanske det fungerar bättre om man köper Tamron eller Sigma.

Pentax K-x borde kunna vara en bra kandidat som ersätare till din K100D....
Pentax objektiv är inte så väldigt dyra begagnade.... Pentax K-x kostar ca 7000:- med dubbla kitobjektiv (18-55mm + 50-200mm) och du får tillbaka 500:- i "cashback" från Pentax när du köper för över 7000:-. .

Är ju lite osäker på att köpa begagnade objektiv o kameror så man inte får något som ej fungerar. Har därför inte tänkt så mycket på det..
Kände lite på Kx på fotomässan och den känns bra, precis som min gamla även om det där med videofunktion e bortkastat på mig. Ja det var ett bra pris för den med de objektiven. Låter ju kanske lite lockande. :)

..hur stor din budget är ? Blir nog lite lättare att ge dig bra råd då ! M.V.H !

Ja det är väl runt 7-10.000kr jag hade tänkt spendera.

quarc - Jag tänkte faktiskt bege mig till Mediamarkt imorgon och känna lite på de kameror de har där så jag kommer till skott någon gång.
 
Om du funderar på märkesbyte så är nog D90 ett klipp om du fortfarande kan få den för 5999:- men då krävs nog tämligen snabba ryck. K-x för 7000 känns närmast fräckt i jämförelse, nog för att K-x är bra men slåss med D90 kan den knappast göra.
 
Om du funderar på märkesbyte så är nog D90 ett klipp om du fortfarande kan få den för 5999:- men då krävs nog tämligen snabba ryck. K-x för 7000 känns närmast fräckt i jämförelse, nog för att K-x är bra men slåss med D90 kan den knappast göra.

Lite äpplen och päron här tycker jag, eller innehåller även D90 paketet två BRA VR objektiv också? Enligt Cyber:

Nikon D90 hus 8 490 kr
Pentax K-x svart + DA 18-55/3,5-5,6 + DA 50-200/4-5,6 7 290 kr

Dessutom får man tillbaka en del pengar via Kampanjen på Pentax.
Skall kanske tilläggas att båda objektiven är väldigt bra också, även om de inte har samma känsla som ett DA*.


Jag har sett D90 och bilder från den på nära håll och det är en väldigt bra kamera, men du har nog rätt, den börjar bli lite gammal och kan antagligen inte jämföras helt med en betydligt nyare kamera som Pentax K-x :)

Eller var det inte så du menade ;-)

Som jag ser det när det gäller digitalkameror skall man antingen köpa något som är väldigt nytt (tekniken går fortfarande frammåt) då de senare kamerorna troligen också är 'bäst' vad gäller tekniken. Sedan finns det olika typer av paketering anpassat för olika typer av fotografer (och prislägen) som man också måste ta med i beräkningen förstås. Om man istället vill köpa en bra men framförallt riktigt billig kamera skall man istället vänta tills en ny modell släpps och försöka göra ett fynd på föregående modell, antingen ny eller lätt begagnad.
 
Senast ändrad:
Jag har sett D90 och bilder från den på nära håll och det är en väldigt bra kamera, men du har nog rätt, den börjar bli lite gammal och kan antagligen inte jämföras helt med en betydligt nyare kamera som Pentax K-x :)

Hej ! Du kan inte jämföra K-x med D90. Nikon D90 är mycket mer kamera än K-X !
 
Jag har sett D90 och bilder från den på nära håll och det är en väldigt bra kamera, men du har nog rätt, den börjar bli lite gammal och kan antagligen inte jämföras helt med en betydligt nyare kamera som Pentax K-x :)

Eller var det inte så du menade ;-)

Kan vara kul att skoja lite, men kanske inte när någon söker köptips. D90 är mycket mer kamera än Pentax instegsmodell och normalt tävlar de inte i samma prisklass. Men med Experts oväntade 30% prissänkning på D90 parat med Pentax höga priser i Sverige så kostar de plötsligt (och tillfälligt) ungefär lika mycket, då vinner D90 på nockout.
 
Kan vara kul att skoja lite, men kanske inte när någon söker köptips. D90 är mycket mer kamera än Pentax instegsmodell och normalt tävlar de inte i samma prisklass. Men med Experts oväntade 30% prissänkning på D90 parat med Pentax höga priser i Sverige så kostar de plötsligt (och tillfälligt) ungefär lika mycket, då vinner D90 på nockout.

Visst skojar jag, men delvis beroende på ditt tvärsäkra uttalande om att de inte var jämförbara. D90 har väl inte så hiskligt många fler reglage än vad K-x har? Funktionsmässigt så har K-x nästan hur mycket som helst, finns åtskilligt i K-x som inte D90 har, medan jag på rak arm bara kan komma på profiler som ett avancerat redskap som jag inte tror K-x har. Men som jag sade, D90 är en väldigt bra kamera, åtminstone om man har Nikonobjektiv.

K-x har (där jag tror D90 är lite svagare)

3 eller 5 bild bracketing (upp till +- 5 steg)
Avancerad och mycket lättanvänd auto ISO
Bildstabilisering
Hyperprogram (när man väl vant sig kan man inte vara utan)
Hypermanuellt
Mycket avancerad RAW-framkallning i kameran
Multiexponering upp till 9 exponeringar)
Inbyggd intervalltimer (men det kanske D90 har, eller är det D300?)
Valbar programkurva (inklusive MTF-program)
Valbar prioritering för Auto ISO
etc, etc...

Finns säkert en del funktioner som D)0 har men inte K-x men kan inte tillräckligt om kameran. Så som sagt D90 en bra kamera, men håller inte med om att de inte kan jämföras. Ingen av kamerorna har knappar för allt (som K-7 eller D300) och ingen av kamerorna är vädertätade (som K-7 eller D3). Men ett D90 paket med VR objektiv för 6000 spänn, det är ett klart fynd om det nu finns att köpa.
 
Hyperprogram (när man väl vant sig kan man inte vara utan)
Hypermanuellt

Kom på att K-x bara har en inmatningsratt så Hyperprogram och Hypermanuellt finns inte. Det är kanske också den största fördelen med D90 över K-x, två inmatningsrattar är ju betydligt mer avancerat, men eftersom D90 inte har Hyper så är det väl mest användbart för de som fotar M.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.