Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny som bröllopsfotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

karinkarin

Ny medlem
jag behöver hjälp!
jag har blivit tillfrågad att fota på två bröllop i sommar, jag har aldrig gjort detta förut och letar efter tips och idéer till detta.
Vad är viktigt att tänka på?
Vad gör jag om det är strålande sol? (har bara blixten på min kamera som dessutom gör att det blir för mörka bilder inomhus).
Ja som sagt...vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja... tack på förhand!

mvh
karin
 
Inför mitt första bröllop klädde jag ut två kompisar i bröllopskläder och gjorde ett "fejkbröllop".
Djäkligt värdefull träning och ett bra tips tror jag...
 
Med risk för att vara tjatig

Det har sagts många gånger men förtjänar att upprepas: (Håll i dig nu, för detta är hårdsmält...) "Den som inte vet hur man ska fotografera ett bröllop bör avstå". Med detta sagt vill jag försöka uppmuntra dig lite också. Mina ytterst blygsamma erfarenheter på området bygger på att brudparet har en 'riktig' fotograf för Brudkortet. Med detta i ryggen var det, iaf för mig, lättare att erbjuda mig att fotografera annat. I mitt fall blev det festen, mingel o gäster samt kringbilder. Om du till äventyrs ska fota i kyrkan rekommenderar jag (om möjligt)två hus med vidvinkel resp tele. De två kamerorna är till för att "inte lägga alla ägg i samma korg". Alt 2 är ju naturligtvis fler fotografer.
Lycka till.
Garbis H. Sarafian, Aneby (ej proffs)
 
Är det de "oficiella" porträtten du ska ta så tycker jag nog att du bör skaffa en blixt för upplättning utomhus, eller ev. en reflektor och en assistent som håller i den.

Ska du fotografera under vigseln så har jag skrivit en liten artikel om det.

När det gäller ideér så surfa runt och läs i forumet och kolla på bilder från bröllop (det finn många duktiga bröllopsfotografer här på FS).

En viktig sak är att du provar alla grejer i god tid innan så att du känner dig säker och inte falerar på tekniken när det gäller.

Greven
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.