ANNONS
Annons

Ny slutare till D70.

Produkter
(logga in för att koppla)

parham

Ny medlem
Är det någon som vet hur mycket det kostar att byta slutare och var man ska göra det?

Min funkar bra just nu men den har tagit väldigt många bilder.

Tycker ni man ska byta slutare när det känns dags (typ efter visst antal exponeringar) eller ska man vänta tills den slutar funka helt? (å riskera att den pajar mitt under ett fotopass)

parham skrev:
Tycker ni man ska byta slutare när det känns dags (typ efter visst antal exponeringar) eller ska man vänta tills den slutar funka helt? (å riskera att den pajar mitt under ett fotopass)
Eftersom det är fullständigt omöjligt att veta när slutaren kommer att lägga av så är det nog lämpligast att köra på tills den lägger sig. Förmodligen har du nog bytt kamera då:)

//Larsa

Förebyggande slutarbyte är nog en dålig försäkring eftersom det finns annat som kan gå sönder också. Måste man absolut ha en kamera som funkar så hjälper nog inget annat än ett extrahus.

jimh skrev:
Förebyggande slutarbyte är nog en dålig försäkring eftersom det finns annat som kan gå sönder också. Måste man absolut ha en kamera som funkar så hjälper nog inget annat än ett extrahus.

Jo, ett extra-hus är aldrig fel. Av trådskaparens få bilder att dömma ser det ut att mest vara porträtt (?). Men jag atnar att du han tar bilder av annat också.

Några här på fotosidan som äger D70 har köpt en D1 för att ha den som backup-hus, och samtliga har mig veterligen blivit positivt överraskade.

en sökning på www.allaannonser.se gav följande när jag sökte på D1h http://www.blocket.se/vi/8250507.htm?ca=11_s

Priset är bra föutsatt att betterierna är i god kondition, som dem enligt säljaren skall vara.

testade att söka även på vanliga D1, men fick inte upp mycket intressant, endast 1 var billigare (5000kr) än ovanstående D1h, och det framgick inte om laddaren ingick till den D1'an.

D1h är klart bättre än vanliga D1, då Nikon har fixat bandningen, den skriver snabbare till kortet & grejar sekvensTagningar bättre.

Det bör nog finnas fler buggar som åtgärdats i.o.m D1h, kommer dock inte för stunden på några.

Vad görs när dom Servar en kamera då?

ingen som vet vad det kostar att
byta slutare heller?

parham skrev:
Vad görs när dom Servar en kamera då?

ingen som vet vad det kostar att
byta slutare heller?

Vette sjutton faktiskt:( Har inte haft inne min egen D1 på service ännu. Har haft den i lite mer än 1 år. Men inte plåtat så fruktansvärt mycket.

Hör med säljaren vad som gjordes vid servicen. Det finns mig olika grader, total genomgång eller mindre.

Vad slutaren beträffar så klarar den betydligt fler exponeringar än en D50 / D70 / D100. har för mig att Nikon garanterar minst 50 000 - 100 000. (Rätta mig om jag mot förmodan skulle ha fel.)

Nu vet vi dock inte hur långt slutaren på denna D1h har gått, du kan ju dock fråga säljaren lite diskret vad han brukar fota.

Är det sport så är sannolikheten stor att den har exponerat ganska duktigt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto