Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny slutare D30/60
- Trådstartare Linmajon
- Start datum
Linmajon
Aktiv medlem
Nja, saken är den att jag slitit ihop kulor till en ny D60 men velar lite av olika anledningar och funderar på en beg. D30 att leka lite med ett tag innan D60:s efterföljare kommer. Jag kan inte riktigt smälta D60ans dåliga AF och crop-faktor 1.6. En 1D är bara för dyr.
De beg. D30 som finns för 12-15kkr har oftast gått ganska många exponeringar. Den ska hålla för runt 30000 knäpp och det visar sig ofta stämma ganska bra av vad jag hört.
Priset för att ev. byta slutaren är därför inte helt ointressant.
De beg. D30 som finns för 12-15kkr har oftast gått ganska många exponeringar. Den ska hålla för runt 30000 knäpp och det visar sig ofta stämma ganska bra av vad jag hört.
Måste väl klara mer? 30.000 exponeringar motsvarar 833 rullar 36-rutors film. Inte speciellt mycket. Glömde du inte en nolla?Linmajon skrev:
Den ska hålla för runt 30000 knäpp och det visar sig ofta stämma ganska bra av vad jag hört.
Fredrik80
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Jag kan inte riktigt smälta D60ans dåliga AF och crop-faktor 1.6.
Varför är då lösningen att köpa en D30?? Den har ju t.o.m ännu sämre AF. Kanske värt 10.000 kr extra för dubbla upplösningen och bättre fungerande AF i dåligt ljus. Dessutom slipper du fundera på att byta ut slutaren i ett bra tag framöver.
Fredrik,
www.worldsphotos.com
henab
Aktiv medlem
Fredrik80 skrev:
Kanske värt 10.000 kr extra för dubbla upplösningen..
Dubbla upplösningen? Njäee, snarare närmare 25% förbättring över en D30 i verkligheten. Att dubbla antalet pixlar är inte samma sak som att dubbla upplösningen.
Det jag tycker vara de mest intressanta förbättringarna i D60n är det nya buffersystemet (8 RAW-bilder i följd) och möjligheten till långa exponeringar.
Men jag väntar nog också på D60ns efterföljare innan jag börjar fundera på att byte.
Fredrik80
Aktiv medlem
henab skrev:
Dubbla upplösningen? Njäee, snarare närmare 25% förbättring över en D30 i verkligheten. Att dubbla antalet pixlar är inte samma sak som att dubbla upplösningen.
Hur tänker du då?? Upplösningen kan ju räknas i pixlar, och antalet pixlar är ju dubbelt så många. Bildfilerna blir dubbelt så stora, 18 Mb istället för 9 Mb. Visst, skriver du ut en 20x30 så blir ju inte dpi-värdet dubbelt så stort (50% högre). Men bilderna som du skriver ut med samma dpi blir ju dubbelt så stora (till ytan) om pixlarna är dubbelt så många. Så nog tycker i varje fall jag att man kan säga att upplösningen är den dubbla...
Fredrik,
www.worldsphotos.com
Jeppe
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Måste väl klara mer? 30.000 exponeringar motsvarar 833 rullar 36-rutors film. Inte speciellt mycket. Glömde du inte en nolla?
Hmm näe.. EOS 1V garanteras ju att fungera med (minst) 150.000 exponeringar.. Tror inte Dxx är bättre än den..
...men vi har två D30 på jobbet och de har gått långt mer än 30.000 exponeringar, ganska hård presskörning klanderfritt.Jeppe skrev:
Hmm näe.. EOS 1V garanteras ju att fungera med (minst) 150.000 exponeringar.. Tror inte Dxx är bättre än den..
Då är det bara att vänta på att de brakar ihop då;-)Jeppe skrev:
Javisst... garanterade exponeringar... Naturligtvis funkar det säkert med x antal...
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Det vqr nån på en annan tråd som kollade med Canon, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=5722&highlight=d60
Jag har läst att D60 har en annan slutare som håller längre och som passar i D30:n. I alla fall påstås det det på amerikanska siter.
Ang upplösningen på D60 kontra D30 så är den 25% bättre på D60:n, dvs förmågan att återge små detaljer. Det är inte försummbart.
Se:
http://www.dpreview.com/forums/read...message=3062202
Det vqr nån på en annan tråd som kollade med Canon, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=5722&highlight=d60
Jag har läst att D60 har en annan slutare som håller längre och som passar i D30:n. I alla fall påstås det det på amerikanska siter.
Ang upplösningen på D60 kontra D30 så är den 25% bättre på D60:n, dvs förmågan att återge små detaljer. Det är inte försummbart.
Se:
http://www.dpreview.com/forums/read...message=3062202
Linmajon
Aktiv medlem
Tja, kanske, men med en ny D60 (>25kkr) är kamera-ekonomin DÖD i flera år. En beg. D30 (~13kkr) kan jag 'slänga' efter ett par år och då lägga ut 25-30kkr på ett nytt, riktigt bra hus, vilket det bör finnas om ett par år.Fredrik80 skrev:
Varför är då lösningen att köpa en D30?? Den har ju t.o.m ännu sämre AF. Kanske värt 10.000 kr extra för dubbla upplösningen och bättre fungerande AF i dåligt ljus. Dessutom slipper du fundera på att byta ut slutaren i ett bra tag framöver.
1.6x crop (D30/60) kan jag nog leva med tag dock.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Mats
Som jag skrev i en tidigare tråd så håller jag med dig. Det mervärde jag fick med D60 som är riktigt bra är bufferten på 8 bilder samt att när bild 1 är sparad kan jag ta en till.
Upplösningen / kvaliten på D30 kommer man mycket långt med.
Roine
Som jag skrev i en tidigare tråd så håller jag med dig. Det mervärde jag fick med D60 som är riktigt bra är bufferten på 8 bilder samt att när bild 1 är sparad kan jag ta en till.
Upplösningen / kvaliten på D30 kommer man mycket långt med.
Roine
Sinuslinus
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Lite ovidkommande med 150.000 garanterade exponeringar är nog standard inom proffssegmentet av kamerahusen.
Nikon lovar i alla fall det för alla sina enkel-F (F,F2, F3 osv...)
Jeppe
Aktiv medlem
Linus: Jag satte det bara i relation till den diskussion som sattes igån när Mats hört att 30000 exponeringar var en siffra som han hört och Calle tyckte det lät lite och tyckte att det nog borde varit en 0:a till.. Då skulle slutaren i Dxx ha dubbelt så hög tillförlitlighet (i exp. räknat) än den som finns i 1V. Det ser jag som högst osannolikt...
Sinuslinus
Aktiv medlem
Jesper, jag vet...
Anledningen till varför jag skrev om nikon var bara för att bekräfta att din siffra är sannolikt "taket" för vad tillverkarna garanterar.
Anledningen till varför jag skrev om nikon var bara för att bekräfta att din siffra är sannolikt "taket" för vad tillverkarna garanterar.