Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny skärm, ny profilering, nya problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej på er.

Nu hoppas jag på er hjälp med detta som jag snart blir tokig på.

Efter att ha kört med bärbara datorer, köpte jag en stationär med en 19" skärm med TN panel.

Var inte nöjd med denna utan köpte en 22" widescreenskärm med e-IPS panel som ska vara bättre när man håller på med bilder.

Kalibrerade den ikväll med en Pantone Huey och ställde därefter in det sista på skärminställningarna efter en jämförelse med en A4 bild i AdobeRGB som en bekant skrivit ut åt mig som en testbild, han har riktig utrustning då han leverar bilder till storföretag, reklamkampanjer m.m och han har varit pro i många många år så honom litar jag på till 100% när han säger att hans bilder är korrekta.

Sagt och gjort så skruvade jag på skärmen efter kalibreringen tills skärmbilden och papperskopian var identiska i Photoshop med AdobeRGB.

Nu testade jag med profilerna från CRIMSON och PROPRINT.

Crimsonprofilen gjorde bilden mycket mindre färgrik och mindre kontrastrik samt något mörkare, medans profilen från Proprint gjorde bilden ljusare och gav bra mycket mer färgmättnad.
Kör man med AdobeRGB ska väl bilderna bli lika oavsett var man framkallar dem?

Nu är jag på gränsen att ge upp snart om ingen vänlig själ kan förklara vad som händer med alla profiler som nu gjort mig totalt bortkommen.

Om nu dessa företag kör med AdobeRGB profiler varför skiljer det så?
Som det är nu så verkar man få kalibrera skärmen efter ett företag, och sedan hålla sig till det företaget, för om man byter får man ju göra om alla bilder man har och som man ska skriva ut.

Ska fota ett bröllop snart och levera mina bilder och måste hittat rätt tills dess.

STORT TACK PÅ FÖRHAND!

MVH Julle.
 
Du behöver inte bara hålla dig till samma företag, du måste också hålla dig till samma papperstyp, eller så lägger du på profilen innan du lägger ihop justeringslager så du kan fixa det sista på bilden rätt efter det.
Det finns också lite olika konverteringsinställningar du kan prova när du konverterar, jag fipplade lite med dem senaste jag printade på procenter och slutresultatet stämde då mycket bra överens med hur det såg ut innan.
 
Kör man med AdobeRGB ska väl bilderna bli lika oavsett var man framkallar dem?

Det kan man inte förvänta sig. De flesta lab och tryckerier vill ha Adobe RGB som utgångsläge, men alla metoder som finns att få ner färg på papper kräver att bilden konverteras till CMYK i något läge. Och då är det upp till respektive labb eller tryckeri att så bra som möjligt göra denna konvertering samt att ha bra koll på sina outputenheter, oavsett om det är bläckskrivare eller offsettryck.

Att ha full kontroll på vad man får kräver rätt mycket jobb och tid.
 
De print-profiler som Crimson, Proprint mfl tillhandahåller för softproof ska inte användas för att justera skärmar.

Så här skulle du ha gjort.
Kalibrera/profilera skärmen med Pantone Huey. Detgör att RGB-färgerna mappas till "rätt" färger på skärmen.

Ta provutskriften och jämför med hur den ser ut i PS när du softproofar bilden med den skrivarprofil som användes vid utskriften.
Då SKA bilden från skrivare och det du ser på skärmen stämma överens.

Gör de inte det så kan det finnas flera orsaker.
1. Du betraktar utskriften i fel ljus.
2. Du har fel brightness på skärmen
3. det är för mörkt / ljust i rummet
4. Arbetsbelysningen vid datorn är felaktig
etc

Man kan efterjustera genom att använda utskriften i Softproof läget men då mste du skriva ut bilderna på den skrivaren, med det bläcket och pappret för att få samma resultat.

Att profilerna från olika lab ger olika resultat är naturligt eftersom de kan ha olika skrivare, bläck, papper etc.
 
De flesta fotografera och andra bildhanterare hävdar att just deras utrustning är korrekt. Påfallande ofta är det inte så och resultatet skiljer sig åt. Att justera in skärmen efter en utskriven bild är ett bra sätt att förstöra en profilering. Min gissning är att om du skickar dina bilder till din kompis, så han får skriva ut dem, så kommer det stämma bättre.

Rent konkret så arbetar ingen i aRGB i slutändan. Det är bara en färgrymd som stämmer bra överens med en bra skärm, profilen fixar det sista. Därefter konverteras alla bilder till en förhoppningsvis uppmätt profil för den utrustning som bilden ska printas ut på.

Men i den perfekta av världar så är det riktigt att bild inte ska skilja sig från skärm till utskrift oavsett vilken utrustning som använts under förutsättning att den är profilerad.

/Maverick
 
Hej.

Har nu startat om från början igen, puh ;-(
Den bilden som min bekanta yrkesfotograf skrev ut stämmer med min skärm.

Softproofar jag med profilerna från Crimson och Proprint får jag helt andra resultat.

Anledningen till att jag ställde skärmen med tilldelad softproof är att jag då får bröllopsbilderna från t.ex Crimson precis som jag ser dem i datorn om jag ställt in skärmen med Crimsons profil aktiverad i Photoshop, förstår att detta är fel egentligen,

Min tanke är nu då att, om jag jämför bilden från yrkesfotografen och det jag ser på min skärm så stämmer detta till ca 95% just nu, helt ok.
En TIFF bild i AdobeRGB.

Skulle jag skicka denna till Crimson blir den mycket mattare och lite mörkare, detta ser jag om jag softproofar med deras profil.

Skulle jag skicka den till Proprint skulle den vara för ljus, samt lite för mycket färgmättnad, om jag kan lita på det som Proprints profil visar i Photoshop.

Det är detta som ställer till det för mig.

Som det känns just nu bör man ha en mapp med Crimsonbilder, en mapp för Proprintbilder, samt en mapp för bilder med standard AdobeRGB.

Just känns känns den digitala världen oövervinnerlig.

Tack för att ni försöker hjälpa mig förresten, det är uppskattat.

MVH Julle.
 
Med en kalibrerad/profilerad skärm som kan visa hela färgrymden som skrivaren har,ska det inte skilja nåt mellan softproof och utskrift.

OM man har kalibrerat/profilerat för sin arbetsplats belysning och betraktar biden i rätt ljus. Kortsagt du måste har rätt lampor och rätt färg på väggar mm för att det ska bli helt korrekt...
 
Med en kalibrerad/profilerad skärm som kan visa hela färgrymden som skrivaren har,ska det inte skilja nåt mellan softproof och utskrift.

Det är inte detta som är mitt problem, utan att jag får helt olika resultat på samma bild i Photoshop med de olika profilerna som jag laddat hem från bildleverantörerna.


MVH Julle.
 
Hur använder du profilerna?
Om du softproofar med t ex Crimsonsprofil så måste den jämföras med en bild från Crimson. den duger inte till nåt annat.

Använder du profilen till nåt annat än Softproofing gör du fel.

Så profilerna från Crimson och Proprint etc kan bara anvädas för softproofing och bara jämföras med utskrifter från resp. lab.

Softproof görs i view/visa menyn nånstans... har inte PS här på jobbet.
 
Hej.

Jo, jag softproofar med Crimsonprofilen mot Crimsonbilden.

Vet inte om jag uttryckt mig galet, men problemet ligger i att om jag gör en bild som jag vill ha framkallad, skickar den till de olika labben, så får jag tre helt olika resultat, syns med de olika labbens profiler om jag kollar i datorn.

Jag vill ju ha rätt färger oavsett vart jag skickar dem.

Har jag kalibrerat min skärm mot en utskriven bild i AdobeRGB och ser att detta stämmer, alltså att jag får bilden på papper så som jag ser bilden på skärmen, så vill jag få samma resultat oavsett vart jag skickar bilden.

Som det är nu så blir det olika bilder och kanske inte alls som jag hade tänkt mig.

Har inte labben samma standard/AdobeRGB?

Säg så här.

Jag fotar ett bröllop och leverar 15 bilder från labb 1.
Dessa är kunden mycket nöjd med och vill senare ha 2 extra kopior av en bild.

Labb 1 har semester och jag måste då skicka bilden till labb 2.
Då vill jag ju förstås ha samma färger, kontraster etc på kopiorna
från labb 2 som labb 1 leverarade, alltså identiska (som kunden var nöjd med).

Jag mailar mina filer som TIFF och i färgrymden AdobeRGB.

AdobeRGB måste väl vara standard i båda labben, men det som gör
att jag får skillnader i bilder är när jag softproofar i min dator.

Med andra ord kan jag bara vara säker på att få rätt färger på de extra kopiorna om jag framkallar hos samma labb igen?

Jag tänker väl inte helt galet nu hoppas jag ;-)

MVH Julle.
 
Grejen med softproof är ju att du ska ladda in den via "proof setup" - å välja custom (crimson profilen). Bilden blir nu matt, mörk och får mindre mättnad. Man ska alltså sedan justera bilden med kurvor till den ser bra ut på skärmen, och inte justera skärmen efter den. Om man gör d får man bilder tillbaks från crimson som om man inte använt softproof. Man trycker helt enkelt in färger i en enklare kanal för att inte cmyk kan visa alla adobeRGB färgerna. Så har jag förstått det å hoppas verkligen inte detta är fel sätt, så jag kommer här rör till det.

Sedan kan man kanske ha synpunkter på att kanske denna softproof justering skulle göras hos crimson?

Om du softproofar med en crimson profil så kan man endast skicka den dit.
 
Alltså först profilerar du skärmen. Det gör du för att den ska visa rätt färger, rätt konstrast och rätt ljusstyrka. Om du inte har en väldigt dyr skärm så kan du inte se hela aRGB på skärmen. Med en halvdyr skärm brukar man kunna se runt 95% av aRGB. Profileringen gör också att din skärm blir rätt inställd så att den kan visa så mycket som den klarar av utav aRGB.

När det sedan kommer till din skrivar, crimson eller proprint så är de i regel ännu sämre på att visa(skriva ut) alla nyanser i aRGB. Det gör att du kan ha ställt in din bild så att den har nyanser som maskinvaran inte klarar av att skriva ut. Det är därför du ska softproofa. Du kommer då få en grafisk representation av vad maskinvaran klarar av att printa och inte. Du justerar förslagsvis bilden så pass att maskinvaran klarar av jobbet.

Varför inte profilera med maskinvarans profil direkt? Ja, faktum är att man kan göra det men det är inte så smart. Det enda man gör är att man begränsar skärmens förmåga till någon annan maskinvara. Vilket leder till att det inte stämmer när man skickar bilder vidare till en tredje maskinvara. Jag har sett sånt på en del redaktioner och det funkar väl någorlunda för dom eftersom de jobbar mot samma tryckeri hela tiden.

Så ja, man måste justera alla bilderna innan man skickar dom till crimson eller vilket annat labb som helst. FAST... det gäller egentligen bara, oftast, om du har redigerat bilden själv. Bilderna som kommer ut direkt från kameran ligger oftast inom toleranserna för vad labben klarar.

Skulle du konvertera till sRGB så tror jag alla labb och skrivare kan få ut bilderna utan förlust. Men då har man ju redan kapat bort nyanser själv så att säga.

Tror jag fått det rätt nu.

Mvh
Maverick
 
Hej på er.

Nu hoppas jag på er hjälp med detta som jag snart blir tokig på.

Efter att ha kört med bärbara datorer, köpte jag en stationär med en 19" skärm med TN panel.

Var inte nöjd med denna utan köpte en 22" widescreenskärm med e-IPS panel som ska vara bättre när man håller på med bilder.

Kalibrerade den ikväll med en Pantone Huey och ställde därefter in det sista på skärminställningarna efter en jämförelse med en A4 bild i AdobeRGB som en bekant skrivit ut åt mig som en testbild, han har riktig utrustning då han leverar bilder till storföretag, reklamkampanjer m.m och han har varit pro i många många år så honom litar jag på till 100% när han säger att hans bilder är korrekta.

Sagt och gjort så skruvade jag på skärmen efter kalibreringen tills skärmbilden och papperskopian var identiska i Photoshop med AdobeRGB.

Nu testade jag med profilerna från CRIMSON och PROPRINT.

Crimsonprofilen gjorde bilden mycket mindre färgrik och mindre kontrastrik samt något mörkare, medans profilen från Proprint gjorde bilden ljusare och gav bra mycket mer färgmättnad.
Kör man med AdobeRGB ska väl bilderna bli lika oavsett var man framkallar dem?

Nu är jag på gränsen att ge upp snart om ingen vänlig själ kan förklara vad som händer med alla profiler som nu gjort mig totalt bortkommen.

Om nu dessa företag kör med AdobeRGB profiler varför skiljer det så?
Som det är nu så verkar man få kalibrera skärmen efter ett företag, och sedan hålla sig till det företaget, för om man byter får man ju göra om alla bilder man har och som man ska skriva ut.

Ska fota ett bröllop snart och levera mina bilder och måste hittat rätt tills dess.

STORT TACK PÅ FÖRHAND!

MVH Julle.


Gör dig själv en tjänst och betala avgift till fotosidan så att du kan läsa Stefan Ohlssons artiklar om färghantering.
Dvs vad en skärmprofil är och vad en profilering innebär.
Vad en arbetsfärgrymd innebär.Vilken bör du välja och när.
Hur du kan använda crimsons profil för soft proofing i photoshop.
I vilket ljus och styrka man/du bör använda för att visuellt bedöma bilder och jämföra mot din skärm.

Återgå till att profilera om din skärm, följ anvisningarna och rekomendationerna vad det gäller Kelvin och gamma, hur sedan din skärm kan återge färger och nyanser beror på din skärms egenskaper. Vanligtvis rek 6500K och gamma 2.2.vilket din skärm bör klara.
 
Hej

Varken Crimson eller vi på ProPrint har Adobe RGB som standard, i alla fall i den meningen du beskriver. Vår utrustning skriver inte ut bilder i Adobe RGB, det är därför vi har maskinspecifika profiler, som just beskriver hur våra labb, med våra inställningar, kemi och papperstyp skriver ut bilder. Däremot kan du skicka din bild i Adobe RGB då vår utrustning automatisk tar hand om konvertering till vår profil. Det är därför det är viktigt att du softproofat bilden först.

När jag läser igenom dina inlägg får jag precis som "macrobild" beskriver uppfattningen att du inte riktigt har koll på hur man gör med kalibrering och softproof. Jag har själv läst Stefan Ohlsons artiklar och de är oerhört bra och välbeskrivna. Rekommenderad läsning för alla som vill lära sig om färgprofiler.

Men här följer i alla fall min rekommendation:

a) Se till att ha rätt sort belysning (Philips TLD-950 lysrör använder vi) i ditt rum och rätt färg på dina väggar. Vad du ser på dina färdiga bilder är väldigt beroende av ditt betraktningsljus.

b) Kalibrera din skärm med din Huey för att uppnå så raka kurvor som möjligt för din skärm. OBS! Skruva inte på skärmen efteråt för att matcha din väns utskrivna bild. Om din skärm blir rätt kalibrerad, så ska du, när du softproofar orginalet som din vän skickat in för framkallning med respektive profil där han framkallat se exakt lika dan ut, annars är det fel någonstans i kedjan.

c) Ställ in photoshop till att ha Adobe RGB som arbetsrymd.

d) Öppna bilden du ska redigera, välj sedan visa->korrekturinställningar->egen

e) I dialogrutan som öppnas väljer du företages profil som "enhet för simulering", återgivning "relativt färgvärde" och rutan "svartpunktskompensation" skall vara ikryssad. Klicka OK.

Nu ser du en "förhandsgranskning" av hur din bild kommer se ut när du beställt den hos företaget i fråga. Din bild är alltså fortfarande kvar i Adobe RGB, men med softproof på visar den hur den kommer se ut när den är utskriven och klar.

f) Justera din bild tills du är nöjd med den.

g) Spara din bild (spara ej över orginal) och ladda upp för beställning. För vår del på ProPrint skall du välja bort "automatisk bildförbättring" i din beställning under sidan "tillval".


Men precis som du beskriver kommer du inte få exakt samma resultat om du skickar in samma fil i Adobe RGB till flera olika labb, eftersom alla skiljer sig åt i labbutrustning, inställningar, kemi, papperstyp etc. Det är därför man måste ha en profil för varje labb man framkallar hos.

Hoppas det hjälper.

Mathias, ProPrint
 
Tack för ditt ingående svar Mathias.

Har gjort exakt som du säger här och väntar med spännning på bilderna från er, de kommer i morgon tror jag då de har gått ifrån er.
Det som jag kan tänka mig som skiljer nu är ljusheten, men det får jag väl ställa manuellt på skärmen om den visar sig vara som jag misstänker för ljus trots kalibreringen och automatiken som känner av ljuset i rummet.

Vissa bilder har haft exakt rätt färg i t.ex de röda nyanserna, men andra färger har skilt ganska mycket tidigare.

Nu har jag en e-IPS panel i min nya skärm, och jämför jag den med min gamla skärm med TN panel är det som dag och natt.

Tror det blir bra nu.

Än en gång tack för all hjälp jag har fått.

Vänliga hälsningar Julle.
 
Hej

Hoppas bilderna blir som du tänkt, men jag måste återigen rekommendera att INTE pilla med skärmen manuellt efter kalibrering, det ska inte behövas. Stämmer inte ljushet är något fel i kalibreringen. Vad ställde du för mål på luminens när du kalibrerar? Justera då istället mål för luminans och gör en ny kalibrering.

Ett annat tips: Mörklägg eller dra ned persiennerna i rummet innan kalibrering. Alltså försök begränsa hur mycket ljusheten i ditt rum kan skifta beroende på väder och tidpunkt på dygnet. Du vill ju kunna sätta dig när som helst på dygnet, oberoende om det är sol eller inte ute, redigera din bilder, skicka dom på framkallning och VETA att de kommer se ut som på skärmen.

Om du nu manuellt korrigerar ljusheten på bilderna imorgon och det är molnigt ute, så kommer du på en solig dag eller en kväll då det är snart ute uppleva bilden på din skärm annorlunda ljus. Våra ögon är så lättlurade! Vissa skärmar har automatik som försöker justera (jag tror det var det du hade) men jag har väldigt dålig erfarenhet av denna funktion. Bättre att ha rätt, konstant ljus i rummet!

Sedan bör nämnas som hittills inte nämnts att det aldrig fullt ut går att jämföra en bakbelyst (på skärm) med en reflekterande bild (papperskopia), gällde lika mycket mellan diaprojektor / papperskopia som dagens skärm/papperskopia. Det går alltid att få bättre "stuns" ur den bakbelysta än den reflekterande.
 
Kollade inställningarna nu i PS3, hade 2 tidigare.

Vet inte om något är helt galet här, se gärna bifogad bild.
Provade att ändra men såg ingen skilllnad i TIFF bilden som var uppe.
Jag kör pc.

Vad ställde du för mål på luminans?
Här hänger jag inte riktigt med på vad du menar.

Min Pantone Huey kalibrerar rakt av, sedan kan man gå in och ändra till
warm medium contrast, etc etc etc.

Vänliga hälsningar Julle.
 

Bilagor

  • inst.jpg
    inst.jpg
    23.5 KB · Visningar: 231
Nu har testbilderna kommit från Crimson och Proprint.

Färgbilderna blev riktigt bra, ett + till det ena av företagen som gav lite mer rätt färg i hudtonerna.

Men, men, men, mina viktiga svartvita bilder, som är svagt sepiatonade.
Här var det tyvärr katastrof.

Från båda företagen hade bilderna som ett blått filter över sig.
Jag ville ha dessa ljusbeiga som i datorn, men de blev blågröna.

Jag använder mig av instickprogrammet Silver Efex i Photoshop och
slår ihop lagren, skickar bilden som TIFF och väljer ej korrigering.

Nedan har jag fejkat hur det skiljer sig på de svartvita.

Den översta bilden är som jag ser den i datorn, den nedersta som den ser på ut papperet.

Oerhört tacksam för tips på varför det blir så på just de svartvita.

Verkar som om färgerna nu nästan är ca 95-99% rätt på min skärm mot pappersbilderna, riktigt bra med andra ord.

MEN GRÅSKALAN VERKAR UR FUNKTION!!! ;-(

MVH Julle.
 

Bilagor

  • svarvitidatorn.jpg
    svarvitidatorn.jpg
    25.7 KB · Visningar: 228
  • svarvitpapper.jpg
    svarvitpapper.jpg
    25.2 KB · Visningar: 224
Senast ändrad:
Hej

Dina färginställningar ser ok ut, dock kan du bocka i rutan "ask when open" under "profile mismatch". Om bilden du öppnar inte har samma profil som du valt (Adobe RGB) kommer den fråga om du vill konvertera till den färgrymden eller inte.

Du ser ingen skillnad när du ändrar i dina färginställningar, om det är det du menar. Om du har sRGB eller Adobe RGB som arbetsrymd kommer inte göra någon skillnad på hur du på din skärm ser bilden.

Men om du prövar softproofa så kommer du ju se skillnad beroende på vilken profil du softproofar med.

Kolla om du har något avancerat läge på din Huey. Vi kör med Display 2 här och där kan man välja avancerat läge vilket är att föredra. Då kan du välja vilken ljushet (luminans) du ska ha som mål för din kalibrerade skärm. Beroende på vilket ljus du har omkring dig brukar 110-140 vara rekommenderat värde.
 
Hej

Jag körde om en av dina bilder som du gjort sepia och kan inte se något blåstick överhuvud taget, utan de ser ut precis som på vår kalibrerade skärm, sepiatonade precis som du vill ha dom.

Jag skickar en uppsättning bilder av sepiabilderna igen utan kostnad idag till dig. Kolla på dom och rapportera igen :)

/Mathias
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar