Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny skärm, färgprofilfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Köpte ny skärm igår, en 30 tums DELL med IPS panel med jättehög upplösning och tillika gamut. Jag kalibrerade den men min EyeOne 2 och färgerna i PS och LR känns perfekta.

Nu till problemet...
När jag exporterar bilder till jpeg SRGB och tittar på dom utanför Adobes färghanterade miljö ser dom övermättade och rödstuckna ut, exporterar jag i Adobe RGB ser det bätttre ut., nästan lika som i PS. Tar jag in den exporterade bilden i Bridge eller LR ser den rätt ut igen. Beror detta på att jag kalibrerat i till en större färgrymd än sRGB eller är det något annat som spökar?

Jag har den till en PC med Win 7 64 bitars om det är intressant.

Tack på förhand...
 
Om skärmen har ett större färgomfång än sRGB och du tittar på en sRGB-bild i ett program som saknar färghantering blir effekten övermättade färger. Har man istället en skärm med ca sRGB-omfång och tittar på en AdobeRGB-bild utanför ett färghanterat program så ser bilden blek och urvattnad ut. Mer konstigt än så är det inte, om än irriterande.

Att sRGB rekommenderas för webben och liknande är för att de flesta har skärmar närmare sRGB än AdobeRGB och dessutom inte färghanterar. Tänk på floden av spattiga TN-skärmar, mobiltelefoner och bärbara datorer. Chansen är helt enkelt större att det blir någorlunda i närheten av det tänkta resultatet med sRGB. De som har skärmar med större omfång kan i större utsträckning antas ha kalibrerat/profilerat sin skärm, så om man bara bäddar in en profil när man sparar så kan de också se bilden som tänkt.
 
Tack, precis som jag trodde då.

Lite jobbigt för man vill ju använda en stor gamut för redigeringen och helst kunna se bilder vettigt utanför PS miljön också. Jag får väl köra med två profiler beroende på vad jag pysslar med.
 
Så länge du har färghanterande program så borde det inte bli så, jag har inte alls det problemet och har liknande konfiguration som dig.
Kör du Internet Explorer 8 så är det hög tid att upgradera till 9 (som färghantarer). Vilka program är det du använder för att titta på bilderna?

/Karl
 
Så länge du har färghanterande program så borde det inte bli så, jag har inte alls det problemet och har liknande konfiguration som dig.
Kör du Internet Explorer 8 så är det hög tid att upgradera till 9 (som färghantarer). Vilka program är det du använder för att titta på bilderna?

/Karl

Det verkar mest uppträda på tumbnails i utforskaren, har inte provat internet explorer utan bara google crome. Kanske dags att ge IE en ny chans om den börjat hantera färger rätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.