Annons

Ny Sigma 50mm f1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

porsche

Aktiv medlem
Ja då har Sigma presenterat sitt nya 50mm f1,4.
Ska tydligen komma till Sigma,Canon,Nikon,Pentax och
Sony.Det har HSM.
Byggkvaliteten brukar ju vara kalas så nu är det bara att vänta in prisuppgift och tester.
 
Mycket spännande, men dom måste ge ett lågt pris om dom skal konkurera utt kameratillverkarnas egna billiga 50mm.
 
Jaha, jag var inne på Cyberphotos hemsida och där ska Sigma 30 mm f1.4 snart börja säljas...men där fanns ingen info om 50mm f 1.4.
 
bildstina skrev:
Jaha, jag var inne på Cyberphotos hemsida och där ska Sigma 30 mm f1.4 snart börja säljas...men där fanns ingen info om 50mm f 1.4.

Sigmas 30/1,4 har funnits en längre tid på marknaden.
Den här är ny och passar även ff.
Minns inte om 30mm gör det.
 
30mm är ej för ff..

den nya 50mm ska bli riktigt intressant.. om de får till det så kanske jag får för mig att köpa sigma en gång till.
 
Ingen mer information tillgänglig just nu, än den som finns i pressmeddelandet, vare sig på Sigma JP, eller Sigma US. På den senare finns inte ens pressmeddelandet med.
 
Spännande! vad kul att andra än de stora kameratillverkarna kliver fram och presenterar så mycket nya objektiv och i synnerhet fasta sådana. Det sätter förhoppningsvis press på företag som Nikon, Canon, etc.
Men å andra sidan är denna utveckling kanske inte så konstigt med tanka på försäljningsökningen på DSLR-marknaden. Se bara hur snabbt Sigma uppdaterat flera av sina objektiv med motor för att anpassas till kameror utan egen motor.Får man önska sig så skulle Sigma och de andra nu också försöka trycka in bildstabilisering i ännu fler objektiv.
 
Det vore kanon om de även kunde skippa den där gummibeläggningen som finns på alla objektiv. Greppvänligt och bra till en början, men lossnar ganska snabbt och ser då för bedrövligt ut.
 
divander skrev:
Det vore kanon om de även kunde skippa den där gummibeläggningen som finns på alla objektiv. Greppvänligt och bra till en början, men lossnar ganska snabbt och ser då för bedrövligt ut.

Du menar det där matta ytan som täcket hela gluggen?

Ganska skönt material men slits ganska fort.

/K
 
Precis. Sen har man en helt blank, hal och sanslös ful glugg. Hade varit bättre om de använde samma knottriga hårda lack som andra tillverkare använder.
 
Jag tycker också det verkar spännande.
Har funderat mycket på en Canon 85mm1,8 eller en 50mm 1,4.
Tror jag väntar tills det kommer mer info denna nya Sigma. Har förhoppningar om att den kan prestera rätt bra på en 40D om den är konstruerad för "full frame"

(om autofokusen prickar rätt förstås)
 
Jo, det ger Canon-användarna möjlighet att få f/1,4 utan att behöva köpa Canons en aning stötkänsliga lösning, redan ganska små stötar mot frontringen, lär kunna ge upphov till skador.

Jag har redan en 50/1,4 till min Sony a700, så behovet är inte så stort, men jag är nyfiken på prestanda. Vem vet - den kanske ligger pari med Minolta/Sony.
 
tannler skrev:
Jo, det ger Canon-användarna möjlighet att få f/1,4 utan att behöva köpa Canons en aning stötkänsliga lösning, redan ganska små stötar mot frontringen, lär kunna ge upphov till skador.
Men kommer Canon-användarna att kunna fokusera? :)
 
Sigma är notoriska på att leverera objektiv med bak- eller frontfokus.

Sigma licensierar inte någon information från Canon om hur en EOS och dess objektiv pratar med varandra, utan gissar själva. Det innebär att en del gamla Sigmaobjektiv inte fungerar alls med nyare EOS-kameror.

Man kan alltså inte vara säker på att ens Sigmaobjektiv fungerar tillsammans med en framtida EOS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.