Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny RAW plug-in till PS som klarar K100

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
tänkte bara vinka en liten flagga om att det numer finns en beta version av en ny rawconverterare till photoshop som klarar rawfiler från K100.
för er som också tycker det är drygt att använda pentax egna program....

//bengt
 
bengt luthman skrev:
finns länk på pentaxhemsida kan man ju lägga till....

Testade nyligen Rawshooter och blev helt såld. Gick från att inte orka fota RAW till att jag nog aldrig kommer att fota något annat :))) SÅ egentligen behöver jag nog inte plug-in till PS....men i vissa specialfall kan det behövas så skall tanka hem och installera. Tack för tipset.
 
Lightroom

Prova Lightroom Beta 4, finns att hämta hos Adobe. Den kan mycket. Adobe köpte upp företaget som gör Rawshooter. Jag vet inte om den stöder K100D.

/Mats
 
Re: Lightroom

lunma skrev:
Prova Lightroom Beta 4, finns att hämta hos Adobe. Den kan mycket. Adobe köpte upp företaget som gör Rawshooter. Jag vet inte om den stöder K100D.

/Mats
Gick in på Adobe och registrerade mig för Lightroom...men sedan när den skall börja ladda ner så kommer en sida upp med en jäkla massa filer, men inget Lightroom. Verkar som om de tillfällit tagit bort filen :-( Kanske har de hittat något allvarligt problem. Får testa igen imorgon.
 
men är det gratis att tanka ner från deras hemsida? eller är det en demoversion som ligger och trycker där??

för övrigt så gillar jag att använda photoshops ACR efterosm jag behandlar i pricnip alla bilde ri PS så blir det ett lätt arbetsflöde tycker jag....
 
quarc skrev:
Testade nyligen Rawshooter och blev helt såld. Gick från att inte orka fota RAW till att jag nog aldrig kommer att fota något annat :))) SÅ egentligen behöver jag nog inte plug-in till PS....men i vissa specialfall kan det behövas så skall tanka hem och installera. Tack för tipset.


Testade du en full betalversion eller gratisprogrammet Peter?
 
papi skrev:
Testade du en full betalversion eller gratisprogrammet Peter?

Gratisversionen. Den duger bra för mig just nu i alla fall, men jag har inte kollat vad som finns i betalversionerna. Men att kunna göra alla inställningar på alla bilder, och sedan låta all konvertering ske medan man är på jobbet är helt suveränt. Dessutom stöder den flera varianter av samma bild, men det har jag inte testat ännu.
 
Rawshooter essentials v1.21

Var gratis att hämta hem från Pixmantec sida, och den har inte sagt något om begränsningar, eller att den skulle ta slut.
 
Raww

Fullversionen av Rawshooter försvann när Adobe köpte Pixmantec. Med Lightroom får man samma arbetsflöde som med ACR. Om jag förstod saken rätt som kommer Lightroom att ersätta ACR i CS3. Men kommer även att finnas som ett fristående program. Mer info finns i Forum > Efter exponeringen > Övriga mjukvaror för Fotografer

/Mats
 
Vilka är de stora skillnaderna mellan nämnda RAW-program?
Jag är helt okunnig om RAW-konverterare, men lär börja använda någon variant när jag har fått min K10D :)
 
den största skillnaden är att ACR(adobes raw converterare) är direkt sammanlänkad med photoshop, så när du konverterar bilder i den så kan du direkt öppna dem i photoshop, vilk etåtminstone jag uppskattar. det blir ett enkelt arbetsflöde med få utomstånde program, nämligen inga....

lightroom är väl tänkt att funka på samma sätt tror jag. medans rawshooter och pentax egan konverterare är egna program så du måste konvertera rawfilen först sen öppna de i photoshop...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.