** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ny Pentax K100D för 2 600 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
Har inte alla kameramärken en världsgaranti, alltså det som köps i t.ex. New Zealand, Japan, Hongkong, New York kan under garantin lagas var som helst i världen, nu är det tal om Sverige, i detta fall?

Om en vara är defekt, vid framkomsten, tar man enklast ett foto på "olyckan" skickar tillbaka, avsändaren/företaget bör alltid ha en försäkring mot eventuella skador.
Stora seriösa företag har försäkring mot fraktskador.

Tyvär är det inte alltid världsgaranti. Många distributörer har inte skyldighet att reparera varor som har köpts från andra länder. Vet inte hur det ligger till med Pentax Sverige.
Du slog huvudet på spiken när du nämde seriösa företag. Detta är inte ett seriöst företag och Pelle från Sverige har inte mycket att komma med om det blir något fel.
 
larsborg skrev:
Har inte alla kameramärken en världsgaranti, alltså det som köps i t.ex. New Zealand, Japan, Hongkong, New York kan under garantin lagas var som helst i världen, nu är det tal om Sverige, i detta fall?

Om en vara är defekt, vid framkomsten, tar man enklast ett foto på "olyckan" skickar tillbaka, avsändaren/företaget bör alltid ha en försäkring mot eventuella skador.
Stora seriösa företag har försäkring mot fraktskador.
Returfrakten och byte av varan, samt ny frakt skall betalas av avsändaren/företaget!
Kvittar om produkten har skickats över gatan eller över hela jordklotet.

Det finns alltså en orsak, varför ömtåligt gods alltid är mycket väl inpackat.
Det blir dyrt för avsändaren om varan skadas!

"Världsgaranti" gäller med mycket olika villkor. Det enklaste är att fråga (i de här fallet Pentax) vad som gäller för deras del.

Det är likadant med leveransvillkor. Det behöver inte alls vara så att de konsumenträttigheter som gäller i EU biter på ett NZ-företag, och man kan dessutom oftast avtala fritt om hur risken skall fördelas under frakten. "Fritt lager" är vanligt, och så får köparen ta ansvaret för att allt kommer att fungera - även om det i praktiken är leverantören som packar och skickar (men då är det i sig en tjänst som man kan friskriva sig ansvar för - särskilt lätt om man inte "tar betalt"...).

Vem vet vad som gäller i denna firmas "finstilta"? Sådant får man ta reda på, och är en del av "affären" om man vill köpa biligt.
 
Bra, en liten fråga då, eftersom dom skickar från england ?? så tillkommer väll ingen tullavgift/moms på priserna deras ?

Det kan jag tyvärr inte svara på, bor i norge sedan ett par år. Å här betalar jag ingen tull men du måste lägga på moms när du räknar på priset...

Sen får du en momsfaktura från t ex UPS en vecka efter att varorna kommit (vilket brukar gå väldigt fort).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar