Annons

Ny Pentax K100D för 2 600 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
Ett mycket oklokt beslut. Vissa kan tydligen inte lära sig på andras misstag.

Eftersom inte du eller någon annan har någon erfarenhet av att handla på just det här stället kan jag inte lära av någon annans misstag. Ingen vet ännu om de verkligen är oseriösa. Kan vara kul att testa så att ni andra sedan vet!
 
Pall skrev:
...Eftersom inte du eller någon annan har någon erfarenhet av att handla på just det här stället kan jag inte lära av någon annans misstag...

Sant, men många, många har handlat i webbutiker med sjukt låga priser, och har erfarenhet av det.

Tänk så här: Är något för bra för att vara sant, då är det oftast så.
 
Go for it, go!
De som tvekar, liknar kärringar som tror, att du får en kilo potatis i paketet, isället för en kamera.
Jag har mera intresse av en kommande Sony D-SLR med FF, ligger lågt till vidare ...
Kolla med en Handelskammaren och ambassaden för New Zeeland/Australien, de bör ha någon info.
 
Pall skrev:
Eftersom inte du eller någon annan har någon erfarenhet av att handla på just det här stället kan jag inte lära av någon annans misstag. Ingen vet ännu om de verkligen är oseriösa. Kan vara kul att testa så att ni andra sedan vet!

Man kan naturligtvis också hävda att man inte kan dra några riktigt säkra slutsatser förrän man har upprepat experimentet ett antal gånger. Ett annat klassiskt slagord är att "jag behöver inte lära av gamla misstag, för jag gör nya hela tiden". En tredje visdom är en parafras: bara för att någon misstänker att man kan bli lurad är det inget argument för att allt kommer att gå rätt till.

Men rent principiellt maximerar man ju risken för att bli blåst (det kan man bli på många sätt) genom att a) handla på (bokstavligen) andra sidan jordklotet, och b) handla av någon som BARA accepterar pengar rakt in på kontot innan de levererar. Uppger de sig sedan ha ett fantastiskt pris, så brukar varningsklockorna ringa rätt så tydligt. Å andra sidan verkar priserna inte totalt omöjliga jämfört med priserna i USA, och i praktiken köps varan utan garanti, i vart fall för en EU-medborgare - det skall ge ett lägre pris rent allmänt.

Jag brukar själv rekommendera att man betalar med kreditkort (då har man möjligheter att få hjälp att hålla inne pengarna), men det tycks ju inte vara ett alternativ.
 
Re: Re: Re: Re: Kolla runt i Sverige också

FILM) (ulltand skrev:
Inte till Pentax K110D då? (som K100D men utan bilödstabilisering).

Nej, varken k100d eller k110d har nån Samsungmotsvarighet vad jag vet.
GX-1L är istDL2 och GX-1S är istDS2.
 
__________________________________________________
Patrik Lindbäck skrev:

Ja...

Janne Bark lirade gura
Hasse Olsson lirade orgel
Minns inte vem som var basist
Men det var inte denna duktiga basist i alla fall:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=34772

Ursäkta för offtopic-surr.
__________________________________________________

Ursäkta?
Rena fjantet!
Du är ju ens med i matchen!
Lägg dina inlägg i www.lunarstrom.se, där passar de, personerna är där upp till tio år unga!
 
larsborg skrev:

Ursäkta?
Rena fjantet!
Du är ju ens med i matchen!
Lägg dina inlägg i www.lunarstrom.se, där passar de, personerna är där upp till tio år unga!

Men Lars..
Varför blir du upprörd över att jag blir glad att se rikskända musiker vara medlemmar hära?
Tex.Bengt Sändh överaskade mig med att vara en begåvad fotograf med stor kunnighet.

Till trådägaren: Åter min ursäkt för att detta inte handlar om ämnet.
 
__________________________________________________
Patrik Lindbäck skrev:


Men Lars..
Varför blir du upprörd över att jag blir glad att se rikskända musiker vara medlemmar hära?
Tex.Bengt Sändh överaskade mig med att vara en begåvad fotograf med stor kunnighet.

Till trådägaren: Åter min ursäkt för att detta inte handlar om ämnet.
__________________________________________________

Inte upprörd, men förvånad över en info, helt utanför ämnet i tråden.
Jag ber om ursäkt, när jag nu inser din tanke bakom texten.
 
Verkligheten är att företaget är vad vi kallar ett parallel import företag. Dvs dom är inte dom riktiga distributörerna utan köper produkter från det billigaste stället dom kan hitta runt världen.
Om ni köper kommer ni att få kameran utan problem men om det uppstår ett fel med den eller den har gått sönder i frakten så börjar huvudvärken. Ni måste i så fall skicka tillbaka den till NZ på egen bekostnad och förhoppningsvis repareras den av någon som vet vad dom gör. Så ett gott råd är att hålla sig borta.
En K100D med kitgluggen kostar ungefär 6000 kr i riktig affär.
 
edjo skrev:

Om ni köper kommer ni att få kameran utan problem

Det var ett rätt stort löfte, så där utan vidare? Bättre att leverantören ger det löftet :)

Annars håller jag med (med reservationen att det är ent "riktig" firma) om att det handlar om sidoimport. kanske inte ens det. Det är fullt tänkbart att man säljer från ett frihamnslager, och därmed undviker alla former av importkostnader innan den kommer till Sverige. Styckpriset ex fabrik är ofta löjligt lågt i förhållande till de priser man ser som slutkund. En enkel tumregel är att varje mellanhand brukar fördubbla priset med sedvanliga pålägg för skatt, avgift, vinst, och transport.

Det skall bli spännande att få höra hur det går!
 
Flyget går fort från Nya Zeeland

Köpte en begagnad mattskiva till min Nikon F3 från Nya Zeeland. Det var ju en liten affär, runt 200 kr så risken var därefter. Dock funkade allt OK och det gick undan!

Tittade på den firma som lagts upp i tråden. Dom verkar ju etablerade. Plusgirokonto i Sverige osv. Jag skulle som flera andra i tråden gissa att leveranserna normalt fungerar OK. Men om något skulle strula så känns nog NZ väldigt långt borta.
 
OT, eller???

Jag har noll koll på Lundell, och hur vi hamnade där har jag änhnu mindre koll på.
Men min chef är så sjukt Lundellfanatsik, så en autograf från en bandmedlem skulle helt klart ge mig en lönehöjning. Tror jag iaf...

Så kan jag få be om en, som du skriver:

"Till min älskade chef Annika från din tillgivne undersåte Ulf" på?

Ahh, jag vet att jag bara hoppas, men...
 
FILM) (ulltand skrev:
OT, eller???

Jag har noll koll på Lundell, och hur vi hamnade där har jag änhnu mindre koll på.
Men min chef är så sjukt Lundellfanatsik, så en autograf från en bandmedlem skulle helt klart ge mig en lönehöjning. Tror jag iaf...

Så kan jag få be om en, som du skriver:

"Till min älskade chef Annika från din tillgivne undersåte Ulf" på?

Ahh, jag vet att jag bara hoppas, men...

Det kan du väl skriva själv?

För att återknyta till tråden så skulle jag vilja påstå att ett plusgirokonto i Sverige är en stor varningslampa om nu firman har säte i NZ, men jag kanske missade lite ironi?
 
Anders Svensson skrev:
Det var ett rätt stort löfte, så där utan vidare? Bättre att leverantören ger det löftet :)

Det kanske var fel formulerat. Dom jag känner som har handlat hos denna firma (dom har ett riktigt kontor och lager) har alltid fått sina grejor utan problem. Det är när det uppstår garanti frågor som det blir problem. Då bråkas det från företagets sida och helst vill dom inte veta av det. För oss som bor här är det lättare eftersom man kan gå upp och ta dom i örat vilket hjälper, men det är lite svårt om man bor i Sverige. Jag rekommenderar att inte köpa från denna firma.
 
edjo skrev:


Det kanske var fel formulerat. Dom jag känner som har handlat hos denna firma (dom har ett riktigt kontor och lager) har alltid fått sina grejor utan problem. Det är när det uppstår garanti frågor som det blir problem. Då bråkas det från företagets sida och helst vill dom inte veta av det. För oss som bor här är det lättare eftersom man kan gå upp och ta dom i örat vilket hjälper, men det är lite svårt om man bor i Sverige. Jag rekommenderar att inte köpa från denna firma. [/B]

Aha! Du känner till firman?
Då var det en annan sak.

Tack för informationen.
 
Har inte alla kameramärken en världsgaranti, alltså det som köps i t.ex. New Zealand, Japan, Hongkong, New York kan under garantin lagas var som helst i världen, nu är det tal om Sverige, i detta fall?

Om en vara är defekt, vid framkomsten, tar man enklast ett foto på "olyckan" skickar tillbaka, avsändaren/företaget bör alltid ha en försäkring mot eventuella skador.
Stora seriösa företag har försäkring mot fraktskador.
Returfrakten och byte av varan, samt ny frakt skall betalas av avsändaren/företaget!
Kvittar om produkten har skickats över gatan eller över hela jordklotet.

Det finns alltså en orsak, varför ömtåligt gods alltid är mycket väl inpackat.
Det blir dyrt för avsändaren om varan skadas!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.