Annons

Ny på MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

C.Pettersson

Aktiv medlem
Hej.
Har precis införskaffat mig en MacBook PRO och undrar om man bör partionera hårddisken och isf vilket program är lämpligt för det?
//Christian

Hej.
Har precis införskaffat mig en MacBook PRO och undrar om man bör partionera hårddisken och isf vilket program är lämpligt för det?
//Christian

Som mac-användare har jag aldrig partionerat en HD. Känns PC.
ISF gör man det väl i skivverktyg under Program/Programverktyg/skivverktyg.

Du köper en extern disk för TimeMachine backup sen kommer bilderna troligen ramla in i mappen "Bilder" sen bara funkar det.

Jag kan säga att förr förstod jag frågan men inte nu. Filsystemet är bättre och säkerhetskopieringen likaså. Tänk in PC det första du gör.

Påpekar att det finns ingen ursäkt för att inte använda TimeMachine!! Gör det.

Hej.
//Christian

Välkommen till MAC-gänget :)

Gällande partitionering så kan det vara en idé om du har olika Mac-OS (9 och X), men dådu är ny på MAC så gissar jag att du enbart kör OSX, så självklart kan du partitionera med skivverktyget, men ser ingen anledning till det

//Mikael

Hej.
//Christian

Det finns ingen anledning att partionera hårddisken på en nyköpt dator.

Om du däremot köper en extern hårddisk är den eventuellt formaterad för windowsdatorer och måste formateras för att du ska kunna skriva filer till den.

Ett program som gör detta hetter Skivverktyg (engelska Disc Utility) och ligger i mappen Verktygsprogram (engelska Utilities) i programmappen.

Tänk på att all data förloras (beroende på omständigheterna förloras datan inte, men räkna med det) när du partionerar eller formaterar en hårddisk.

PS: Om du skulle få för dig att formatera den INTERNA hårddisken, se till att du har möjlighet att återställa operativsystemet. (Om du inte vet hur du säkerställer detta rekommenderar jag att du tar hjälp av någon kunnig.)

PPS: Självklart kan det finnas anledningar att partionera hårddisken på en ny dator, t. ex. för att installera Windows.

Hej och tack för alla svar.

Är väl så att det är "gammalt" pc tänk med att partionera hårddisken.
Då besparar jag mig det arbetet och tiden med att inte göra det.

Kan bara säga att det är lite ny inlärning av hur allt funkar men är riktigt nöjd med datorn ;)

//Christian

Nej, det har jag faktiskt inte gjort.
Än så länge så har jag inte lagt in några bilder i datorn utan sitter med dem på en hårdisk jämte.
Är det en fördel att fylla datorns HD med bilder och sedan säkerhetskopiera till de lösa HD, eller ha kvar bilderna på de bärbara och säkerhetskopiera dem sins emellan?
Borde funka i Time Machine.

//Christian

Det viktigaste att tänka på när man köper mac, det är att inte lyssna på "fanboys"..

Partitionering av hårddisk har inget att göra med operativsystem att göra, det har med syftet att göra.

Om du vill ha en bra plats att spara alla dokument/bilder på, med syftet att göra backup (utan att använda time machine) så är en partition för dokument/bilder väldigt smidigt. Du kanske i framtiden vill gå tillbaka till windows och inte vill riskera att några dokument/bilder ligger i någon obskyr programmapp som du glömmer bort?

Allt handlar om hur mycket kontroll du har. Jag har nästan alltid haft en partition för alla dokument/bilder; oavsett om det är Windows, OsX eller någon Linux-distro. Men det är för att jag vill ha total kontroll över var mina saker är (och jag har aldrig förlorat en fil).

TimeMachine kan inte kopiera mellan externa hårddiskar vad jag vet utan det är ett enkelt sätt för de flesta att ha en bra säkerhetskopiering av den interna disken. Planerar du att fylla disken med terabyte så får du skaffa en annan backuplösning som funkar bra för externa diskar.

Jag uppmanar dig dock att slå på TimeMachine.

Detta hände mig
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=143873

Det finns ingen anledning att partionera hårddisken på en nyköpt dator.

Om du däremot köper en extern hårddisk är den eventuellt formaterad för windowsdatorer och måste formateras för att du ska kunna skriva filer till den.

Ett program som gör detta hetter Skivverktyg (engelska Disc Utility) och ligger i mappen Verktygsprogram (engelska Utilities) i programmappen.

Tänk på att all data förloras (beroende på omständigheterna förloras datan inte, men räkna med det) när du partionerar eller formaterar en hårddisk.

PS: Om du skulle få för dig att formatera den INTERNA hårddisken, se till att du har möjlighet att återställa operativsystemet. (Om du inte vet hur du säkerställer detta rekommenderar jag att du tar hjälp av någon kunnig.)

PPS: Självklart kan det finnas anledningar att partionera hårddisken på en ny dator, t. ex. för att installera Windows.

De sista macarna jag varit i kontakt med har jag omedelbart partitionerat om disken på.

Så att man kan köra windows på datorn.

Annars ser jag ingen anledning att partitionera.

Det var ju himla bra att veta för jag kommer till en dag när mina interna 1TB inte räcker.

Inser att jag troligen missuppfattat vad du menade, och dessutom uttryckt mig lite slarvigt själv.
Du kan bara använda en hårddisk åt gången för själva backupfunktionen.

Det jag menade är att du (självklart) kan göra backup från flera olika diskar, till en TM-disk på samma gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar