ANNONS
Annons

Ny på forumet! Funderar på en D70...

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Hej.

Jag har sedan ett tag tillbaka en Nikon Coolpix 4300. Fick pilla lite på en Digital systemkamera i veckan (Canon Eos 300) som väckte mitt fotointresse upp till en annan nivå :).
Har läst på en del macforum om bl a Canon Eos 300 och Nikon D70 till D70's fördel.

Det jag nu undrar är vilket objektiv rekommonderas?
Jag vill ha ett allsidigt objektiv... funderar på 18-70-optiken..., men jag vill också kunna ta snygga närbilder.

Vilket minnesmedia rekommonderas till denna kamera. vanligt CF, CF ultra II eller microdrive?

Ska jag satsa på sigmas lite billigare objektiv eller ska det vara Nikon original?

Jag har läst en del recensioner på fotosidan oxå...

Alla tips tas emot tacksamt :)

--
Daniel

Microdrive tycker jag helt klart du ska satsa på, krde själv med compact flash innan men bytte nyligen till en _Microdrive - mer bilder för pengarna helt enkelt, visst de kan gå sönder men jag tvivlar på att de pajar snabbt.
Angående macro så tycker jag du ska titta på Tamrons 90/2.8 glugg, har den själv till min 10D och tycker den är klockren.

Jag kör med vanliga comapct flash från valfri tillverkare. Jag har två 512 Mbytes billigast tänkbara. Priserna sjunker stadigt och jag inbillar mig att de ligger under tusenlappen i pris nu förtiden.

På ett kort får jag in 79 RAW filer till min 6 Mpix Canon EOS 300D. Efter en prommendad med kameran så finns det plats kvar på korten. Vid längre resor har jag med mig en portabel hårdisk som körs batterier, bilbatteri, eller elnätet. Till hårddisken för jag över bilder i takt med mnneskorten blir fulla. Fungerar bra i fält.

Jag tycker det är bättre att lägga pengar på bra optik istället för på dyrare minneskort.

macgunde skrev:
Hej.

Jag har sedan ett tag tillbaka en Nikon Coolpix 4300. Fick pilla lite på en Digital systemkamera i veckan (Canon Eos 300) som väckte mitt fotointresse upp till en annan nivå :).
Har läst på en del macforum om bl a Canon Eos 300 och Nikon D70 till D70's fördel.

Det jag nu undrar är vilket objektiv rekommonderas?
Jag vill ha ett allsidigt objektiv... funderar på 18-70-optiken..., men jag vill också kunna ta snygga närbilder.

Vilket minnesmedia rekommonderas till denna kamera. vanligt CF, CF ultra II eller microdrive?

Ska jag satsa på sigmas lite billigare objektiv eller ska det vara Nikon original?

Jag har läst en del recensioner på fotosidan oxå...

Alla tips tas emot tacksamt :)

--
Daniel

Hejsan Daniel (snyggt namn föressten)

18-70-optiken är väldigt prisvärd, den är också väldigt skarp. Dock kanske du vill komplettera med en telezoom i framtiden och då kan jag rekommendera Nikons 80-200/2.8 (lite tungt men väldigt gediget) alternativt Sigmas 70-200/2.8. Tamrons 90/2.8 har jag inte själv provat men det ska tydligen vara väldigt bra också.

För att kunna utnyttja D70'n buffert bäst så rekommenderar jag ett snabbt minneskort, typ Sandisk UltraII

För att till fullo utnyttja kameran snabbhet bör man ha ett Sandisk Ultra II. Om man sedan har behov av det är väl upp till en själv att avgöra. Ägare av 300D och 10D märker ingen direkt skillnad då deras kameror skriver rätt mycket långsammare till kortet.

Tankar du över bilderna med extern kortläsare så vinner du på det där åxå. ett fullt 512MB kort tar under minuten om man kör USB2.

Vad gäller optik så har ju redan sagts att kit-optiken är prisvärd. Vad som inte nämnts är att den åxå har ganska hyfsad vidvinkel (ingen extrem vidvinkel men). Ska du fota landskap och liknande kan det vara bra, inomhus kan det åxå vara praktiskt. Det finns andra objektiv som platsar där åxå, och som är ännu vidare, men det blir åxå rätt mycket dyrare. Man får inte några extrema närbilder med den så vill du ta det så finns det tre vägar att gå. Dels tamrons 90mm macroobjektiv (som anses vara bland de allra bästa). Det finns åxå en del telezoomar som har "fuskmakro" (skala 1:2). Sigmas 70-300/4-5.6 är ett sådant exempel och kan ju vara en hyfsat billig allroundkombination till att börja med.
Det billigaste alternativet för makro är närbildslinser. Det är inte lika bra rent optiskt, men är rätt billigt.

Jag gillar själv makro och har siktat in mig på Tamrons 90mm makrooptik.

Jag skulle absolut välja Sandisk Ultra II (eller motsv.) till en kamera som är så snabb som D70.
Annars kan man inte utnyttja snabbheten fullt ut...vilket ju givetvis vore synd.

Var nere på expert i skellefteå där de hade olika paket...

Paket 1. 13.995:-
Nikon D70
18-70 mm Nikon original

Paket 2. 13.995:-
Nikon D70
55-200 mm Sigma
18-50 mm Sigma

Kollade även pricerunner...
http://www.digicom.nu/ 12788:-
Nikon D70
18-70 mm Nikon original

Betydligt billigare att köpa på digicom som jag även gjort innan...

Men är Nikons objektiv bättre än de två?

--
Daniel

Okej. då blir det nog den på DigiCom... :)

Ska vänta på skatteåterbäringen bara :)

Vill tacka alla för den hjälp jag fått.
--
Daniel

Jag beställde en D70 med 18-70 på expert.
Fick utan några problem 10% rabatt på kitet, när jag nämnde priserna på nätet. Alltså 12600kr.
Prova själv, känns alltid skönt att handla lokalt.
Mikael

Köpte en D70 med kitet 18-17 idag för 12.500... Prutade till mig en väska till kameran oxå :)

Använder för tillfället ett vanligt CF, men ändå så är kameran så underbart snabb...

--
Daniel

ZoMbiE skrev:
Microdrive tycker jag helt klart du ska satsa på...

Microdrive skulle jag definitivt avråda från. I skillnad från 10D som Joakim använder är det en stor skillnad i skriv/läs hastigheten mellan snabba CF kort och microdrive för D70 (ca 2,5 gånger). D70 älskar snabba kort.

Rob Galbraith's sida kan du jämföra hastigheterna själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar