ANNONS
Annons

Ny Nikon SLR i framtiden???

Produkter
(logga in för att koppla)
Givetvis vore det kul med en F6 på marknaden, men jag tror mer på en F100x, dvs en uppdatering av F100an.

Självklart kommer Nikon att släppa nya analoga systemkamerahus i proffsklassen, det är ju en ren positioneringsfråga. Det skulle aldrig falla mig (och förmodar jag en massa andra människor i min situation) att köpa ett digitalt systemkamerahus för 25-30000 från en leverantör som jag inte -vet- är duktig på att bygga systemkamerahus, och som jag vet har lång erfarenhet av detta. Varför väljer både Kodak och Fuji att basera sina digitala systemkameror på hus från Nikon? Jo, för att dom vet att dessa hus är bra, och att Nikon är duktig på att ta fram dessa. Varför har Sigma svårt att få sitt Foveon-baserade hus att bli taget på allvar? Jo för att folk inte litar på Sigma.

På samma sätt som CD helt tagit över musikmarknaden bortsett från en relativt liten grupp entusiaster så kommer väl digitalfotot att inom ett par år ta över fotomarknaden, men det tar bevisligen längre tid, och det finns fortfarande pengar att tjäna på den analoga marknaden. Därför håller jag det för extremt troligt att Nikon kommer med både "F6" och "F200".

wennerstrom skrev:

...Därför håller jag det för extremt troligt att Nikon kommer med både "F6" och "F200".
Det tror jag med. De släppte ju förra året FM3A...
De nya kamerorna kommer kanske att ha ganska små förändringar, men ändå. Marknad för analoga proffs-SLRkameror finns nog ett bra tag till.

wennerstrom skrev:
Därför håller jag det för extremt troligt att Nikon kommer med både "F6" och "F200".
Precis mina tankegångar. Dessutom kommer de säkert att basera sina DSLR på sina analoga hus. Näst-nästa (eller nåt) stora digital från Nikon kanske baseras på en analog F6, typ.

wennerstrom skrev:
Varför väljer både Kodak och Fuji att basera sina digitala systemkameror på hus från Nikon?

För att de vill slippa göra egen optik?

Varför har Sigma svårt att få sitt Foveon-baserade hus att bli taget på allvar?

För att det inte finns att köpa, att tekniken är ganska oprövad, eller att den befintliga optiken är av varierande kvalitet? Om det hade Nikon- eller Canonfäste skulle det nog vara lättare att hitta köpare.

Nikon kommer med ett nytt filmhus när de tror att de kan tjäna pengar på det. Direkt eller indirekt.

Nikon resonerar säket som Canon som säger att de kommer att fortsätta utveckla yrkeskameror för film så länge som yrkesfotografer använder film. Många modefotografer, naturfotografer och bildbyråfotografer kommer säkert köra film en tid framöver. En ny modell borde inte vara långt borta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar