Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon Macro Glugg!

Produkter
(logga in för att koppla)
62mm filter? Känns väldigt litet för en sådan "stor" lins. Är det bra med så lite "optisk yta"?

Hehe ja jag har længe undrat øver varfør inte detta har kommit tidigare. Jag var sæker på att Canon skulle få IS i sin nyaste version nær den kom ut.

Det finns ett stort behov for IS/VR/OS i macrooptik, enligt mig.

Ofta så drar ju tiderna ned mot 1/15 och det ær ju en lætt biff med IS/VR/OS i 100mm brænnvidd!

MVH Niclas,

Undrar vad dom menar med:

"With the enhanced VR system (VRII), photographers can capture sharp images at shutter speeds approximately 4 stops* slower [at near infinity to 3m (1/30x reproduction ratio)] than would otherwise be possible."

Låter som VR-funktionen inte fungerar om man fotograferar närmare än 3 meter, vilket borde vara normalfallet med ett macro-objektiv.

Det har ju ryktats om denna ett bra tag, det var alltså sant!!! :)

Eftersom jag tar närbilder på insekter med befintligt ljus och oftast på frihand så är detta mitt absoluta drömobjektiv. TACK NIKON!!!!

Bara att ställa sig i kö redan nu, undrar hur lång tid det tar???

Petny skrev:
Undrar vad dom menar med:

"With the enhanced VR system (VRII), photographers can capture sharp images at shutter speeds approximately 4 stops* slower [at near infinity to 3m (1/30x reproduction ratio)] than would otherwise be possible."

Låter som VR-funktionen inte fungerar om man fotograferar närmare än 3 meter, vilket borde vara normalfallet med ett macro-objektiv.

Hmmmm. Nu blir man fundersam, vad menar dom. Ett makroobjektiv med vr som inte fungerar vid makrofoto?? Eller menar dom bara att dom kan garantera 4 steg vid längre avstånd och att det ändå fungerar vid närmare avstånd?

Klart att det fungerar vid nærgrænsen. Så tolkar jag det.. men det har mest att gøra med logiken. Det rimmar øverh inte att det skulle vara ngn begrænsning vad gæller fukusavståndet!

Ni kan nog slappna av dær tror jag iaf.

MVH Niclas,

Denna glugg känns riktigt trevlig.
En macroglugg med VR känns inte fel.
Jag skulle inte vilja byta ut den PC 85 jag har, men eftersom den inte är världens snabbaste glugg att jobba med skulle denna nya 105:a vara trevlig som komplement i situationer där man inte har så mycket tid på sig.

Det skall bli spännande att se pris och prestanda, men inte lär den bli billig. Törs man gissa 15 papp?

Janne, var nu inte så negativ;)

Kankse har du rätt ändå, men låt oss nu hoppas på ett bättre pris. Om den kostar nästan som tre motsvarande canonmacro (utan vr dock) så är den ju helt klart för dyrt prissatt. Men å andra sidan är ju redan den nuvarande nikon 105 macro mycket dyrare än canons så det bådar ju inte gott. Men vad som bådar gott är ju nikons nya 18-200, den har både AF-S och VR och är ändå inte särkilt dyr. Vet inte om man blir klokare av ovanstående resonemang:) Men optimisten i mig gissar på 10000:)

Arleklint skrev:
Denna glugg känns riktigt trevlig.
En macroglugg med VR känns inte fel.
Jag skulle inte vilja byta ut den PC 85 jag har, men eftersom den inte är världens snabbaste glugg att jobba med skulle denna nya 105:a vara trevlig som komplement i situationer där man inte har så mycket tid på sig.

Det skall bli spännande att se pris och prestanda, men inte lär den bli billig. Törs man gissa 15 papp?

nya 300/2,8 VR e ju billigare än den gamla utan VR så,
jag tror nog att den blir billigare än så..
verkar som man kan hålla ner tillverkningskostnaderna mer i dom nya linserna,

Väldigt intressant glugg, men det lär väl dröja länge innan den finns att köpa i butik, jag skulle behöva ha den till Juni, men det är väl bara att glömma.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto