Advertisement

Annons

Ny Nikon kamera....men vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)
Om slutaren smäller är det ett första steg. Om ljusmätaren dessutom funkar så är det tipptopp. Det är bara att köra hårt, jag vet ingen som slår av kameran för att byta objektiv. En riktig kamera skall ge korrekta mätvärden med såväl förstoringsglas som en hålslagen plåt på bajonetten, även om det kan krävas rätt mycket ljus för det sistnämnda.

Och jo, jag minns nog hur du tjôtade inför ditt kameraval. Men det är ju bra, du gjorde ju ett köp som rejält uplyst konsument sen och lär som sagt inte växa ur den i första taget. Klart man alltid kan sakna grejer, visningen av exponeringsvärden för enskilda segment på Dynax 7 är ju ett exempel, men klarar kameran de grundläggande sakerna kan man ju göra allt med den.

Så visst håller jag med dig. Det är mest att Nikon av ren girighet har sabbat sin produktlinje som gör att jag måste skriva av mig lite :) När jag går över till digitalt blir det nog ett annat märke. Får se om Pentax lyckas få ur sig nåt så småningom, de brukar värdesätta bakåtkompatibilitet.
 
fosterheim sa:
Förklara gärna för mig vilka begränsningar jag som amatör-/hobbyfotograf har med min Minolta Dynax 5 och Minolta AF 28-105/3.5-4.5...

Hehe..en del.

1. Bra blixtbilder innomhus (och utomhus)
2. Macrobilder
3. Det där rådjuret där, 100 meter bort.
4. Tappa inte huset allt för många gånger
5. Den där bilen på bilmässan som du inte fick med hela av pga av 28mm och för att folket kom ivägen när du ställde dig mitt i gången..

Hehe..men Jonas då....Precis som Lumbergh skriver så ger den ju inte rätta "intrycket" av en proffesionell kamera.............???

Nä jag bara skämtar med dig. Inte för att anklaga och hoppa på någon, men argument som "vill ha en kamera bara för att den ser proffsig ut" och sen ändå bara kör på P eller ännu värre "grön fyrkant" är kanske mest ute efter en pryl till.

Själv är jag störtnöjd nu med min EOS 5:a den funkar jättebra på "grön fyrkant"..............




eh.. Manuellt läge menar jag.. ;-)
 
Nu tycker jag ärligt talat denna lilla diskussion har tagit ett litet avigspår här...
Missförstå mig inte nu, jag är tacksam för allt som skrivits, men jag har t.ex aldrig menat att jag vill ha en kamera för att flasha med.... Jag bara undrar vilken kamera ni dör ute kan tycka passar bra för mig o mina behov vad gäller fotografering.

Men jag tackar så oerhört mycket för alla tips....har lite att fundera på nu onekligen! =)
 
Jesper...

Nu talar du ju om objektiven..sådana kan jag ju bara köpa nya till min Dynax 5 för att kunna fota djuret 100 meter bort och fota makro etc. Blixt finns också att köpa separat till Minolta vet du.. :). Men Dynax 5 begränsar inte mitt fotande när det gäller dina uppräknade punkter. Det var ju billiga hus som Dynax 5 kontra dyrare hus som F80/EOS 30 det gällde...

Så nu får du allt räkna upp några andra mer lämpliga argument för det.. :)


/JP
 
fosterheim sa:

--------------------------------------------------------------------------------
Förklara gärna för mig vilka begränsningar jag som amatör-/hobbyfotograf har med min Minolta Dynax 5 och Minolta AF 28-105/3.5-4.5...
--------------------------------------------------------------------------------

Keyword här är "min Minolta Dynax 5 och Minolta AF 28-105/3.5-4.5... "

Dessutom var det hela lite skämtsamt menat om du inte förstod det. :)
 
Jesper..

Jo..man kan tolka det som om att frasen var keyword. Det håller jag med om. Men hela mitt inlägg (och det sidospår diskussionen tagit) gäller billigare hus kontra dyrare. Men jag skulle ha varit tydligare när jag skrev "avslutningsorden". Jag tyckte själv det i dess skrivande stund..men tänkte sedan att det förstår alla dessa kloka medlemmar ändå. Men alla är inte så kloka.. :)

Jodå Jesper..jag förstod att ditt inlägg var skämtsamt skrivet. Men du verkar tro att mitt inlägg var lite "vrångt"..men icke! Kolla in "smilisarna" som finns med i inlägget så förstår du att jag jag var glad som en spelemanslärka..(vad nu det är för något).. :)

Nu en rättelse eller snarare en förtydling:

Vilka begränsningar har jag som amatör-/hobbyfotograf med en Minolta Dynax 5? :)


Mvh
JP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.