Annons

Ny Nikon kamera....men vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)

DPG

Aktiv medlem
Hejsan allihopa!!

Nu är det så att jag vill köpa mig en ny kamera! Då jag ju inte vill lägga ner hur mycket pengar som helst har jag, från kompisar som kan mer om detta än mig, blivit rekommenderad att köpa en begagnad Nikon F801. Detta tror jag är ett utmärkt val men själv är jag lite tveksam till det här att köpa begagnat......vill helst inte det liksom. =)

Så kollar man då upp nya Nikon kameror som ligger i samma prisklass ör det ju F65:an som gäller. Denna tycker jag dock är alldelles för plastig o jag skulle vilja ha något mer robust och "proffsigt". Kollar man då på F80:an så kostar den då, med normal objektiv, en tre tusen till, men den liknar ju mer det jag är ute efter.

Vad säger ni om detta.... sä gärna hur mycket ni vill o vad ni vill...jag känner mig bra rådvill kan jag säga!
 
Av de tre kamerorna är F801 bäst undantaget autofokusen. Jag skulle välja den alla gånger. Det är föregångaren till F90 och alltså ett modellsnäpp högre än F80. Kan dessutom använda manuella obvjektiv utan problem. F65 och F80 slår av ljusmätaren om man skruvar på ett objektiv utan elektronik i.
 
Nja..

I mitt tycke gör du bäst i att skaffa en begagnad F90X som tar både nya och gamla gluggar.. Eller en F80 om du vill känna dig lite modernare =) Bättre att skaffa något som du kan växa i än att köpa något du växt ur om ett halvår..
 
Joo...det är ju så! Skulle jag köpa en F65 skulle det inte kännas som man köpte en "riktig" kamera. Bättre, som sagt, att köpa något man kan växa lite i! En F801 är nog ett riktgt bra val....men det är inte lätt att köpa begagnat. Speciellt inte när man bor i Kalmar, eftersom det innebär att jag med största säkerhet får köpa en begagnad kamera obesiktigad.

Har kollat lite på F80:an...o den känns som ett bra alternativ, är fortfarande långt ifrån övertygad dock.

Mer inlägg...snälla! =)
 
F90X

Hej!

Jag skulle vilja rekomendera dej att ringa runt till olika firmor som säljer begagnat. Be att få köpa en kamera på öppet köp (att du får pengarna tillbaka om du vill häva köpet efter att ha tittat på den alltså). Det brukar aldrig vara några problem med det. Begär också att få en viss garanti på kameran.

Så angående vilken modell du skall välja. Ja jag skulle råda dig att köpa en begagnad F90X precis som Macracantha sa. Det är bättre att köpa en kamera att växa i än en att växa ur.

Lycka till med kameraköpet!

Catharina
 
F801 och F90x

Jag hade samma problem innan jag köpte min. Jag provade F801 ett par månader, när det var dags att köpa en egen så kände jag på F65, F55 och F80 och jag blev helt enkelt inte helt nöjd med vad jag kände så jag började leta efter en F801 begagnad på nätet. Efter ett tag så ramlade jag över en F90x och köpte den direkt. Jag kan lova att jag inte har ångrat mig, den ser ut som 801 men är lite större och väger nått gram mer och autofocusern är mycket snabbare. Ett bra stabilt hus att växa in i!

Mvh Anders
 
Heheh..ja och så dyker disskusionen upp igen...Skulle vilja veta lite vad du fotograferat innan och varför inte F65 skulle vara en "riktig" kamera. Det hela hänger på fotografen och inte kameran i sig på hur "proffsiga" dina bilder blir. Vill du ha proffsiga grejor så får du nog ha en 20000:- över, för det är de summor vi talar om för ett komplett system.

Växa ur ja...är du helt ny på systemkameror tror jag det tar typ åtminstone 2-3 år innan du behöver något mer avancerat än en F80....

Saken jag egentligen vill komma till är att även om du köper en F90X eller nåt så blir det inte så "proffsigt" när du sätter på en 75-300 plastglugg för att alla pengar gick till kamerahuset.

Men visst en F801 är aldrig fel... inte heller en F80 eller F90..varför inte en F2 eller F3.
 
F801 är en bra kamera vilket kanske förklarar varför det kan vara svårt att få tag på begagnade exemplar. Dess autofokus spelar som sagt i en helt annan liga än de moderna kamerornas autofokus men det är dina behov som avgör hur viktig den aspekten är. På tal om autofokus, du har inte funderat på att avvara den finessen helt? FM2 har varit en klassiker i 20 år och det skulle förvåna mig om detsamma inte kommer att gälla för den nysläppta FM3. Jag har själv gått från en autofokuskamera till en Nikon FM2. Jag tyckte inte om att vara beroende av tung, batterikrävande och känslig elektronik när jag inte behövde vara det. Idag är jag en gladare fotograf med en mekaniskt stabil kamera.
 
Bestäm dig för om du vill ha autofokus eller inte.

Både och innebär att du måste upp till
f100 eller f5 innan du har något som har en bra
modern flerfälts snabb autofokus och
tar gammla objektiv.

inte autofocus

f801 och f90 är professionella manuell focus kameror
med autofocusmöjlighet välj en sådan (eller en helt manuell fm?)
och satsa på mängder av begagnade mycket prisvärda objektiv.
Du kan till nöds köra något autofokusobjektiv också.
Om du ska klättra över staket så är dessa kameror mycket
stryktåligare än nästan allt.

autofocus

f80 eller f65
Jag har sedan bardomen en gammal minolta 101,
oerhört gedigen, tung låter som ett tröskverk helt manuell.

När jag började igen ville jag i alla fall prova autofocus,
jag var ganska skeptiskt (va ska det vara bra för det har ju gått bra
utan ...)

Jag skaffade en f65, efter ett halvår ville jag ha ett hus till
för att kunna köra färg/svartvitt alternativt ISO 100/400 i de båda husen.

F100 var för mycket pengar, när jag jämförde f65 med f80 var skillnaden
för liten för pengarna så jag har numera 2 st f65. Jag kan inte tänka mig att
gå tillbaka till manuellt focus.

f80 mot f65

något snabbare blixtsynk
(för liten skillnad för att bry sig om)

spotmätning
(har jag aldrig saknat)
manuell ISO inställning
(vore bra att ha, har jag saknat någon gång
men jag brukar tejpa med aluminiumtape och
vanlig om det absolut behövs)
möjlighet att stänga av
autofocusljuset
(absolut det jag saknar mest på f65, man kan hålla inne en löjligt liten knapp men det får man bara ont i fingrarna av. Jag kör med motivprogram och stänger av blixten för att få ungefär samma effekt)

Mekaniskt så har filmlocket 2 små plasthakar som låser, f65 bara en (jag har
lyckats ha sönder den,
jag skulle ju bara klättra över ett staket..., vet inte om f80 hade klarat sig bättre)


Tryckplattan som håller filmen plan är metall på f80, f65 har plast
(så får man inte säga, KOMPOSIT heter det)

------------

Det är i första hand DU som tar bilden, i andra hand objektivet och först i
tredje hand kamerahuset.

Man kan ju säga att i så fall räcker det med en mycket enkel kamera men...
eftersom vi pratar om amatörfoto (något man gör för att man tycker om det) så
är DU aspekten viktigast både för bilden och för dig.

Många andra har sagt det förut, knåda och känn på kamerorna, ligger de bra i handen?
kan du visa dig ute med den här kameran, är kameran du?
En nöjd och glad fotoamatör tar fler och bättre bilder än en missnöjd.
 
Om du inte absolut behöver autofokus så skulle jag starkt rekomendera en begagnad F3:a, gärna HP.
Det är en "arbetshäst" där du inte behöver oroa dig alltför mycket om yttre skick. Enormt robust (ingen plast så långt ögat når) och hittas på nätet (cyberphoto.se, blocket.se, photodo.se, etc.) för 3000-4000 vilket är ett klipp. Du har då bländarstyrd tidsautomatik, det enda jag tycker man behöver. Dessutom, Terje som har en viss auktoritet här på på fotosidan, håller F3:an som "värdens bästa kamera" om jag inte minns fel.
 
Jag är VÄLDIGT tacksam för alla svar!

Saken är den att jag nu länge har sprungit runt med en gammal, men fin hel-manuell Konica t3. Anledningen till att jag nu vill köpa en kamera till är att jag ibland vill ha möjligheten att köra hel-auto eller semi-auto.
Som ni alla förstår är jag i allra högsta grad amatör, men jag skulle samtidigt då ha en kamera som är något att utveckla sig i, då jag nu hela tiden haft en hel-manuell kamera.
Därför tror jag inte jag, just nu iallafall, behöver något "värre" än en f80 eller f801.....???????

Anledningen till att jag är aningen velig är att jag inte vet tillräckligt för att ta ett beslut gällande val av hel-auto kamera..... =)
 
I så fall är nog det viktigaste att du köper en kamera som du kan sälja igen utan att förlora alltförmycket pengar om du inte skulle trivas med den => Köp begagnat !
En 801:a är kanske inte så tokigt då (helst 801s) för den förlorar nog inte så mycket mer i värde, går att få billigt.
 
Lumbergh skrev:
Detta tror jag är ett utmärkt val men själv är jag lite tveksam till det här att köpa begagnat......vill helst inte det liksom. =)
[/B]

Angående nytt/begagnat... En begagnad kamera är ju redan inkörd, en ny kamera riskerar du att få lämna in för saker som kanske "släpper" (displayen eller nått annat elektroniskt).

Köper man i en riktig butik brukar man få både öppet köp och ett par månaders garanti även på dina begagnade prylar...

Sen e inte Nikon mitt kameraval så där kan jag inte råda dig.
 
Jag förstår inte riktigt det här med att "växa ur" kameror. Hur kan man som amatörfotograf växa ur en kamera som tex F80?

Vad är det egentligen man växer ur? Okej..visst finns det kameror bland dem allra enklaste modellerna som saknar vissa väsentliga saker..som tex skärpedjupskontroll. Om jag ser på vad jag själv har för kamera..en Minolta Dynax 5 så tror jag mig iallafall kunna ha den "för alltid". Lite grovt räknat.. :)

Dynax 5:an har en bra ljusmätare, alla möjligheter till manuella inställningar, spotmätning, bracketing i +/- 3 steg, säker autofokus om man vill använda sig av den, slutare på 1/4000-30 s, möjlighet till användande av fjärrutlösare, skärpedjupskontroll, filmtransport på 3 bilder/sekund, kan använda mig av batterigrepp mm mm.

Okej..jag skulle gärna vilja ha manuellt uppfällbar spegel..och varför inte ett möjlighet till att "bränna in" data. Men annars vet jag inte vad det är som begränsar mig med denna lite billigare modell jämfört med mångdubbelt dyrare..!?

Men eftersom jag inte har för avsikt att livnära mig som yrkesfotograf på fotografi så förstår jag inte riktigt vad det är som sätter begränsningar i billigare system. Förstår självklart att man som yrkesfotograf vill vara extremt noga med att verkligen införskaffa sig dem "bästa" prylarna för den typ av fotografi man utövar. Men hur många av fotosidans 7000 medlemmar är eller siktar på att bli yrkesfotografer. Jag kan också förstå de fotografer som ligger i gränslandet mellan amatör och yrkesfotograf om dessa strävar efter semi- eller helt professionella prylar. Men vi andra - den stora massan tror jag klarar sig alldeles ypperligt med ett billigare hus som tex Minolta Dynax 5 och bra optik.

Förklara gärna för mig vilka begränsningar jag som amatör-/hobbyfotograf har med min Minolta Dynax 5 och Minolta AF 28-105/3.5-4.5...

Och rätta mig gärna om ni tycker att jag har fel med vad som ovan skrivits. Jag är beredd att ändra åsikt om någon kan komma med konstruktiva argument mot mina åsikter. OBS!..nu talar vi om amatör-/hobbyfotografer och inte om professionella yrkesfotografer som kanske har extremt specifika krav på kamerautrustning.


Mvh
Jonas
 
forstheim skrev:
Jag förstår inte riktigt det här med att "växa ur" kameror. Hur kan man som amatörfotograf växa ur en kamera som tex F80?
Till exempel om man vill köra makro. Om jag har förstått det rätt så har väl Nikon till dags dato inte uppdaterat sina mellanringar med elektroniska genomföringar? Ok, det finns Kenko för det. Men om vi pratar bälgar och dylikt blir det värre. Och det är bara ett exempel på konsekvenser av att köpa en kamera som inte kan mäta utan chippade objektiv.
 
Hade du bara ett exempel Jim...? :)

Jag förstod dock inte riktigt termerna med "chippade objektiv" osv. Vilka kameror i Nikons sortiment har det om inte F80 har det? Och hur gör de amatörfotografer idag som tar makrobilder?

Jag antar att det är samma "problem" med Minolta Dynax 5..!? Ta gärna andra exempel där Dynax 5 har sina begränsningar för mig som amatörfotograf.

Hade varit kul att veta när det kan bli dags att byta till Minolta Dynax 9.. :).


/JP
 
Jag har inte koll på Minolta, men jag har för mig att jag hört att man kan slå på mätning utan objektiv via någon custom function eller vad det heter på minoltiska. Prova att gänga av objektivet på din Dynax och se om du får något mätutslag. I så fall är det inga problem.

I Nikons fall gäller det att ha en annan kamera än F50, F55, F60, F65 eller F80 om man vill kunna montera vad man vill framför kameran. Med dessa är man utestängd från den gigantiska begagnatmarknaden med manuella objektiv och andra tillbehör. Alla andra klarar det med glans.

Annars skulle jag gärna köra F80. Jag är ju ingen finessmänniska direkt. Finns bara alla manuella möjligheter och en vettig ljusmätare med spot så är det nog svårt att slå i taket om man inte har speciella behov, som t ex vissa kategorier fotografer har när det gäller autofokus och snabbheten att dra igenom en filmrulle.

Men det där med att kräva elektronik för att kunna mäta och nu senast lanseringen av objektiv utan bländarring tycker jag är ett magstarkt drag av Nikon för att försöka få folk att uppgradera både kamera- och objektivpark.
 
Jag tolkar ditt inlägg Jim som om du trots allt håller med mig i vad jag skrev tidigare.

Men vad är det för mätdata som kan komma att visa sig om jag skruvar av objektivet? Och är det så lyckat att skruva av objektiv om kameran är påslagen? Kanske vanligt att man gör så..??

När det gäller val av kamera så tycker jag man ska försöka ransaka sina behov..det är lätt att bli fartblind. Ibland förstås också svårt att veta sin behov som nybörjare. Som du minns så velade jag fram och tillbaka innan jag bestämde mig. Jag hade noll koll på kamerautrustning när jag ställde mina frågor om "val". Svaren varierade alltifrån billigare modeller till F80 och EOS 30/33. Jag hade alldeles säkert blivit nöjd med en EOS 30..men också 5000-6000:- kronor fattigare.

Av Gunte fick jag dock ett tips om Minolta 800si som verkar vara en gedigen kamera. Den verkar ha vettiga funktioner (inklusive spegeluppfällning har jag för mig) till ett helt okej pris. Denna modell är dock en "klump" som kanske inte passar som en kamera för allmänt bruk..att tex lätt kunna ta med sig överallt. Så att kompromissa kan vara det rätta ibland.

Man kanske skulle ta och införskaffa sig ett Minolta 800si hus för användning i kreativa syften. Då kan man använda sitt nuvarande 28-105 objektiv på det och istället använda Dynax 5 som andra- och "lätt-att-ta-sig-med-hus".. :)

Då gör man ju två flugor på smällen.. :)


/JP
 
Naj naj..Minolta 800si hade inte spegeluppfällning.. :(

Då är det inte lönt att införskaffa ett sådant. Och 11000:- för att få det på en Minolta känns som i mesta laget.. :) Tror jag avstår..


/JP
 
Jim...

Med Dynax 5 har jag möjlighet att med "custom" välja om slutaren ska exponera även om ett objektiv inte är monterat. Inga problem då alltså..!?

/JP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.