Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny Nikon D90 hänger sig konstant, meddelande F ??!
- Trådstartare pesco
- Start datum
goneaway
Aktiv medlem
Ägt kameran 2 månader och den senaste har den hängt sig. F blinkar. Vet någon hur man kommer runt det?
Fortsätter det så här måste jag reklamera kameran. Har stått på bröllop utan att kunna plåta. Hittar ingen lösning!
Det är väl en solklar reklamation, förstår inte varför du ens överväger att hitta en lösning själv. Gå direkt till butik och hämta ut en ny.
/Fredrik
Cronholm
Aktiv medlem
Ägt kameran 2 månader och den senaste har den hängt sig. F blinkar. Vet någon hur man kommer runt det?
Fortsätter det så här måste jag reklamera kameran. Har stått på bröllop utan att kunna plåta. Hittar ingen lösning!
Kan vara dålig kontakt mellan kamera och objektiv.En rengöring sedan bör det funka bättre.
Richard_90
Medlem
Sånt ska inte hända med en ny kamera, försök inte lösa det själv, gå bara till butiken och hämta ut en annan. Om en ny bil då och så skulle få motorstopp skulle man ju knappast överväga att laga den själv, eller hur?
miblomster_gmail.com
Aktiv medlem
Precis som föregående talar skrev, det är inte bara att gå in i butiken och få med sig en ny ut.
Kameran måste först skickas på kontroll och troligen kommer den bli lagad så länge den ej har blivit utsatt för något olämpligt tex. fukt eller kraftiga stötar.
Utbytes garantin brukar bara gälla i 7 dagar en så kallad DOA.
Detta har att göra med aktsamhet, butiken vill inte ta risken att kameran kan ha blivit skadad på något sätt som ej täcks av garantin.
+ förstå hur många kameror som skulle skrotas istället för att lagas om det fungerade så.
Mitt tips är att lämna in kameran snarast innan semestrarna börjar, då kommer reparationstiden förlängas en hel del.
Kameran måste först skickas på kontroll och troligen kommer den bli lagad så länge den ej har blivit utsatt för något olämpligt tex. fukt eller kraftiga stötar.
Utbytes garantin brukar bara gälla i 7 dagar en så kallad DOA.
Detta har att göra med aktsamhet, butiken vill inte ta risken att kameran kan ha blivit skadad på något sätt som ej täcks av garantin.
+ förstå hur många kameror som skulle skrotas istället för att lagas om det fungerade så.
Mitt tips är att lämna in kameran snarast innan semestrarna börjar, då kommer reparationstiden förlängas en hel del.
Christer2
Aktiv medlem
Jag hade samma problem redan andra dagen jag ägde kameran. Råkade ut för det när brudparet var på väg in i kyrkan. PANIK!!!
Ibland (under de följande fyra veckorna) "fastnade" kameran vid exponering och fick stängas av. Den bild som likväl togs i "fastnat" läge blev överexponerad och bildinformationen påstod att min lins var 1000 mm. Råkade även ut för kodmeddelande att minneskort saknades trots att sådant fanns och nyformaterades.
Torkade (efter fyra veckor) av kontakterna lins/kamera samt rentorkade kontakterna på minneskortet.
Problemet har inte dykt upp igen och nu är jag mycket nöjd med kameran.
Så leta upp en luddfri torkduk och problemet skall förhoppningsvis vara löst.
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
det är inte så att du använt ett icke-G obektiv och bländarringen flyttat sig från minsta bländare (störst siffra)... ifall bländarringen rör sig så få man felmeddelande [F EE]
Vreeswijk
Medlem
Har själv en d90 som hade samma problem, vid kontakt med nikon ombeddes jag skicka in den då det var ett vanligt fel. Fick tillbaks den efter ngn vecka och i servicepapprerna stod det att de lödat om kontakterna. Efter service har den funkat klockrent. Så skicka in den så kommer du få tillbaks en kamera som är helt fantastisk
Svarda
Aktiv medlem
Är det ett vanligt fel borde Nikon återkalla alla kameror med detta fel och givetvis ersätta dem med en ny där felet är åtgärdat. Kostar visserligen endel, men man visar iallafall att man är medveten om problemet och vill hjälpa till att åtgärda det. Är det ett oregelbundet återkommande fel som inte kan härledas till en viss serie eller liknande kan det visserligen vara svårare att veta vilka kameror som ska återkallas.
pesco
Aktiv medlem
Tack, tack...jag har haft superångest hela dagen. Inte kul...missade dotterns första leenden och skratt (6 veckor gammal jänta).
Jag känner bara en till med likadan kamera och de har samma problem. Jag trodde jag hade råkat trycka på någon knapp. 10 000 är ju mycket pengar.
Hoppas butiken inte kommer att krångla... Är det Dustin jag har köpt av eller Nikon jag ska vända mig till?
Jag känner bara en till med likadan kamera och de har samma problem. Jag trodde jag hade råkat trycka på någon knapp. 10 000 är ju mycket pengar.
Hoppas butiken inte kommer att krångla... Är det Dustin jag har köpt av eller Nikon jag ska vända mig till?
perstromgren
Aktiv medlem
Dustin.
D90 är en mycket bra kamera, du ska inte behöva ångra ditt val!
Per.
Micke801
Ny medlem
mMin har börjat att blinka F nu med efter knappt 2 veckor började med att det stog ERR sen efter det så kom det där dumma F fram men det går att fota ibland efter att man har taggit ut batteriet samt bytt instälningar Då kan man lyckas ibland med att ta några bilder innan F kommer upp igen....
Ska lämna in den i morgon men känns tråkigt när man bara han ha den i 2 Veckor
Ska lämna in den i morgon men känns tråkigt när man bara han ha den i 2 Veckor
Mankan G
Aktiv medlem
Dustin.
D90 är en mycket bra kamera, du ska inte behöva ångra ditt val!
Per.
Spar tid och kontakta Nikon direkt eller ännu bättre Lasses kameraservice i Nacka. Det är ändå till dessa som kameran förr eller senare kommer att skickas av Dustin. Du behöver alltså inte gå via Dustin.
Du kan givetvis först höra med Dustin. De kanske är snälla och byter ut den trots allt. Annars är rådet som sagt att ringa till Lasses först och sedan följa deras råd.... De är helt enastående i sin serviceanda
perstromgren
Aktiv medlem
Spar tid och kontakta Nikon direkt eller ännu bättre Lasses kameraservice i Nacka. Det är ändå till dessa som kameran förr eller senare kommer att skickas av Dustin. Du behöver alltså inte gå via Dustin.
Du kan mycket väl ha rätt i detta, men konsumentköplagen är rätt tydlig på den här punkten: försäljningsföretaget har ansvaret och borde få ta det. Om det innebär att tiden förlängs och att vi vet vilken verkstad som får jobbet är liksom en annan sak.
Jag ville bara förtydliga detta, inte vara i vägen för smarta lösningar.
Per.