Annons

Ny Nikon D90 eller Begangnad Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Stig Wengdahl

Ny medlem
Har sålt min Nikon D40 och skall köpa en ny men har fått erbjudande att köpa en Nikon D300 begangand till bra pris men utan objektiv.
Har med kikat en del på nya Nikon D90 som jag är väldigt sugen på !

Läser man på Ken Rockwells hemsida så är enligt hans åsikt D90 med nyare teknik vassare än D300 !

Men vilken är bästa köpet av dessa 2 ?
 
Har sålt min Nikon D40 och skall köpa en ny men har fått erbjudande att köpa en Nikon D300 begangand till bra pris men utan objektiv.
Har med kikat en del på nya Nikon D90 som jag är väldigt sugen på !

Läser man på Ken Rockwells hemsida så är enligt hans åsikt D90 med nyare teknik vassare än D300 !

Men vilken är bästa köpet av dessa 2 ?

Beror på vad du vill göra med kameran. Vill du göra så få inställningar som möjligt och ha filmmöjlighet, D90.

Vill du he en ergonomiskt bra kamera med snabbare/enklare tillgång till många manuella inställningar, D300.

Jag tror inte du med ögat kan se skillnad på resultatet med likadana inställningar.

/FW
 
Ok då låter det mer som om D90 passar mig !
Dvs jag är inget proffs på foto så en för avancerad kamera är nog inget för mig.
Då blir det att inhandla en D90 imorgon då :)
 
Hmm...Jag ser inget hos D90 som är bättre än D300an! Skulle vara filmningen då! Men vad ska man ha den till? Betydligt bättre med en vanlig videokamera!

D300an med batterigrepp skulle jag satsa på! Det är ju en semiproffskamera plus att den är vädertätad! Tar 8 bilder/sek med batterigreppet! tex...

/M
 
Stod i samma sits i början av veckan men min lott föll på en D90 och jag ska erkänna att jag inte ångrat mig en sekund. Tror inte D300 hade gett mig så mycket mer än D90 gör, faktiskt. Sen så är det ju roligare att få en ny kamera som ingen har hunnit pilla på + ett bra objektiv =)
 
Kanske inte en relevant jämförelse men efter att ha använt en D80 några veckor och nu har tillgång till D300 skulle jag valt D300 alla dar i veckan. Det är i mina ögon så mkt mer kamera, robustare tål hårdare behandling och upplever jag lättare att göra individuella inställningar på. Samt fungerar ger ljusmätning med äldre manuella nikonobjektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.