Annons

Ny monitor för 5-6000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag behöver en ny monitor för fotoredigering. Har fått tips om Dell UP2716D. Finns det något bättre alternativ i samma prisklass? Har läst mig till att den klarar 100% av AdobeRGB.

Det är inte aktuellt för mig att gå upp i budget och begagnat går bort. Jag vet att "riktiga" skärmar börjar på 10 papp och uppåt men jag jobbar inte yrkesmässigt med foto och har inte budget för det.

Jag äger ingen hårdvarukalibrator om det spelar in...

För två år sedan köpte jag en 32" Philips BDM3270 för 5000:-. Att det blev just den berodde delvis på att den var lätt att använda till två datorer samtidigt, antingen med två lika stora skärmbilder för dator A och B eller en stor med en liten infälld för B ovanpå A. Härlig storlek när jag har flera dokument eller fönster uppe och fungerar bra till Lightroom också. Men jag jobbar inte med fotoredigering yrkesmässigt så mina krav är kanske inte de högsta.

Det spelar in.

Rekommenderar dig (utöver slärm), att införskaffa ett ex. av Stefan Ohlssons bok Digital fotografi 4.0, där tar han (nog) upp det mesta du behöver veta vad det gäller digital bildbehandling.

Jag håller med Tony: köp Stefans bok, den gör det lättare att välja skärm, lättare att ställa in den skärm du köper och lättare att förstå det mesta kring de här frågorna. Klart läsvärd.

Här har du annars ett hanterbart urval med möjliga skärmar, du kan själv se vilka parametrar jag kryssat i:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s353968526

Jag håller med Tony: köp Stefans bok, den gör det lättare att välja skärm, lättare att ställa in den skärm du köper och lättare att förstå det mesta kring de här frågorna. Klart läsvärd.

Här har du annars ett hanterbart urval med möjliga skärmar, du kan själv se vilka parametrar jag kryssat i:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s353968526

Tack för tipsen! Jag såg att du satt intervallet från 70% av AdobeRGB. Duger det? Om man höjer den lite så är det nästan bara den Dellskärm jag redan funderade på som klarar det men jag har hört om problem med jämn belysning i Dells skärmar.

Tack för tipsen! Jag såg att du satt intervallet från 70% av AdobeRGB. Duger det?

Det kan låta som en tramsig motfråga, men är faktiskt värt att fundera över: Duger för vad?

Jobbar du mycket med kläd- eller möbelfotografering för kataloger, så nej. Jobbar du med att sälja dyra färgprintar, så nej. Men är du hobbyfotograf som vill redigera dina bilder och ha en rimlig chans att få dem ok i utskrift eller om du skickar in dem till tävlingar m m ... Så jodå.

Det är faktiskt inte den exakta siffran 70 % i sig jag brydde mig så mycket om, utan mest att jag genom att ange den parametern sållade bort en massa skärmar där tillverkaren eller återförsäljaren inte ens uppger färgrymd som en av parametrarna.

Om man höjer den lite så är det nästan bara den Dellskärm jag redan funderade på som klarar det men jag har hört om problem med jämn belysning i Dells skärmar.

Just jämnhet i belysning är en av de saker som kostar pengar att få till bra, så vill du ha riktigt jämn belysning måste du gå upp en hel del i prisklass.

Det kan låta som en tramsig motfråga, men är faktiskt värt att fundera över: Duger för vad?

Jobbar du mycket med kläd- eller möbelfotografering för kataloger, så nej. Jobbar du med att sälja dyra färgprintar, så nej. Men är du hobbyfotograf som vill redigera dina bilder och ha en rimlig chans att få dem ok i utskrift eller om du skickar in dem till tävlingar m m ... Så jodå.

Just jämnhet i belysning är en av de saker som kostar pengar att få till bra, så vill du ha riktigt jämn belysning måste du gå upp en hel del i prisklass.

Helt klart en befogad motfråga :)

Nej, jobbar inte med kläd- eller möbelfotografering.

Dock redigerar jag en del bilder och levererar även ibland till kunder för tryck och användning på webben mm. Har enskild firma, men bara som liten sidoverksamhet och kan inte få ihop pengar till en dyr skärm tyvärr.

Bilderna är till övervägande del naturbilder men det händer att något enstaka bröllop ska fotograferas, detta gör jag dock inte mot betalning utan uteslutande för släkt och vänner. Men bilderna ska ju bli bra ändå.

Jag sitter i dagsläget med en gammal Sony SDM-S205F 20" som jag varit nöjd med men herregud, jag inser nu att den måste vara över 10 år gammal och att den har sina brister och börjar bli sliten.

Helt klart en befogad motfråga :)

Nej, jobbar inte med kläd- eller möbelfotografering.

Dock redigerar jag en del bilder och levererar även ibland till kunder för tryck och användning på webben mm. Har enskild firma, men bara som liten sidoverksamhet och kan inte få ihop pengar till en dyr skärm tyvärr.

Bilderna är till övervägande del naturbilder men det händer att något enstaka bröllop ska fotograferas, detta gör jag dock inte mot betalning utan uteslutande för släkt och vänner. Men bilderna ska ju bli bra ändå.

För webben håller man ju sig hur som helst till sRGB, och det klarar även rätt enkla skärmar att visa hyfsat korrekt. Och pratar vi dagstidningstryck och faktiskt mycket magasinstryck också så räcker faktiskt sRGB.

Att ha en skärm med mindre färgrymd funkar, det är en bökighet man helt enkelt får hantera, det kan ibland göra arbete med vissa bilder lite bökigare, men hellre en skärm som visar en lite mindre färgrymd men gör det någorlunda korrekt än en som klarar en stor rymd, men med tokig färgmappning.

Här kommer tipset med att skaffa Stefans bok in: med den kunskapen i ryggen kan du undvika de flesta av problemen som kan uppstå om man har en skärm med en mindre färgrymd.

Jag sitter i dagsläget med en gammal Sony SDM-S205F 20" som jag varit nöjd med men herregud, jag inser nu att den måste vara över 10 år gammal och att den har sina brister och börjar bli sliten.

Bland de saker som händer med äldre skärmar är att belysningen minskar i stycka ("fading"). Vilket ofta också påverkar belysningens färgspektrum negativt vilket i sin tur bland mycket annat ofta innebär en med tiden allt mer mindre användbar färgrymd. Plus att eventuella ojämnheter tenderar att bli värre vartefter bakgrundsbelysningen tappar i styrka.

För normalt kontorsarbete kan en plattskärm vad det verkar hålla 15-20 år innan den blir för mörk och kontrastlös. Men för arbete där färger är viktigt är livslängden kortare eftersom förändringarna i bakbelysning har en negativ och svårförutsägbar effekt på färgvisningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar