Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa ny kamera i prisklassen där man finner dagens Canon EOS 300 och Minolta Dynax 5.

Är det någon som vet om Canon eller Nikon inom det närmaste året kommer komma med en ny modell i denna prisklass?

Har dessutom sett på Minoltas website att de i slutet av april släpper en ny modell - Dynax 4. Någon som vet på vilka punkter denna skiljer sig från Dynax 5?

Tacksam för svar!

Den ända modellen jag känner till och ska försöka byta till mig som nytt 2:a hus är Nikon F55. Något enklare än F65:an.

Den kommer släppas inom en månad i europa. Prisklassen vet jag ännu inte tyvärr. Men troligtvis någonstans under F65:an. Det är vad Nikon planerar. Efter som jag är trogen Nikonanvändare så vet jag ingenting om nya kameror hos Canon den närmsta framtiden...

/Robert

Tveksamt att det släpps någon konsumentkamera i den klassen från Canon då 300:an inte är så gammal ändå. Motsvarigheten till Nikons F55a heter förmodligen EOS 3000 på canonspråk. 300/3000 modellerna lanserades i mitten på 1999 och kameran som blev ersatt hette 500n/5000 som lanserades sensommaren 1996/Januari 1995 och före det EOS 500 från 1993. Så det finns ett spann på ca: 3 år mellan olika modeller från canon. Vilket innebär att nästa modell borde lanseras i mitten på 2002, men eftersom det är vääldigt tyst från canon så ???

Är inte Nikon F55 redan ute i butikerna??

ScandinavianPhoto presenterar den i sin senaste "Photo-katalog". Där står visserligen inget pris utan bara "ring för info".

Axel..

Dynax 4 har jag inte hört någonting om. Jag vet alltså inte på vilka punkter den skiljer sig från Dynax 5. Jag skulle tro att det är en lite nedbantad version av Dynax 5..av namnet att döma. Men sådant kan man ju inte helt lita på heller .. :p

Dynax 5 kom i slutet av förra året och är alltså ganska ny. Någon ersättare till den tror jag knappast att 4:an är iallafall. Ska kila in på Minoltas sida och ta mig en titt för att se vad som kan skilja modellerna åt.

Återkommer om jag hittar något..

/JP

Canons 3000 ersattes ju relativt nyligen av 3000N, så om Canon fortsätter på samma spår som Jeppe antyder så bör det komma en 300N (eller något liknande) i höst.

Men om Canon inte lägger till bättre sökare (skärpemässigt sett), spegeluppfällning eller återspolning av film med remsan ute, så skulle jag inte vänta på en sådan kamera, utan ta en 300:a. Det är nämligen en 300:a jag har, och det är de sakerna jag saknar på den kameran. Men i övrigt är jag helt nöjd med den.

Visst, jag skulle kunna tänka mig att en 300N skulle kunna ha lite snabbare lägsta exponering, ögonstyrning eller snabbare filmframmatning, men är det värt att vänta på, om det över huvud taget kommer? Det kan bara du svara på.

/Fredrik

Nu har jag kikat på Minoltas sida angående Dynax 4. Det verkar vara som jag trodde..en nedbantad version av Dynax 5.

Detta skiljer, vad jag kan se, Dynax 4 mot Dynax 5:

* Samma design och logiska utplacering av knappar. Samma storlek..men Dynax 4 är 20g lättare.

* 1/2000 som snabbaste slutartid för Dynax 4. För Dynax 5 gäller 1/4000 som snabbaste slutartid.

* Blixtsynk: 1/90 gentemot Dynax 5:s 1/125

* Filmframmatning: 1,7 b/s för Dynax 4 medan Dynax 5 har 3 b/s.

* 12 användarfunktioner gentemot 5:ans 14 st.

* Dynax 4 verkar sakna ögonstart.

* Modellerna har samma 14-fälts bikakemönstrad ljusmätning, men verkar ha olika sökare. I Dynax 4 är sökaren liknande/samma som hos Dynax 7 och Dynax 9. Den är sfärisk i sin utformning. I Dynax 5 är den däremot rektangulär och har 7 fokusavkännare som kan ställas in efter tycke. Misstänker att den sfäriska formen innebär ett mindre fokusområde. Sökaren är skarp på Dynax 5 och säkert också på 4:an. Vilken som är bäst/sämst kan jag inte uttala mig om.

* Skärpedjupskontroll har jag inte hittat någon information om. Jag blir förvånad om inte Dynax 4 har skärpedjupskontroll. Men jag kunde som sagt inte se någon information om det i den tekniska beskrivningen.

Som helhet verkar det vara ett ganska kompetent kamerahus. Vill man ha en liten smidig kamera som är enkel att använda är det säkert ett bra val. Klart jämförbar med en Canon EOS300 inbillar jag mig. Men kolla upp det där med skärpedjupskontroll iallafall. Det vill du nog gärna ha framöver.

/JP

forstheim skrev:
Är inte Nikon F55 redan ute i butikerna??

ScandinavianPhoto presenterar den i sin senaste "Photo-katalog". Där står visserligen inget pris utan bara "ring för info".

/JP

Nej, det står troligtvis i katalogen för att den ska hållas aktuell ett tag till. Ringde och dubbelcheckade för säkerhets skull. Dom visste varken när den kommer eller på vilken prisnivå den kommer att hamna...

Haha det var ju bra. Ring för info.

- Tuut..Tuut
- Scandinavian Photo, Henrik
- Hej jag hade lite frågor om Nikon F55
- Ja, vi vet ingenting
- Tack då.

:D :rolleyes:

Flutte, bara att skaffa en filmutdragare och gräva i kasetten ;)

Och det vanliga tillägget: glöm inte att kolla in Pentax. MZ-6 är alldeles ny, MZ-5N några år gammal men fortfarande en utsökt kamera. Systemet kan kompletteras med samtliga Pentaxobjektiv sedan de skapade K-bajonetten i början av 70-talet.

Jeppe:

Jodå, filmutdragaren fungerar bra! Har ännu inte lyckats repa någon film, även om man känner sig lite illa till mods... :)

/Fredrik

Intressant...

Niklas: Du vet inte när den kan tänkas komma eller vad som skiljer den från nuvarande EOS 300?

Nja..han verkade lite hemlighetsfull...fick inte ur honom så mycket mer än att det är nåt på G...

Han ville mest prata om den nya APS kameran IXUS III och D60... ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar