Annons

Ny Mac + Skärm för 20.000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

antontiilikainen

Aktiv medlem
Här sitter jag och tittar på datorer, dags att byta ut min gamla iMac 21,5" som jag förgäves försökt uppgradera RAM-minnet på.

Har en budget på ungefär 20.000, har varit inne på ny iMac 27" men börjar nu snegla åt Mac Mini tillsammans med någon vass skärm.

Det jag själv är osäker på är hur mycket prestanda jag faktiskt behöver (man får ju mer hårdvaruklös med iMac).

Jobbar med 24MP RAW-filer från Nikon D610, vill kunna köra Lightroom och Photoshop parallellt och har väldigt dåligt tålamod med laddtider. Ibland blir det väldigt många bilder som pillas med hit och dit i LR.

Processorer, i5 och i7 hit och dit, 8 eller 16GB RAM, jag blir alldeles snurrig. Vad rekommenderar NI för setup? Är en nästan topspecad iMac bästa alternativet eller räcker en Mac Mini med 8GB RAM för mina ändamål? Vill gärna att datorn håller i ett par år rent prestandamässigt också, och inte ger upp vid mjukvaruuppdateringar etc. Jobbar inte med video eller superavancerad retusch/photoshoppande/digitalskapande, enbart fotoredigering/standardretusch.

Undrar även över skärmar såklart, om det nu skulle bli en Mac Mini. Vad rekommenderas i min budget?

Oerhört tacksam för svar!

MVH
Anton

P.S. Kan man uppgradera RAM i dagens Mac Mini?

Man kan uppgradera minnet i mac mini, gjort det själv.

För bra prestanda tror jag att det viktigaste är att ha en ssd disk. De är bra mycket snabbare än en vanlig mekanisk. Jag hade gått på en uhd skärm om jag köpt nytt idag men tyvärr är inte mac mini eller iMac tillräckligt för en sådan ännu. Du måste upp till en MacBook PRO eller mac Pro för att det skall fungera. Skulle tro att det ändrar sig vid släppen i september dock.

Här sitter jag och tittar på datorer, dags att byta ut min gamla iMac 21,5" som jag förgäves försökt uppgradera RAM-minnet på.

Har en budget på ungefär 20.000, har varit inne på ny iMac 27" men börjar nu snegla åt Mac Mini tillsammans med någon vass skärm.

Det jag själv är osäker på är hur mycket prestanda jag faktiskt behöver (man får ju mer hårdvaruklös med iMac).

Jobbar med 24MP RAW-filer från Nikon D610, vill kunna köra Lightroom och Photoshop parallellt och har väldigt dåligt tålamod med laddtider. Ibland blir det väldigt många bilder som pillas med hit och dit i LR.

Processorer, i5 och i7 hit och dit, 8 eller 16GB RAM, jag blir alldeles snurrig. Vad rekommenderar NI för setup? Är en nästan topspecad iMac bästa alternativet eller räcker en Mac Mini med 8GB RAM för mina ändamål? Vill gärna att datorn håller i ett par år rent prestandamässigt också, och inte ger upp vid mjukvaruuppdateringar etc. Jobbar inte med video eller superavancerad retusch/photoshoppande/digitalskapande, enbart fotoredigering/standardretusch.

Undrar även över skärmar såklart, om det nu skulle bli en Mac Mini. Vad rekommenderas i min budget?

Oerhört tacksam för svar!

MVH
Anton

P.S. Kan man uppgradera RAM i dagens Mac Mini?

Sitter idag med en Mini som jag köpte för ungefär ett år sen. Den är uppgraderad med 8 gb RAM minne. I dagens Mini kan man lätt installera extra RAM minne. Du vänder på Minin och skruvar bort det svarta runda locket. Det är dock viktigt att du installerar rätt RAM minne.
Jobbar en del med Snapheal och andra program som har köpts via App Store. Skulle tro att det funkar lika bra med LR och PS. Använder ett program som heter Pixelmator och funkar kalas.

Ang skärmar så kan du ansluta den via HDMI kabeln som följer med. Själv har jag en Cinema Display
på 20 tum. Är helnöjd och har min tredje Mini.

Sitter idag med en Mini som jag köpte för ungefär ett år sen. Den är uppgraderad med 8 gb RAM minne.

Börjar bli mer och mer inne på Mini, just för att kunna köpa en schysst skärm. Vilka minnen använde du? Känner bara till Corsairs Mac-serie.

Man sparar ungefär 1500 spänn på att uppgradera själv (Apple kan allt vara lite snikna).

Man kan uppgradera minnet i mac mini, gjort det själv.

För bra prestanda tror jag att det viktigaste är att ha en ssd disk. De är bra mycket snabbare än en vanlig mekanisk.

Vilket minne använde du? Tillverkare alltså.

Vet du något om deras Apples Fusion Drive? Tydligen någon hybrid mellan vanlig och flashlagring för ökad hastighet.

Är inne på Fusion Drive eftersom man då får 1TB hårddisk istället för bara 256GB.

jag satt som du och funderade på vad man skulle ha för att slippa vänta om man jobbade med både PS och LR mer el mindre samtidigt.

Jag köpte en Macbook Pro, 16GB RAM, i7 professor samt 500 GB SSD disk med en extern SSD tower med 4st 500GB SSD diskar via trådlöst..

Har inte lagat en enda gång...rena drömmen..helnöjd att jag äntligen kan köra PS och LR och jobba mellan dom..

En mac mini med en "riktig" bildskärm är ett bra val. Du får mycket för pengarna. Köp INTE en mac skärm. Inte om du ska hålla på med bildbehandling. Deras skärmar är snygga men rätt medelmåttiga. Satsa på en Eizo eller NEC.

mvh
cf

Jag kör Mac minis senaste modell, köpte den när den kom ut med fusion drive.

Ska uppgradera minnet när jag får pengar över men än har jag inte heller känt att det behövts.

Det hela fungerar mycket bra. Hade iMac innan, en gammal vit modell som jag hade många år. Behövde aldrig kalibrera den skärmen, det gick ju inte heller för den delen men det stämde ändå. Matt skärm hade jag då. Eftersom mac nu bara släpper blanka iMac´s så valde jag en mac mini och köpte en separat skärm från Nec. Valde mellan Eizo och Nec men Nec hade rea så det blev lätt en sådan :)

Jag tycker Fusion drive fungerar mycket bra. Visst är det säkerligen ännu snabbare med enbart SSD men det beror ju på hur mycket pengar man vill lägga och hur mycket minne man vill ha och så vidare. En prioritering. Fusion drive passade mig bra och den är bra snabb tycker jag.

Men om det nu är på gång en ny modell mac mini så vänta på den. Jag väntade hur länge som helst när dom skulle släppa ny mac mini. Frustrerande men det var det värt. Inte så kul att köpa en ny dator nu och sen släpper dom en uppgradering om 1 månad ;-)

Mvh / Johannes

Jag gick nyligen från PC till Mac Mini och började först med i5 modellen men kände ganska omgående att det var en märkbar prestandaförlust från min Windowsmaskin.

Bytte efter en vecka till i7 modellen. Har petat i 16 GB RAM från Corsair. Går som tåget. Kör LR och PS samtidigt och mina bildfiler kan stundom bli riktigt feta men datorn knorrar inte. Har även köpt en SSD men dragit mig för att installera den då det verkar lite bökigt. Men det står på tur...

Har också hört rykten om kommande modeller men som vanligt så innebär det inte att nuvarande är ett dåligt köp. Men jag hade nog gått på i7:an...känns som den kommer leva längre.

Jag gick nyligen från PC till Mac Mini och började först med i5 modellen men kände ganska omgående att det var en märkbar prestandaförlust från min Windowsmaskin.

Bytte efter en vecka till i7 modellen. Har petat i 16 GB RAM från Corsair. Går som tåget. Kör LR och PS samtidigt och mina bildfiler kan stundom bli riktigt feta men datorn knorrar inte. Har även köpt en SSD men dragit mig för att installera den då det verkar lite bökigt. Men det står på tur...

Har också hört rykten om kommande modeller men som vanligt så innebär det inte att nuvarande är ett dåligt köp. Men jag hade nog gått på i7:an...känns som den kommer leva längre.

Kan man alltså köpa SSD-disk och installera i efterhand? Vilken hårddisk har du nu?

Drar mig för att köpa versionen med vanlig SATA-disk, men SSD eller Fusion-diskarna gör leveranstiden låååång...

Jag köpte nuvarande Mac Mini-modellen när den släpptes och uppgraderade rätt omgående till 16GB RAM. Som har sagts redan så är minnet en baggis att byta, använd lämplig supportsida för att få rätt minnen t ex http://www.dustinhome.se/page/197/kingston-konfigurator/.

För ett par månader sen uppgraderade jag till en egenbyggd Fusion-drive (kompletterade befintlig 1TB disk med en 500GB SSD), funkar underbart men är absolut inget jag rekommenderar om man inte är van med att pilla & skruva i väldigt tätpackade elektronikprylar... :)

Jag kör iof bara Lightroom (inte PS) och jag tror att smärttröskeln för laddtider är väldigt personlig, men för mina behov är den mer än tillräcklig anser jag.

Fusion är 2 diskar, en vanlig och en SSD som för operativet ser ut som en disk. I bakgrunden skyfflas den mest använda informationen över till SSDn vilket gör att det du sysslar med mest får fördelarna av SSD (prestanda) samtidigt som du även får fördelarna med mekanisk disk (utrymme). Såvitt jag vet monterar Apple en 128GB SSD tillsammans med 1TB alternativet (men jag är osäker på det).

Du har inte sagt vilka lagringsbehov du har men om du iaf vill ha mer än 500GB (som i basmodellen) så skulle jag ta en i7 och köpa till minne från annat ställe (ca 1500-1600.- för 16GB i dagsläget).

Kan man alltså köpa SSD-disk och installera i efterhand? Vilken hårddisk har du nu?

Drar mig för att köpa versionen med vanlig SATA-disk, men SSD eller Fusion-diskarna gör leveranstiden låååång...

Det är standard 2.5" diskar som används så om du inte är obekväm med att skruva lite och kan följa en anvisning på webben så är det bara att byta själv. iFixit brukar jag kolla på https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+2012+Hard+Drive+Replacement/11716

Börjar bli mer och mer inne på Mini, just för att kunna köpa en schysst skärm. Vilka minnen använde du? Känner bara till Corsairs Mac-serie.

Man sparar ungefär 1500 spänn på att uppgradera själv (Apple kan allt vara lite snikna).

Hm jag köpte minnena installerade i datorn dvs från Apple. Lite extra kostnad men det var det värt.Om du vill ha tips på minnen som funkar kan jag rekommendera en titt i Macworlds forum. Där finns det unga killar som kan sida datorer som sin egen bakficka.Kan säga att dom har hjälpt mig många gånger...

Instämmer i de som menar att en ny Mini torde se dagens ljus rätt snart. Fast kan du inte vänta -slå till.

Du har inte sagt vilka lagringsbehov du har men om du iaf vill ha mer än 500GB (som i basmodellen) så skulle jag ta en i7 och köpa till minne från annat ställe (ca 1500-1600.- för 16GB i dagsläget).

Lagringsbehov har jag inte mycket av, kör med externa hårddiskar för själva lagringen, kan hända att jag har aktuella bilder som skall redigeras på datorns hd, för att slippa väntetiden när man redigerar direkt från extern hd.

Precis så tänkte jag göra med RAM, köpa Corsair Mac Memory 2x8 GB och bara köpa Mac Mini specad med 4GB RAM.

Man kan ju använda en extern skärm även till en iMac men då blir det lätt dyrare än 20' för både dator och skärm. En Mac Mini är nog bra men satsa på fusion drive eller en ren ssd-disk. Det går att byta själv men du bryter garantin.

Man kan ju använda en extern skärm även till en iMac men då blir det lätt dyrare än 20' för både dator och skärm. En Mac Mini är nog bra men satsa på fusion drive eller en ren ssd-disk. Det går att byta själv men du bryter garantin.

Jag förstår detta men skärmen på Imac är bra. Det finns en anledning till att många fotografer använder Imac även de som jobbar färgkritiskt: fotar textiler och dylikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar