ANNONS
Annons

Ny mätsökaroptik: C Sonnar T* 50/1,5 ZM

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Priset skulle vara kring det för Biogon 25mm ZM skrev Tony Rose på PopFlash Photo och det är 900 USD. han skulle börja ta upp beställningar i augusti så den kommer kanske ut senare?

Tack för info Nils! :)

Det priset känns överkomligt för denna "technologigical reincarnation of the one and only"! :)

Sedan hoppas jag att inte så många fattar vad detta är för en godbit....
så det blir problem vid beställning...! ;)

Graal skrev:
Priset skulle vara kring det för Biogon 25mm ZM skrev Tony Rose på PopFlash Photo och det är 900 USD. han skulle börja ta upp beställningar i augusti så den kommer kanske ut senare?

Och Nils, du som håller litet koll på vad som skrivs om nya 1,5:an,
har du läst om nå'n annan upptäckt detta:
"De handlar faktiskt om ett förverkligande av ett provobjektiv från 1939, Sonnar 1,4/5cm..."

/Bengan

Det är givetvis fullständigt vansinnigt att köpa en 50 mm optik nu. Inte minst till detta pris. Ändå är det här kul! Jag gillar kompakta objektiv, som ändå är välbyggda och ljusstarka.

Mitt Summicron 50/2,0 är ingen favorit. Det är en tung mässingspjäs med dålig närgräns (1 m). Min Leica M2 blir framtung med detta objektiv. Jag använder det nästan aldrig, utan föredrar 35 mm.
Min normal har annars varit Micro-Nikkor 55/2,8.. Men då snackar vi ju Nikon och spegelreflexkameror. Stor och klumpig normal, med låg ljusstyrka. Men mycket bra skärpa.

50 mm:s brännvidd är klart underskattad, av många förståsigpåare. men en ljusstark normal hör hemma i varje kameraväska. I regel mycket skärpa för pengarna.

Urr skrev:
Det är givetvis fullständigt vansinnigt att köpa en 50 mm optik nu. Inte minst till detta pris. Ändå är det här kul! Jag gillar kompakta objektiv, som ändå är välbyggda och ljusstarka.

Mitt Summicron 50/2,0 är ingen favorit. Det är en tung mässingspjäs med dålig närgräns (1 m). Min Leica M2 blir framtung med detta objektiv. Jag använder det nästan aldrig, utan föredrar 35 mm.
Min normal har annars varit Micro-Nikkor 55/2,8.. Men då snackar vi ju Nikon och spegelreflexkameror. Stor och klumpig normal, med låg ljusstyrka. Men mycket bra skärpa.

50 mm:s brännvidd är klart underskattad, av många förståsigpåare. men en ljusstark normal hör hemma i varje kameraväska. I regel mycket skärpa för pengarna.

Tack för dom orden Urban!!! :)

Stärker mig i min uppfattning att ändå köpa detta mytos-objektiv! :)

För det här är en glugg för aficionados!! ;)

Mvh Bengan

Benganbus skrev:
Och Nils, du som håller litet koll på vad som skrivs om nya 1,5:an,
har du läst om nå'n annan upptäckt detta:
"De handlar faktiskt om ett förverkligande av ett provobjektiv från 1939, Sonnar 1,4/5cm..."

/Bengan

Nej, vad jag kunde läsa mig till skrev ingen något om detta på rangefinderforum. Däremot var det lite diskussioner om konstruktionen i allmänhet, om det var en Ernostar istället för "äkta" Sonnar osv. Samt om bländarbladens form. Man man nämnde inget om att det skulle vara just ett förverkligande av en provkonstruktion från 1939.. Den "galne" Proffesorn från Pensacola", Raid W Amin, har dock inte gjort något inlägg. Han har annars tidigare skrivit om just förkrigs- 50mm/1,5 Sonnaren. och verkade också vara en fantast av den. Bilderna har jag länkat till tidigare och de imponerar åtmionstone på mig även i förstoring. Det är smått sensationellt, som jag ser det för en så pass gammal konstruktion. Inte konstigt att den nu kommit i nytappning som jag ser det. Håller vi lite koll på tråden på RF så kanske han har något intressant att komma med?

Graal skrev:
Nej, vad jag kunde läsa mig till skrev ingen något om detta på rangefinderforum. Däremot var det lite diskussioner om konstruktionen i allmänhet, om det var en Ernostar istället för "äkta" Sonnar osv. Samt om bländarbladens form. Man man nämnde inget om att det skulle vara just ett förverkligande av en provkonstruktion från 1939.. Den "galne" Proffesorn från Pensacola", Raid W Amin, har dock inte gjort något inlägg. Han har annars tidigare skrivit om just förkrigs- 50mm/1,5 Sonnaren. och verkade också vara en fantast av den. Bilderna har jag länkat till tidigare och de imponerar åtmionstone på mig även i förstoring. Det är smått sensationellt, som jag ser det för en så pass gammal konstruktion. Inte konstigt att den nu kommit i nytappning som jag ser det. Håller vi lite koll på tråden på RF så kanske han har något intressant att komma med?

Skall bli intressant att följa tråden! :)

Min sagesman, Peter Hennig, han har koll! :)
(Vad gäller släktskapet med 1,4 provobjektivet bla.)
Är det någon Zeiss-historiker/samlare som kör fast (runt om i världen)
så brukar Peter lösa upp det hela!! :)

Och som sagt, mycket intressant, och oväntat!!
Undrens tid är ännu inte förbi! ;) :)

alf109 skrev:
Dålig bild, men bättre än ingen bild :)

Dålig modell ;)
men bättre än ingen modell alls för att hålla i en Leica IIIf med en Sonnar 1,5/5 cm från 1946! ;)

Ps.
Å Affe, visst en det litet ball't med Leicavit!! :)

Bilagor

• leica-sonnar.jpg
    leica-sonnar.jpg
    53.5 KB · Visningar: 179
Benganbus skrev:
Dålig modell ;)
men bättre än ingen modell alls för att hålla i en Leica IIIf med en Sonnar 1,5/5 cm från 1946! ;)

Ps.
Å Affe, visst en det litet ball't med Leicavit!! :)

Fan, du börjar få mej riktigt sugen på den där gluggen (alldeles oavsett MTF och dyl). Många gillar ju även de äldre summiluxerna trots att de inte är "världens skarpaste". Vilken karaktär har sonnaren? Finns det något att relatera till som en femtiotalist känner igen?
Bilden kommer från photodo, dom har en del intresanta articklar om bl.a. objektiv där
www.photodo.com/nav/artindex.html

Bilagor

• sonar.jpg
    sonar.jpg
    39.4 KB · Visningar: 158
alf109 skrev:
Fan, du börjar få mej riktigt sugen på den där gluggen (alldeles oavsett MTF och dyl). Många gillar ju även de äldre summiluxerna trots att de inte är "världens skarpaste". Vilken karaktär har sonnaren? Finns det något att relatera till som en femtiotalist känner igen?
Bilden kommer från photodo, dom har en del intresanta articklar om bl.a. objektiv där
www.photodo.com/nav/artindex.html

Now You Talking !! :)

Å hur tror du jag funderar!!! ;)

B)

alf109 skrev:
....Vilken karaktär har sonnaren? Finns det något att relatera till som en femtiotalist känner igen?

Vi ser här två "olika" konstruktioner...
på samma koncept...

1. Sonnar 1,5/5 cm 1930, gjord för Contax I och II

2. Sonnar 2006, nyräknad, (efter provobjektivet 1,4) ??

Måste fundera litet för att ge ett bra svar vad gäller karaktären för den tidigare Sonnaren...
/B

Mera Zeiss Ikon.....

Verkar vara några små tillbehör PG också..

-----------------------------
Dear Mr. Bjorkbom,

Thank you for your email dated June 11, 2006.

We will present some accessories at the Photokina expo......
So please have a little patience.

Best regards,
Katja Schuler
------------------------------

Har jämfört summicron 50 med planar 50 och tycker att de både konstruktionsmässigt och prestandamässigt ser ganska lika ut. Någon som vet mer om detta?

Anledningen till frågan är att jag skulle vilja ha en "summicron 50" med bättre motljusegenskaper.

alf109 skrev:
Har jämfört summicron 50 med planar 50 och tycker att de både konstruktionsmässigt och prestandamässigt ser ganska lika ut. Någon som vet mer om detta?

Anledningen till frågan är att jag skulle vilja ha en "summicron 50" med bättre motljusegenskaper.

Fått ytterligare information från Peter Hennig:

"Det är ju riktigt att C Sonnar 1.5/50 T* ZM har ett marginellt lägre MTF än Planar 2/50 T* ZM. Planaren är i sin symmetriska ursprungstyp oerhört stark, i ett modernt koncept från en kompetent tillverkare.

Dock - det finns inte en chans att detektera den skillnaden i verklig bild, du kan glo så ögonen blöder.
För denna lilla skillnad, som du alltså inte kan se i verkligheten, får du drygt 2/3 bländarsteg högre ljusstyrka i ett kortare (!) objektiv (Planaren 51mm, Sonnaren 45mm) samt bättre slöj- och reflexfrihet. Dessutom fantastiskt nog, lite lägre distorsion än Planaren. Sonnaren har även en sådan konstruktionstyp bakom bländaren, att den troligen har lite lägre diffraktion vid små bländaröppningar, men detta är marginellt".

Så kära vänner,
gissa vilket objektiv jag kommer att köpa till min Leica M6!!?? :)

B)

Ps. Och Affe,
även om Sonnaren kommer att funka som en teleglugg för mig :)
så blir det ett köp! :)

Mer om den nya Sonnar 1,5:an till Zeiss Ikon...

Min vän fotohistorikern/fototeknikern Peter Hennig, har hittat några mycket intressanta saker vad gäller den nya Sonnaren..
Historiskt intressant...
Tekniskt intressant...

Men,
då Peter håller på att skriva en artikel för Zeiss Historica Society om detta, och har bett mig och några andra att inte.......så....

Jag kommer i alla fall att köpa ett ex. av Sonnar 1,5/5 cm T* ZM till min Leica M6... :)

Ps.Ursäkta tjatet om att köpa!! ;)

Senast ändrad:
Du är ursäktad. :D

Själv har jag skrivit till Jultomten och önskat mig en Zeiss Ikon med ett Biogon 25/2,8 och ett Sonnar 50/1,5

lovar att vara snäll -- MW

Benganbus skrev:
och därmed åstadkommit marknadens mest kompakta normalobjektiv i den ljusstyrkeklassen.
Måhända ska man kanske inte räkna Olympus OM-objektiv till marknaden längre, men:

C Sonnar 1.5/50
ø 56 mm, längd 45 mm, 250 g

Zuiko 50mm f/1.4
ø 60 mm, längd 36 mm, 230 g

Magnus W skrev:
Du är ursäktad. :D

Själv har jag skrivit till Jultomten och önskat mig en Zeiss Ikon med ett Biogon 25/2,8 och ett Sonnar 50/1,5

lovar att vara snäll -- MW

Den kombinationen kommer nog tomten att få höra flera gånger! :)

Trodde aldrig att jag skulle köpa en normal till..
men det är aldrig försent att ändra sig! :)
B)

PMD skrev:
Måhända ska man kanske inte räkna Olympus OM-objektiv till marknaden längre, men:

C Sonnar 1.5/50
ø 56 mm, längd 45 mm, 250 g

Zuiko 50mm f/1.4
ø 60 mm, längd 36 mm, 230 g

Det stämmer, Olympus har/haft en del små fina gluggar :)

Entropin, andra huvudsatsen..."Det va bättre förr!" ;)

/Bengan

Ps.
Var också tvungen att mäta den första versionen av Sonnar 1,5:an.
Tror den är från 1932 eller 1933.

Hela optikens längd är 4 cm.

Längd från framkant till anslag är 3,1 cm.

Den optikdel som sticker ut från kamerakroppen är 2,8 cm lång.

Sannolikt en av de mest kompakta 1,5/5 cm som tillverkats för småbild.
(Contax I)

Har faktiskt en bild på den...
Dålig bild, mycket snack dock..! ;)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5175

I nästa version blev optiken litet längre.
Den sticker ut 3,8 cm från min M Leica.
Men är ändå ganska kompakt.

Litet av tanken på 1930-talet, de va just att göra en kompakt kamera/optik.
Man hade prototyper på 1,4/5 cm men valde att göra en 1,5/5 cm då den optiken blev tydligt kompaktare.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar