Annons

Ny laserskrivare? - Epson Pro 3800 eller liknande för vanliga utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Ni som har lite mer avancerade skrivare eller skrivare med dyra bläckpatroner, hur gör ni med vanliga utskrifter? Jag ska förklara vad jag menar.

Jag har en urgammal svartvit HP Laserjet 4L som skriver ut svartvita laserutskrifter i en upplösning av 300 dpi, vilket ser rätt fattigt ut med dagens mått mätt. Att byta patronen med kolpulver brukar kosta runt 600-700 kr och jag upptäckte nyligen att en helt ny HP laserskrivare kostar inte mer än ca 1000 kr och då skriver den ut med 600 dpi och 16 sidor/min istället för mina 4 sidor/min, så någon ny patron till min gamla maskin blir det nog aldrig mer.

När man ändå sitter och surfar på tillverkarnas skrivarsidor, så upptäcker man snart att det inte kostar många kronor extra att gå upp till en färglaserskrivare, i alla fall tills man börjar undersöka priset för färgpulverpatronerna i en sådan färglasermaskin, då börjar man undra om man på något effektivt sätt istället kan utnyttja sin fotoskrivare för vanliga färgutskrifter och vad det i så fall skulle kosta i jämförelse.

Jag vill gärna kunna skriva ut vanliga utskrifter i färg, men gör det ganska sällan och har därför svårt att motivera färgpulverkostnaden för en färglaserskrivare. Rent kostnadsmässigt verkar det mest optimalt att kombinera en svartvit laserskrivare med bläckstråleskrivaren för färgutskrifter (och jag ber er inte om en kostnadsberäkning - den kan jag göra själv), men det vore kul att hör hur ni andra brukar göra?

Mvh/Lars

Ps) Om jag skriver ut på vanliga kopieringspapper via min Epson Pro 3800, så får jag bäst resultat med blandade utskrifter (text och foton), genom att ställa skrivardrivrutinen på Plain Paper - Matte Black; Printer Color Management - Color Controls - Mode EPSON Standard (sRGB), Gamma 1.8; Print Quality, Normal 360 dpi.
 
Jag gör nästan som du tänker göra men istället för en laserskrivare har jag en HP Deskjet 850C från mitten av 90-talet som jag laddar om patronerna på med bläck i lösvikt sedan många år. Den har 600dpi upplösning och skriver väldigt snyggt när man har en ny originalpatron i, sedan blir det sämre efter några påfyllningar. Den här används till vardags för div utskrifter där utseendet spelar mindre roll. Den startar snabbt och skriver ut väldigt snabbt om man nöjer sej med konceptläget och är standardskrivare på laptopens parallellport. Som fotoskrivare har jag en Canon s820 från 2001 som fortfarande skriver ut foton i högsta kvalite. Den är i sin tur standardskrivare på desktopen.
 
Har en Canon 9000 Pro som jag skriver foto på. Däremot inga vanliga utskrifter. Till det använder jag antingen än gammal svartvit OKI "laser" eller en Multifunktions skrivare Canon MP 600R (den skriver helt OK i färg och fina foton också).

På jobbet köpte jag nyligen en Xerox färglaser i prisklassen 3000:-. Gjorde någrat testutsrkifter av foton men resultatet blev riktigt dåligt, funkar däremot bra för textdokument med lite färg, stapeldiagram osv.

Billigast blir det dock på min gamal HP Laserjet 5000, svartvit, skriver A3 när det behövs, sprutar ut A4 i god takt och behöver aldrigt byta toner! :)

Mvh
Anders
 
Ursäktar om jag kapar tråden en liten stund men det verkar som detta är rätt ställe att fråga på.

Ha kollat lite efter fotopapper till laserskrivare, finns det speciellt papper för laser? eller går det att använda samma som till bläckskrivare?

Mvh Axel
 
jag kör en liten laserskrivare till fakturor etc.
7800 skrivarn använder jag bara till bilder.
 
Jag kör en några år gammal sv/v laser för allt som inte behöver vara färg. De få gånger jag behöver färg hemma skriver jag ut det på bläckstrålen med det svarta bläck som för närvarande sitter i.
 
Jimfear skrev:

Ha kollat lite efter fotopapper till laserskrivare, finns det speciellt papper för laser? eller går det att använda samma som till bläckskrivare?

Mvh Axel

Jag vet inte men jag gissar att det är slöseri att använda ett riktigt fotopapper avsett för bläckstråleskrivare i en färglaser. Dessutom är väl tjockleken på en del fotopapper mer än vad laserskrivarna klarar av.

Det kanske finns något speciellt papper för fotoutskrift på laser??
 
AFJ skrev:
Jag vet inte men jag gissar att det är slöseri att använda ett riktigt fotopapper avsett för bläckstråleskrivare i en färglaser. Dessutom är väl tjockleken på en del fotopapper mer än vad laserskrivarna klarar av.

Det kanske finns något speciellt papper för fotoutskrift på laser??

Jag är rädd att man kan förstöra fixeringsenheten när/om emulsionen smälter. RC-papper är inte att tänka på. Jag vet att i alla fall Lexmark hade glttade fotopapper till sina färglaserskrivare, finns säkert till andra märken med.
 
Det finns speciella papper till laserskrivare.
HP har (eller hade för en del år sedan) ett som hette Premium choice laser paper med ytvikten 120g/kvm. Xerox har också sådana med varierande ytvikt. De här kännetecknas av att ytan är väldigt slät, men inte blank.

Jag har ibland använd sådana till mina bläckstråleskrivare när jag behöver lite tjockare papper, men de är inte idealiska då bläcket sprider sej lite i pappret på samma sätt som i vanligt "bonnpapper".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.