Fick min S5-a före midsommar
Hämtade den på Hegertorns dan före midsomarafton.
Har skjutit ca 300 rutor mest mot gamla stationära referensobjekt.
Jag gemför skotten med min S3-a och 400D.
1. ngt snabbare än S3.
2. klart bättre display, och sökare.
3. IS-en fungerar kanonbra.
4. Skyddslocket för objektivet är av ny konstruktion och går att "skjuta" loss om du skulle glömma det.
5. Pixlar över 200.
6. Kromatisk abberation eller en lätt rosa halo, speciellt på vita föremål efter 75% zoom.
7. Känslig på vitbalansen innomhus om det finns vita dörrkarmar eller kökssnickerier, då uppstår lätt rödstick.
8. Bra batteritid.
9. Macroskärpan och närgräns Omm är mycket bra.
10. Separata blixtskon fungerar bra med min 580 EX. Jag slipper då objektivnäsor som orginalblixten ger med converter.
11. Motivprogrammen har en benägenhet att dra upp ISO till 400 vilket kameran inte klarar utan att pixla för mycket.
12. Se upp med vissa grundinställningar vid leverans dom funkar inte. Stäng av den digitala zoomen det första du gör och laborera gärna med inställningsmöjligheterna för "egen färg" och vitbalans.
Filmfunktionen är mycket bra och steroljudet därtill, du kan nästan slänga din gamla videokamera, 8-a minuter på ett 1GB kort, vem orkar redigera mera?
13. Raw saknas men det har jag på 400D. hade inte varit så dumt på den här heller med tanke på den känsliga vitbalansen, men då hade väl canon slagit undan benen på en del av sina systemkameror.
14. I övrigy så fungerar kameran som en systemkamera med full kontroll i P/TV/AV/M.