Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kompaktkamera! Panasonic dmc fz38, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjellet

Ny medlem
Vi ska köpa en "lite bättre" kompaktkamera. Vi har från förr bara våra gamla 5 år gamla och dåliga kameror.
Har kollat mycket på Panasonic dmc fz38.
Är detta ett bra val?
Vi är inte ute efter någon systemkamera, och kameran behöver heller inte vara helt super, men bra!
De går för ca. 3000 nu, vilket är ett perfekt pris för oss, vi vill inte ge mycket mer.
Vi har även kollat på Sony dsc hx1, men den är 1000 kronor dyrare.
Vilken är bättre? Eller finns det någon annan liknande kamera för samma pris som är bättre? :)
Vi kommer antagligen mest fota vår son och hund och bilar. Men förstås också annat.
Kan ju tillägga som ni kanske redan förstått att vi är helt nybörjare :)
Tacksam för svar!

FZ38 är mycket bra för att vara en "superzoom". Nu när den är prissänkt är den ju dessutom riktigt prisvärd, IMO.
De flesta kompaktkameror har dock lite problem att hänga med i fokuseringen när det går undan lite (hundar och barn tex). FZ38 kommer troligen att vara avsevärt snabbare än er 5 år gamla kamera, men ni får vara beredda på att ni kanske ändå kommer att missa en del bilder pga autofokusen. Kan ni leva med det tycker jag att den är ett mycket bra val. Kan ni inte leva med det så kan kanske FZ45 (dyrare) vara ett alternativ. Den ska ha rejält uppgraderad AF (jag har inte testat den själv dock). Allra bäst är ju dock en systemkamera i det avseendet, men då kommer ni att övertrassera budgeten en hel del eftersom ni troligen vill ha en telezoom åxå.
Sonyn har jag tyrvärr inte koll på så att jag kan uttala mig om vilken som är bäst.

Har en FZ38. Har haft en S90. Det är så enkelt att S90 är klart bättre i bildkvalitet, medan FZ briljerar med ett rejält zoomomfång, utan att vara dålig. Alla kameror är kompromisser så det gäller att välja vad man behöver

FZ38 är mycket bra för att vara en "superzoom". Nu när den är prissänkt är den ju dessutom riktigt prisvärd, IMO.
De flesta kompaktkameror har dock lite problem att hänga med i fokuseringen när det går undan lite (hundar och barn tex). FZ38 kommer troligen att vara avsevärt snabbare än er 5 år gamla kamera, men ni får vara beredda på att ni kanske ändå kommer att missa en del bilder pga autofokusen. Kan ni leva med det tycker jag att den är ett mycket bra val. Kan ni inte leva med det så kan kanske FZ45 (dyrare) vara ett alternativ. Den ska ha rejält uppgraderad AF (jag har inte testat den själv dock). Allra bäst är ju dock en systemkamera i det avseendet, men då kommer ni att övertrassera budgeten en hel del eftersom ni troligen vill ha en telezoom åxå.
Sonyn har jag tyrvärr inte koll på så att jag kan uttala mig om vilken som är bäst.

Tack för ditt svar!
ZF45 ska jag direkt googla på! Vill inte lägga mycket över 3000 men lite går väl. :)

Hur är det med Fujifilm FinePix HS10? Någon som vet något om denna?

Det är så väldigt svårt att välja kamera, finns ju sååå mycket att välja på, bäst skulle det ju vara ifall man fick prova alla. :)

Om du bestämt dig för en superzoom tycker jag fz38 är det bästa valet. Du får ett stort omfång i en liten förpackning för ett lågt pris. Den är tex lysande för en fågelskådare som mig själv som vill ta dokumentationsbilder och har massa övrig utrustning att släpa runt på. Jag rekommenderar den framför HS10 och övriga konkurrenter. Enligt tester jag läst är inte efterföljarna till FZ38 bättre så jag tror inte de är värda de extra pengarna.

Men innan du köper fundera på om du behöver omfånget, är det inte nödvändigt finns det bättre val.

Hur är det med Fujifilm FinePix HS10? Någon som vet något om denna?

Jag kan väl mest uttala mig om bildkvaliteten på de bilder jag sett. Jag har hållit i kameran i butik, men inte testat den direkt. Jag tycker att Fuji valt att vara lite för aggressiva med brusreduceringen, vilket gör att detaljrikedomen blir lidande. Jag tycker även att bilderna ser lite kontrastlösa och "dassiga" ut. Om det är ett medvetet val från Fuji och/eller om det går att ställa in i kamera så att man får lite mer "färdiga" bilder utan för mycket extra redigering ska jag låta vara osagt, men gissningsvis hänger det ihop med att sensorn är rätt brusig och att man brusreducerar rätt hårt. Annars verkar den vara "helt okej", men jag skulle säga att FZ38 har bättre bildkvalitet, rent generellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar